piątek, 27 marca 2020 14:45

Co słychać na budowie mostu w Kurowie?

Autor Marzena Gitler
Co słychać na budowie mostu w Kurowie?

Na budowie mostu w Kurowie koło Nowego Sącza widać postępy prac. Zobacz najnowsze zdjęcia.

Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed  Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r i trwa  nieprzerwanie. Prace były prowadzone także w okresie zimowym, pomiędzy  15 grudnia i 15 marca i ich zaawansowanie wynosi obecnie  23 %. Aktualnie prowadzone są m.in. prace polegające na betonowaniu  podpór obiektu.

W trakcie prowadzenia prac jedne etapy są  rozpoczynane, a inne kończone. Zakończono już I etap betonowania korpusu  przyczółka od strony Brzeska, a także betonowanie filara po stronie  Nowego Sącza. Trwa zasypywanie fundamentów przyczółków  i podpór. Wykonywany jest przepust. Roboty prowadzone są od  poniedziałku do piątku w godzinach od 6.00 do 20.00 a w soboty do 16.00.

Most  budowany jest poniżej starego obiektu, na którym do czasu ukończenia  nowego będzie się odbywał ruch. Całkowita długość nowego mostu wyniesie  602 m, szerokość 17,18  m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu.  Będzie obiektem typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia  konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne  liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych,  co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, ale też bardziej  efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory  najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m),  następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym  będzie most w Kurowie, na Dunajcu.

W ramach  inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr  75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Droga zostanie  rozbudowana do klasy GP, a skrzyżowanie z drogą  gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów będą  przebudowane. W zakresie inwestycji są także: budowa dwóch konstrukcji  oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów  pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka 3  przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego  mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu,  budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego,  przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia  drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac  budowy.

Wykonawcą  inwestycji jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i  Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z  Węgier. Umowa podpisana została 10 czerwca 2019  r. Inwestycja z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma być  wykonana w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale do czasu  realizacji nie są wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15  marca), których będzie w tym przypadku dwa. Most powinien  być gotowy przed końcem 2021 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln  złotych.

inf. i foto: GGDKiA

Nowy Sącz

Nowy Sącz - najnowsze informacje

Rozrywka