Motoryzacja

Motoryzacja (17)

W 2020 roku w Polsce powstanie 6 tys. punktów ładowania dla samochodów elektrycznych

Pierwsze polskie samochody elektryczne mogą trafić na ulice już w 2018 roku – tak zakłada projekt ElectroMobility, który wchodzi już w etap realizacji. Powstanie samych aut to jednak tylko część wyzwań, jakie stają przed polskim przemysłem motoryzacyjnym – wraz z nimi musi się pojawić nowa, rozbudowana infrastruktura obsługi tego typu pojazdów. Ministerstwo Energii obiecuje, że do 2020 roku powstanie 6 tys. punktów ładowania, które będą rozmieszczone w 32 miastach Polski.

Czytaj dalej...

Jak bezpiecznie prowadzić samochód nocą, czego unikać i jak zachowywać się w trudnych sytuacjach?

Jazda samochodem w nocy, pomimo mniejszego niż w porze dziennej natężenia ruchu, jest o wiele bardziej niebezpieczna. Ma to przede wszystkim związek z niedostateczną ilością światła, która ogranicza zdolność widzenia, a także z większym zmęczeniem kierowcy.

Czytaj dalej...

Francuski szyk w salonach aut używanych

Polacy w 2017 roku coraz częściej dają się uwieść „francuzom”.

Jak wynika z danych opublikowanych przez AAA AUTO tuż przed Świętem Narodowym Francuzów przypadającym na 14 lipca, Polacy coraz chętniej decydują się na samochody używane z francuskim rodowodem. Okazuje się, że aż 16,5% aut kupionych w polskich salonach dealera od początku tego roku, stanowiły modele francuskich marek. Dla porównania, w analogicznym okresie 2016 roku udział ten wynosił 14,6%.

Polscy kierowcy coraz rzadziej sugerują się mitami na temat awaryjności „francuzów”, które pochodzą z dość odległych czasów, gdy zabezpieczenie antykorozyjne tych aut praktycznie nie istniało. Zweryfikowali też przekonania na temat trwałości materiałów i części, z których są one zbudowane. Ulubioną marką francuskich samochodów używanych wśród polskich klientów AAA AUTO jest Renault (41%). Na drugim miejscu znalazł się Peugeot (29%), na trzecim Citroen (20%), a na czwartym Dacia (10%). Na francuski samochód wydawali średnio 22.159 złotych.

„W ostatnich miesiącach dostrzegamy dużo większe zainteresowanie francuskimi samochodami. To optymistyczny trend. Polacy decyzję o kupnie samochodu podejmują na podstawie racjonalnych przesłanek, a nie mitów. Używane samochody znad Sekwany łączą dobry poziom techniczny z eleganckim designem i bogatym wyposażeniem za stosunkowo niewielkie pieniądze. W ofercie AAA AUTO można znaleźć sporo kilkuletnich aut do 30 000 złotych, które wyglądają jak nowe i przykuwają wzrok na drodze. Świetnym reprezentantem tej kategorii jest Renault Megane, najczęstszy wybór kierowców w AAA AUTO” – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

TOP 10 francuskich modeli w AAA AUTO w I poł. 2017 (wśród francuskich modeli ogółem) :

Renault Megane - 8,90%

Renault Clio - 8,70%

Peugeot 307 - 5,80%

Citroën C3 - 5,20%

Peugeot 207 - 5,00%

Renault Laguna - 4,30%

Dacia Duster - 4,30%

Renault Thalia - 3,90%

Citroën C4 - 3,70%

Renault Scenic - 3,70%

TOP 10 kolorów francuskich aut w AAA AUTO w I poł. 2017:

Srebrny

Czarny

Szary

Niebieski

Czerwony

Zielony

Biały

Złoty

Beżowy

Brązowy

W I poł. 2017 Polacy wybierali najczęściej francuskie samochody z nadwoziami typu: hatchback (43,2%), MPV (15,9%), kombi (15,9%), sedan (11,5%), SUV (7,8%). Najpopularniejszym typem silnika był benzynowy (57,8%). Francuskie auta były wybierane w większości przez mężczyzn (69,2 %).

Czytaj dalej...

EFL: brak akcyzy nie zachęci firmy do zakupu aut elektrycznych

Udział samochodów z napędami elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym poziomie. Argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten stan zmienić. Kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest kryterium opłacalności ekonomicznej. Z przygotowanego przez EFL na potrzeby raportu „Elektromobilność w Polsce. Perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia” porównania kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy zwolnieniu z podatku VAT, firmie opłaca się nabycie pojazdu EV[1].

- Wyzwaniem, przed którym stoimy w procesie rozwoju elektromobilności w Polsce, jest stworzenie warunków
do zdynamizowania rynku oraz wykreowanie popytu na samochody elektryczne. Argumenty ekologiczne, np. dotyczące poprawy jakości powietrza w miastach, nie są jednak wystarczające. Elektromobilność musi się po prostu przedsiębiorstwu opłacać. Dziś koszty zakupu auta elektrycznego są nawet dwukrotnie wyższe od kosztów zakupu auta z napędem konwencjonalnym. Niezbędny jest zatem system zachęt, które spowodują wzrost zainteresowania nabywaniem tego typu aut. Aby pokazać wpływ ewentualnego wprowadzenia bezpośrednich dopłat do zakupu aut elektrycznych, opracowaliśmy porównanie kosztów zakupu i użytkowania pojazdu z napędem spalinowym z samochodem elektrycznym. Wyniki naszej analizy wskazują jednoznacznie, że największe korzyści z użytkowania pojazdu EV w porównaniu z ICE[2] są możliwe dzięki obniżeniu jego ceny
– powiedział Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego[3]  

Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania:

  • Samochody reprezentujące segment C
  • Ceny pojazdów netto
  • Porównanie dotyczy 4 pojazdów:
    • ICE z ceną katalogową
    • EV z ceną katalogową
    • EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego
    • EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT
  • Okres umowy: 3 lata
  • Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
  • Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
  • Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu
  • Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
  • Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km
  • Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty:
    • raty miesięcznej
    • średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km)

Instrument finansowy: pożyczka

Instrument finansowy: leasing klasyczny

Instrument finansowy: leasing z wysoką wartością rezydualną (HRV)

Komentarz eksperta

Radosław Woźniak, wiceprezes EFL:

Wyniki przygotowanego przez nas porównania kosztów zakupu i eksploatacji pojazdu spalinowego oraz elektrycznego jasno pokazują, że tylko obniżenie ceny auta elektrycznego może skłonić firmę do jego nabycia. Co więcej, samo zwolnienie z akcyzy to jednak za mało. Widać to wyraźnie w porównaniu pojazdów finansowanych pożyczką lub leasingiem klasycznym, gdzie koszt zakupu i użytkowania EV przez 3 lata jest o ponad jedną czwartą wyższy
niż pojazdu ICE. Dopiero przy zwolnieniu przedsiębiorcy z podatku VAT, elektromobilność będzie podobnym wydatkiem co tradycyjny napęd. Warto jednak dodać, że redukcja podatków to nie jedyny możliwy pomysł na obniżenie ceny EV. Podobny efekt można osiągnąć poprzez rządowe dopłaty bezpośrednie, co ma miejsce m.in. we Francji, gdzie subwencje wynoszą 6 tys. EUR. Również my jako firma finansująca inwestycje uważnie przyglądamy się działaniom rządu i przygotowujemy się do stworzenia oferty dedykowanej klientom zainteresowanym nabyciem lub używaniem pojazdów elektrycznych.

 

[1] EV – Electric Vehicle

[2] ICE – Internal Combustion Engine

[3] Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 k.c., nie może być traktowany jako porada, usługa finansowa lub zachęta do zawarcia jakiejkolwiek umowy.

Czytaj dalej...

Zanim kupisz używany samochód, czyli jak nie dać się oszukać

Wypatrzyłeś samochód w serwisie ogłoszeniowym lub w komisie. Oczyma wyobraźni widzisz go już w swoim garażu.  W emocjach nie zwracasz uwagi na stan opon, stuki w zawieszeniu, niedziałającą klimatyzację czy zatarty silnik wycieraczki. Takie błędy mogą być bardzo kosztowne. Podpowiadamy, na co zwrócić szczególna uwagę, kiedy kupuje się pojazd z drugiej ręki.

Czytaj dalej...

Wymiana gaśnicy w samochodzie - o czym należy pamiętać?

Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że gaśnica musi być sprawna i skutecznie działać. Oprócz tego powinna być umieszczona w miejscu, skąd łatwo można ją dosięgnąć. Czy jednak gaśnice potrzebują regularnej wymiany?

Produkty żywnościowe mają określoną datę przydatności do spożycia. Po przekroczeniu zaznaczonego na opakowaniu terminu, nie nadają się do jedzenia. Inaczej jest w przypadku gaśnic. Sprzęt gaśniczy, podobnie jak samochód, wymaga regularnych serwisów.

Przeglądy serwisowe gaśnic samochodowych należy wykonywać co roku (legalizacja). Natomiast po 5 latach od daty produkcji gaśnicę należy naprawić - to oznacza między innymi wymianę środka gaśniczego. Legalizacji możemy dokonać w Zakładach Serwisowych PPOŻ oraz na wielu stacjach diagnostycznych.

Ile kosztuje legalizacja gaśnicy?

Nie jest to duży wydatek - zwykle wynosi kilka złotych. Serwisant sprawdza między innymi sypkość proszku i stan uszczelnień. Poświadczeniem wykonania przeglądu jest naklejana przez serwisanta kontrolka serwisowa. Jeśli sprzęt okaże się niesprawny, trzeba go czym prędzej wymienić na nowy.

Dbanie o sprawną gaśnicę w pojeździe to przede wszystkim troska o własne bezpieczeństwo. W razie zatrzymania przez policję kierowca samochodu z niepotwierdzonym dobrym stanem technicznym sprzętu gaśniczego może zostać pouczony przez funkcjonariusza o potrzebie konserwacji. Przypomni on, jak ważna jest sprawność gaśnicy w sytuacji, kiedy wybuchnie pożar.

Bezpieczeństwo nie tylko w samochodzie

Zastanawiając się nad kupnem czy konserwacją gaśnicy w aucie, warto pomyśleć o innych obszarach, w których sprzęt gaśniczy może uratować życie np. w domu. - Nieprawidłowe korzystanie z urządzeń elektronicznych, rozproszony ogień z kominka czy zajęcie firanki przez płomień świecy są częstymi przyczynami pożarów w domach. W wielu sytuacjach można byłoby uniknąć zagrożenia życia czy strat w dobytku, gdyby pod ręką była gaśnica - mówi Agnieszka Otfinowska z KZWM Ogniochron S.A.

Na rynku dostępnych jest wiele modeli sprzętów służących do tłumienia pożarów w zarodku. Zwykłe, czerwone gaśnice, które kojarzymy ze szkolnego korytarza czy firmy powoli odchodzą do lamusa. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i aranżacjom ich pomieszczeń, powstają stylowe sprzęty idealnie komponujące się z wnętrzem. Propozycję designerskich i praktycznych sprzętów gaśniczych zaproponowała firma KZWM Ogniochron S.A. Do tradycyjnej oferty producent wprowadził urządzenia gaśnicze ze wzorem łowickim, dalmatyńczyka oraz kalendarza. Sprawdzą się przede wszystkim w kuchni, salonie i garażu, gdzie prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru jest największe.

Czytaj dalej...

Elektryczne samochody i nowe technologie mogą rozwiązać problemy drogowe polskich miast

Emisja spalin, niedostatek miejsc parkingowych i uciążliwe korki to największe wyzwania miast związane z ruchem drogowym. Według Carla Friedricha Eckhardta z Grupy BMW obok nowych technologii rozwiązaniem może być popularny w Europie model współużytkowania samochodów czy elektryczne pojazdy, mocno wspierane na szczeblu rządowym. Kierunki rozwoju polskim samorządom wyznaczają zachodnioeuropejskie metropolie.

Czytaj dalej...

Codziennie 66 osób poszkodowanych w wypadkach drogowych

Pod względem wypadków na liczbę przejechanych kilometrów i liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych Polska plasuje się pod koniec europejskich rankingów. W 2016 roku w 33,5 tys. wypadków zginęło ponad 3 tys. osób. Wiele kolizji to konsekwencja słabej edukacji kierowców. Zwiększyć bezpieczeństwo na drogach pomagają nowoczesne technologie. W programie „Odpowiedzialni na drodze” wykorzystywane są symulatory jazdy, które w połączeniu z telemetrią pozwalają dobrać narzędzia szkoleniowe do zachowania konkretnego kierowcy.

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS
  1. Więcej na GŁOS24
  2. EDUKACJA
  3. FINANSE I GOSPODARKA
  4. KULTURA
  5. MOTORYZACJA
  6. POLITYKA
  7. SPORT
  8. STYL ŻYCIA
  9. TURYSTYKA
  10. ZDROWIE I URODA