wtorek, 23 kwiecień 2019 12:18

Jak ćwiczyć na siłowni?

Napisał

Wiele osób zajmujących się ćwiczeniami pewnie wie, gdzie jest najbliższa siłownia, jak ćwiczyć by efekty były zadowalające – to okazuje się być osobną kwestią. Ćwiczenia na siłowni wymagają od nas większych umiejętności niż nam by się zdawało, jednak wysiłek da wspaniałe rezultaty, a na pewno sprawi, że staniemy się o wiele bardziej wytrenowani i wyrzeźbieni. Dodatkowo prawidłowe ćwiczenia na siłowni mogą znacznie wzmocnić nasz układ mięśniowy oraz poprawić postawę ciała. Ćwiczenia na siłowni składają się z wielu elementów – przede wszystkim są to ćwiczenia siłowe, wykonane na maszynach lub na wolnych ciężarach. Ten drugi rodzaj ćwiczeń siłowych jest znacznie trudniejszy, ale daje znacznie lepszy efekt. Maszyny z ciężarami izolują ruch sprawiając, że jest on jednostajny. Wolne ciężary z kolei uczą nas koordynacji oraz dzięki nim lepiej możemy wyczuć ciężar, a także poprawić naszą technikę.

Jak prawidłowo ćwiczyć

Jak prawidłowo ćwiczyć na siłowni – jeśli zadajesz sobie to pytanie, to warto zacząć od podstaw każdego treningu, czyli nabraniu techniki. Trening, niezależnie od tego, czy jest on siłowy, czy aerobowy, zawsze zaczynamy rozgrzewką. Ma ona na celu przygotować mięśnie do dalszego wysiłku. Dalszy trening należy podzielić na grupy – ćwiczenia na plecy, na mięśnie nóg oraz rąk. Dołączamy również ćwiczenia na wzmocnienie mięśni brzucha.

Warto wybrać dni, w których bardziej będziemy się skupiać na treningu nóg lub rąk. Należy wykonywać je na przemian, by mięśnie miały czas również na regenerację. Jeśli zaczynamy dopiero treningi, warto odpowiednio dobrać zarówno intensywność, jak ciężar. Zwiększajmy go stopniowo, by widoczne były efekty. Wybierzmy na początku odpowiedni dla nas ciężar. Sprawdzimy, czy jest idealny w momencie, kiedy będziemy mogli zrobić z nim minimum 10 powtórzeń, a przy 12 powtórzeniu będziemy znacznie czuli jego ciężar.

Ciężar nie może być zbyt lekki, ponieważ nie będzie widać żadnych efektów. Warto również wykonywać ćwiczenia, opierające się na ciężarze własnego ciała, w tym pompki oraz tzw. „deskę”. Jeśli chodzi o powtórzenia oraz czas przerw, to powinniśmy je dostosować do naszych potrzeb oraz stopnia zaawansowania – jeśli zależy nam na zbudowaniu tkanki mięśniowej wykonujmy mniej powtórzeń na większym ciężarze, ale róbmy większe przerwy między seriami. Dla osób chcących zredukować ilość tkanki tłuszczowej idealny będzie mniejszy ciężar, ale większa ilość powtórzeń i krótsze przerwy między seriami. Pomoże to zmniejszyć tkankę tłuszczową, a przy okazji wyrzeźbić mięśnie. 

Zarówno czas treningu, ciężar, a także czas odpoczynku jest ważny przy ćwiczeniu na siłowni. Najbardziej znacząca jest jednak sama technika wykonywania ćwiczeń. Każdy ruch powinien być przemyślany i spokojny. Zarówno unoszenie ciężaru, jak i sam powrót do pozycji wyjściowej wykonujmy ze skupieniem, bez szarpania. Nie tylko sam trening będzie znacznie efektywniejszy, ale również unikniemy bardzo bolesnego naderwania mięśni i ścięgien. Przy dużych ciężarach unikajmy przeprostów. Najlepiej pozostawić lekki kąt i nie rozprostowywać kolan ani łokci do końca. 

Do zbudowania wspaniałej kondycji przyda się oczywiście siłownia. Jak ćwiczyć z kolei powinien pokazać nam wykwalifikowany trener personalny, który pomoże nam również zbudować wspaniałą sylwetkę, bez niepotrzebnych kontuzji. 

A może trener personalny?

Trener personalny jest idealnym rozwiązaniem dla osób początkujących, które nie lubią zajęć grupowych albo czują, że instruktorzy nie potrafią dostatecznie wytłumaczyć wykonywanych ćwiczeń. Zajęcia indywidualne pozwolą nie tylko udoskonalić technikę ćwiczeń, ale również sprawią, że będzie możliwe dobranie treningu idealne pod nasze możliwości oraz potrzeby. Trener personalny ma za zadanie ocenić nasze umiejętności, sprawdzić jaki mamy zakres ruchu oraz pomóc go nam pogłębić. Dobiera również trening pod nasze wymagania.

Możemy wskazać mu problematyczne dla nas części ciała, a on wybierze ćwiczenia, które pozwolą je wyrzeźbić oraz wzmocnić. Podczas treningu indywidualnego trener pokazuje nam dokładnie technikę ćwiczeń tak, byśmy mogli samodzielnie powtórzyć je w domu, czy na siłowni. Dodatkowo dobiera ciężar oraz optymalną ilość powtórzeń, by nie przeciążyć organizmu. Z każdym kolejnym treningiem zwiększa się liczba powtórzeń oraz ciężar, by mieć możliwość rozwoju i zwiększania naszej siły. 

Trener personalny jest szczególnie wskazany dla osób po urazach, zwłaszcza po złamaniach i zwichnięciach. Trening ma pozwolić im na szybszy powrót do pełnej sprawności, ale również wzmocnić więzadła, bez ich przeciążania. Oprócz tego trener personalny może dobrać nam suplementację oraz doradzić w sprawach diety, jeśli oczywiście ma ku temu kompetencje. 

Najlepszy trener personalny to taki, który będzie potrafił dostosować trening do naszych potrzeb oraz schorzeń. Wszystkie ćwiczenia mają być dla nas męczące, ale nie zniechęcające. Zarówno odpowiednia sala, jak i najlepszy trener personalny będą w połączeniu dawali świetny pretekst do częstszych treningów. Dzięki ciekawym i zróżnicowanym treningom możemy pokochać treningi zarówno te na siłowni, jak i w zaciszu naszego domu. 

Dla wielu osób bardzo ważny jest dobry trener personalny, ranking pomoże na pewno znaleźć najlepszego z nich. 

Wybór odpowiedniego trenera personalnego jest niezwykle istotny. Przede wszystkim sprawdzenie umiejętności naszego trenera personalnego oraz jego kwalifikacji pozwoli na wybór profesjonalnej osoby, która będzie umiała poprowadzić nasz trening, a także nauczyć nas samodzielnie trenować w domu. Trener personalny powinien mieć również dobre zadatki na psychologa – psychologia sportu jest trudnym tematem, a wiele ćwiczących osób, zwłaszcza tych zmagających się z problemami zdrowotnymi, ma mniejszą motywację do treningów.

Trener personalny staje więc w roli naszego mentora i często psychologa, który powinien nas nie tylko zrozumieć, ale również zmotywować do działania. Trenerzy personalni powinni również mieć wiedzę na temat fizjologii naszego organizmu oraz anatomii. Ważne, by wiedzieli jak współpracować z osobami chorymi, np. na zaburzenia hormonalne, czy cukrzycę. Każdy trener specjalizuje się w danej dziedzinie sportu, dlatego ważne jest, by przed wyborem tego właściwego sprawdzić dokładnie ranking trenerów personalnych. 

Ranking trenerów personalnych jest dostępny na stronie: https://terazfit.pl/

Ile kosztuje trener personalny?

Ile kosztuje trener personalny – to pytanie często zadają osoby, które chcą rozpocząć swoją przygodę z regularnymi treningami, ale wolą je na początku wykonywać pod czujnym okiem fachowca. 

Jeśli chodzi o takie wydatki jak trener personalny - ile kosztuje zależy od tego, jakiego trenera wybierzemy i ile razy w tygodniu będziemy chcieli się z nim spotykać na treningach. Średniej klasy trener personalny, który ma jedynie pokierować naszymi początkowymi treningami i zapoznać nas z techniką ćwiczeń to koszt około 70-80 zł za jedną sesję treningową. Trening personalny na sportowców lub osób, które już znają podstawowe ćwiczenia i chcą doszlifować swoją technikę może być znacznie droższy. 

Wiele osób pyta również ile kosztuje trener personalny na siłowni? Często w siłowniach, które należą do sieci siłowni, pierwsze spotkanie jest darmowe i składa się na nie wywiad z pomiarami ciała, wstępne ułożenie diety oraz pierwszy trening. Kolejne spotkania kosztują od 80 do nawet 150 zł za spotkanie. Najczęściej siłownie zmniejszają cenę, jeśli wykupimy karnet na większą ilość spotkań z naszym trenerem. 

(red)

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.