poniedziałek, 17 lutego 2020 13:34

Tramwaje nie muszą jeździć wolno!

Autor Krzysztof Kwarciak - Radny dzielnicowy
Tramwaje nie muszą jeździć wolno!

W naszym mieście na wielu trasach średnia prędkość tramwajów nie przekracza  20 km/h. Niektóre odcinki można pokonać szybciej piechotą niż komunikacją miejską. Fatalny stan torowisk jest tylko jedną z przyczyn ślamazarnego poruszania się składów. Czas podróży uległby skróceniu dzięki modyfikacji organizacji ruchu, lepszej synchronizacji sygnalizacji świetlnej i stosowaniu nowoczesnych rozwiązań podczas remontów.  Eksperci i aktywiści od dawna postulują zmiany. Miasto ma jednak inne priorytety. Konieczna jest modyfikacja sposobu zarządzania transportem. Do problemu trzeba podejść systemowo.

Kraków potrzebuje dużych inwestycji komunikacyjnych. Dyskusja co jest lepszym rozwiązaniem, metro czy tunele tramwajowe pod centrum zdaje się nie mieć końca. Gdy przegląda się archiwa prasowe sprzed piętnastu lat można odnieść wrażenie, że cały czas stoimy w punkcie wyjścia. Na wielkie przedsięwzięcia, które udrożnią transport będziemy czekać jeszcze przez długie lata. Dlatego warto zastanowić się jak można lepiej wykorzystać obecną infrastrukturę. Jest wiele sposobów na przyspieszenie komunikacji.

Tramwaje w wielu miejscach są spowalniane przez  stojące w korku samochody. Dlatego trzeba starać się oddzielić pojazdy od siebie. Nie wszędzie istnieje taka możliwość. Jest jeszcze jednak sporo lokalizacji gdzie warto pomyśleć o instalacji separatorów i zmianie organizacji ruchu na nadającą priorytet komunikacji miejskiej. Problemem są również lewoskręty umiejscowione na torowiskach. Trzeba  zastanowić się nad zasadnością stosowania takich rozwiązań. Konieczny jest kompleksowy audyt tras tramwajowych. Eksperci powinny przeanalizować każdy odcinek pod kątem możliwych zmian. Na tej podstawie mogłyby powstać rekomendacje, które następnie zostałyby poddane konsultacjom społecznym.

Tory często są blokowane także przez pojazdy, które wjeżdżają na skrzyżowanie mimo braku miejsca na dalszą jazdę. Takie zachowanie stanowi wykroczenie. Prawo nagminnie jest jednak łamane. Warto zacząć od akcji edukacyjnych i pouczeń. Być może w ten sposób uda się dotrzeć do świadomości części osób. Gdyby ,,miękkie” metody nie przyniosły skutku to funkcjonariusze powinny sięgnąć po bloczki mandatowe. Udrażnianie ruchu w centrum jest zdecydowanie pożyteczniejszym zajęciem niż często praktykowane przez Policję sposoby ,,robienia statystyk”.

Kraków dysponuje systemem inteligentnej sygnalizacji. Światła na niektórych skrzyżowaniach teoretycznie powinny zapewniać priorytet tramwajom. Założenia są  jednak dosyć odległe od rzeczywistości. Przyznają to nawet sami urzędnicy odpowiedzieli za transport. Poprawa funkcjonowania  systemu powinna być priorytetem . Na niektórych przystankach warto rozważyć wydłużenie peronów. Dzięki temu za jednym razem mogłoby wsiadać i wysiadać więcej osób, co również przyspieszyłoby  przejazd.

W Krakowie na rozjazdach stosowane są płytkie krzyżownice. Dlatego tramwaje muszą zwalniać do 10 km/h gdy przejeżdżają przez rozwidlenia. Wiele miast stosuje jednak alternatywną technologię szyn głębokimi rowkami. Wtedy składy mogą jechać z prędkością nawet 50 km/h. A tramwaj oszczędza nawet pół minuty podczas przejazdu przez skrzyżowanie. Ktoś może powiedzieć, że jest to niewielka różnica. Wystarczy jednak policzyć ile rozjazdów pokonuje skład podczas jazdy. Zastosowanie nowej technologii nie jest kosztowne jeżeli wymiana jest dokonywana przy okazji remontu.  Eksperci i aktywiści od dawna namawiają zarządzających transportem do zmiany podejścia Miasto woli jednak stosować trakcyjne rozwiązania. Dlatego grupa osób skupiona wokół  ,,Platformy Komunikacyjna Krakowa” zgłosiła do budżetu obywatelskiego projekt, który zakładał montaż nowych rozjazdów. Prace miały być wykonywane testowo na jedynym ze skrzyżowań. Zadanie zostało pozytywnie zweryfikowane i uzyskało spore poparcie. Do realizacji zabrano jednak trochę głosów.

Jedną z głównych przyczyn wolnego poruszania się tramwajów jest fatalny stan torowisk. Miasto musi wreszcie nadrobić lata zaległości w utrzymaniu infrastruktury. Konieczne jest jednak stworzenie kompleksowej strategii przyspieszenia komunikacji miejskiej. Działania muszą uwzględniać wszystkie czynniki mające wpływ na sprawność transportu.

Krzysztof Kwarciak, aktywista społeczny, radny dzielnicy Zwierzyniec

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka