sobota, 19 kwietnia 2025 15:45, aktualizacja 9 godzin temu

Dyskusja o przebiegu Sądeczanki. Samorządy chcą zmiany wariantu

Autor Marzena Gitler
Dyskusja o przebiegu Sądeczanki. Samorządy chcą zmiany wariantu

W Łososinie Dolnej z inicjatywy samorządów odbyło się spotkanie dotyczące przyszłości drogi krajowej nr 75, znanej jako "Sądeczanka". Wzięli w nim udział  wójtowie i burmistrzowie, którzy złożyli odwołanie od decyzji środowiskowej.

Samorządy protestują, GDDKIA liczy na kompromis

Głównym tematem spotkania, w którym 3 kwietnia udział wzięli dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski, wójtowie i burmistrzowie gmin: Łososina Dolna - Adam Wolak, Iwkowa - Bartłomiej Durbas, Lipnica Murowana - Tomasz Gromala, Czchów - Krzysztof Szot oraz Gnojnik - Leszek Ząbkowski było złożone przez kilka gmin – m.in. Łososinę Dolną, Czchów i Gnojnik – odwołanie od decyzji środowiskowej dla tzw. wariantu C inwestycji. Przedsięwzięcie zakłada budowę i przebudowę drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko–Nowy Sącz.

Dyrektor Ostrowski poinformował, że trwają rozmowy na szczeblu ministerialnym w sprawie możliwości zmiany preferowanego przez inwestora wariantu C na wariant A – tzw. samorządowy. Zaznaczył, że warunkiem jest wypracowanie kompromisowego przebiegu trasy, który zostanie zaakceptowany przez wszystkie zainteresowane strony.

Samorządowcy podtrzymali swoje stanowisko, zgodne z wcześniejszymi ustaleniami ze spotkania z ministrem infrastruktury Stanisławem Bukowcem, że to właśnie wariant A cieszy się największym poparciem wśród lokalnych społeczności. Jednocześnie gmina Iwkowa ponownie zgłosiła zastrzeżenia dotyczące odcinka z planowanym tunelem pod górą Bukowiec. Samorząd proponuje jego zastąpienie przejściem powierzchniowym, które nie zagrozi ujęciu wody „Urban”.

Jeśli uda się osiągnąć porozumienie w sprawie korekt przebiegu trasy, planowane są spotkania z mieszkańcami. Mają one rozwiać ewentualne wątpliwości i zaprezentować wariant samorządowy jako alternatywę dla obecnie procedowanego.

Inwestycja na lata: rozbudowa DK75 etapami

Sądeczanka ma rozwiązać problemy komunikacyjne pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem – obecna droga jest kręta, posiada ostre podjazdy i jest intensywnie eksploatowana przez transport ciężarowy (nawet 22 proc. udziału w ruchu). Na 47-kilometrowym odcinku w latach 2017–2023 doszło do 260 wypadków.

Inwestycja została podzielona na kilka etapów. W pierwszej kolejności przewidziano budowę trzech odcinków o łącznej długości 21,2 km – to niemal połowa planowanej trasy. Przetarg na projekt i budowę tych fragmentów ma zostać ogłoszony w 2028 roku, a prace budowlane rozpoczną się w 2031 roku.

Dwa pozostałe odcinki – 16,9 km przebiegające przez gminy Gnojnik i Czchów oraz 9,2 km w gminie Łososina Dolna – budzą kontrowersje. Mieszkańcy i samorządy zgłosili liczne uwagi dotyczące ich przebiegu. W związku z tym GDDKiA zapowiedziała opracowanie nowego wariantu dla tych terenów, co będzie wymagać przygotowania nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz Koncepcji programowej. Przetarg na te odcinki zaplanowano na 2030 rok, z rozpoczęciem budowy w 2033 roku. W styczniu 2025 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla budowy "Sądeczanki", zatwierdzając tym samym preferowany przez inwestora – GDDKiA – wariant C. Umożliwia to kontynuację prac projektowych, w tym opracowanie koncepcji programowej i przeprowadzenie badań geologicznych. Dokumentacja wskaże szczegóły dotyczące planowanych obiektów inżynieryjnych – mostów, estakad i wiaduktów.

fot. UG Łososina Dolna



Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka