sobota, 25 stycznia 2025 16:00, aktualizacja 1 dzień temu

Dynamiczny rozwój i rewolucja infrastrukturalna. Transformacja północnej części Krakowa

Autor Artykuł zewnętrzny
Dynamiczny rozwój i rewolucja infrastrukturalna. Transformacja północnej części Krakowa

Górka Narodowa, najbardziej na północ wysunięta część Prądnika Białego, w ostatnich latach przeszła prawdziwą metamorfozę. Dwa kluczowe aspekty tej zmiany to rewolucja w infrastrukturze transportowej i rozwój zabudowy wielorodzinnej. Obszar ten przeobraził się w swoiste "miasto w mieście" – mieszkańcy zyskali dostęp do sprawnego transportu publicznego i udogodnień drogowych, a Górka Narodowa stała się sercem dzielnicy Prądnik Biały. Jak doszło do tak istotnej przemiany i jak przebiegał ten proces? O tym w dalszej części artykułu.

Infrastrukturalna transformacja

W 2020 roku lokalne władze niemal w tym samym czasie rozpoczęły prace nad dwoma kluczowymi dla tej dzielnicy inwestycjami. W gminach ościennych trwała już również budowa najważniejszej dla tej części Krakowa inwestycji - północnej obwodnicy miasta.

Krakowski Szybki Tramwaj łączący Krowodrzą Górkę z Górką Narodową wraz z obiektem P+R Górka Narodowa, nowoczesną dwupoziomową konstrukcją mogącą pomieścić blisko 500 samochodów, oddano do użytku 4 września 2023 roku. Przebudowaną al. 29 Listopada kierowcy mogli podróżować już pod koniec tego samego roku. Wspomnieć trzeba również o oddanej do użytku niemal w tym samym czasie Trasie Wolbromskiej, stanowiącej zachodnią obwodnicę Zielonek. Ona również poprawiła wyjazd z Krakowa na północ i odciążyła istniejące drogi dojazdowe do Krakowa z terenu gminy Zielonki. Niemal po roku, od 23 grudnia 2024, kierowcy mogą już również jeździć północną obwodnicą, a także udostępnioną w tym samym momencie dwupasmową trasą S7 z Krakowa do Warszawy.

Przebudowana al. 29 Listopada łącząca się z Północną Obwodnicą Krakowa / fot. ZIM

Dariusz Partyka, przewodniczący Komisji Transportu w radzie Dzielnicy IV Prądnik Biały, tak ocenia zmiany, do jakich doszło tu w ostatnich latach: - W kontekście osiedli w rejonie Górki Narodowej oddanie do użytku linii tramwajowej było wręcz skokiem cywilizacyjnym. Teraz mieszkańcy mogą szybko, wygodnie i niezależnie od korków dojechać do centrum nawet w 20 minut, podczas gdy wcześniej w godzinach szczytu często trwało to ponad godzinę. Z kolei pozostałe inwestycje, przede wszystkim oddana do użytku trasa S52, czyli Północna Obwodnica Krakowa, a także brakujący odcinek drogi S7, stanowiący nowy wjazd do miasta od strony Warszawy, odciążający nieco al. 29 listopada, mają duże znaczenie dla szerzej rozumianej północy Krakowa - konkluduje radny.

Infrastruktura komunikacyjna tej części miasta niemal w niczym nie przypomina już tej, jaką była jeszcze kilka lat temu. Na przestrzeni niespełna półtora roku, kiedy oddawano do użytku trzy wspomniane inwestycje, z jednej z gorzej skomunikowanych części miasta - stała się taką, po której podróżuje się najwygodniej.

Przebudowana al. 29 Listopada - widok na południe / fot. ZIM

Co jeszcze czeka tę część miasta?

Choć zmiany w zakresie infrastruktury drogowej i tramwajowej poprzedzone były wieloletnim oczekiwaniem, dziś poruszanie się po Prądniku w niczym nie przypomina już przykrych realiów, na które mieszkańcy przez lata nie mieli wpływu.

Jak zaznacza Dariusz Partyka, mieszkańcy wschodniej części Górki Narodowej nadal liczą jeszcze na wybudowanie stacji kolejowej SKA Prądnik Czerwony, dzięki której również stąd szybciej będzie można dotrzeć do centrum miasta. - Z kolei mieszkańcy zachodniej części Prądnika czekają na tramwaj z os. Krowodrza Górka na os. Azory, a docelowo w okolice Galerii Bronowice. Cieszy, że rozwój infrastruktury w kierunku północnym w końcu nadążył za dynamicznym rozwojem tkanki miejskiej w tym kierunku. Także same osiedla, z racji obowiązywania planów miejscowych, są dziś lepiej przystosowane do obsługi komunikacyjnej niż powstająca jeszcze raptem dekadę temu chaotyczna i ciasna zabudowa - cieszy się radny.

Tramwaj na Górkę Narodową / fot. Krakow.pl

Nie tylko infrastruktura

Mieszkańcy tej części Krakowa mają też jednak inne postulaty, które miasto powinno brać pod uwagę. Pierwszy z nich dotyczy aktywnego spędzania wolnego czasu. Już od kilku lat ze strony lokalnych władz pojawiały się deklaracje, że na terenie dawnego otwartego basenu miejskiego Clepardii powstanie nowoczesny kompleks sportowy, oprócz krytych pływalni oferujący mieszkańcom również basen odkryty i nowoczesny skatepark. Niemal tak szybko, jak tylko zaczęto o tej inwestycji wspominać, pojawiły się też jednak problemy związane z jej finansowaniem. W kolejnych przetargach nie udawało się wyłonić wykonawcy, który byłby skłonny podjąć się zadania w kwotach oferowanych przez miasto. Dopiero pod koniec czerwca ubiegłego roku radnym udało się przegłosować dodatkowe środki na realizację tej inwestycji. Wyłoniony został wykonawca, który już we wrześniu rozpoczął pierwsze prace. Jeśli nie pojawią się żadne komplikacje, całość zostanie wykonana za ok. dwa i pół roku. Choć obiekt znajdował będzie się przy południowej granicy Prądnika Białego, fakt jego realizacji cieszy wszystkich mieszkańców. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze, szybki i wygodny dojazd tramwajem do zlokalizowanego tuż obok przystanku, będzie możliwy nawet z najdalej na północ wysuniętego osiedla Krakowa. Z pętli na Górce Narodowej tramwaj dojeżdża tu w ok. trzy minuty.

Przyszły obiekt sportowy na Clepardii / wiz. ZIS

Fundamentalną potrzebą mieszkańców Górki Narodowej jest też wygodny dostęp do publicznej edukacji przedszkolnej i szkolnej. To coraz dynamiczniej rozwijająca się część miasta, którą już dziś zamieszkuje ok. dziewięćdziesięciu tysięcy mieszkańców, głównie rodzin z małymi dziećmi.

Pertraktacje z miastem w zakresie budowy placówki oświatowej na Górce Narodowej trwały od wielu lat. Ówczesny prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski, obiecał ją mieszkańcom już podczas inauguracji roku szkolnego 2020/2021, po czym zaczął się ze swojej obietnicy wycofywać. Miasto nieustannie zapewniało, że chce realizować to zadanie, jednak wciąż brakowało na nie środków. Petycje i liczne apele wpłynęły jednak już na nowe władze Krakowa, które pod koniec ubiegłego roku wprowadziły do budżetu również to zadanie. Rozpisane zostało ono na kilka kolejnych lat, a rozpocząć musi się od przebudowy ośrodka wychowawczego dla trudnej młodzieży. Dopiero po wykonaniu tego zadania miasto będzie mogło przystąpić do rozpoczęcia budowy sąsiadującej z ośrodkiem szkoły. Zlokalizowana tu placówka oświatowa jest już jednak realną perspektywą, którą miasto będzie stopniowo realizowało.

Nowoczesna, doskonale skomunikowana i wciąż dynamicznie rozwijająca się dzielnica. Właśnie tak wygląda dziś Prądnik Biały. Mieszkańcy długo musieli czekać, aż nabierze on właśnie takiego charakteru. Teraz oczekują na kolejne, pozytywne zmiany ze strony miasta w zakresie edukacji i rekreacji.

Robert Siemiński, fot. Tramwaj na Górkę Narodową / krakow.pl

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka