piątek, 6 listopada 2020 13:05

Wieliczka. Marek Nodzyński: "Największy sukces to duże grono wiernych klientów"

Autor Marzena Gitler
Wieliczka. Marek Nodzyński: "Największy sukces to duże grono wiernych klientów"

Serwis samochodowy ASO Nodzyński w tym roku świętuje 40-lecie swojej działalności. O początkach powstania firmy i sukcesach ostatnich lat rozmawiam z założycielem firmy, Markiem Nodzyńskim

Serwis samochodowy ASO Nodzyński funkcjonuje nieprzerwanie od 1980 roku. Jakie były początki Pana firmy?

– Po ukończeniu studiów podjąłem pracę jako szef bazy transportu i sprzętu aż w Ząbkowicach Śląskich i wyjechałem z Wieliczki. Ale w 1980 roku powróciliśmy z żoną na „stare śmieci” już z planem rozpoczęcia działalności gospodarczej, czyli otworzeniem serwisu samochodowego. W tym czasie w Wieliczce funkcjonowały tylko dwa serwisy samochodowe – mój był trzeci. I tak zaczęła się historia firmy. 1 grudnia 1980 roku rozpocząłem działalność, stopniowo ją rozwijając. Największy skok rozwoju firmy miał miejsce w 1990 roku, w momencie podpisania umowy o autoryzowaną stację obsługi, najpierw z Fabryką Samochodów Małolitrażowych, a rok później, w momencie gdy Fiat przejął tę fabrykę, z Fiatem. Obsługiwaliśmy przez 20 lat Grupę Fiata czyli marki Fiat, Lancia, Alfa Romeo jako autoryzowana stacja obsługi, nie zapominając też o obsłudze innych marek. W 2009 roku, w wyniku reorganizacji sieci Fiata, wystąpiliśmy z tej sieci i związaliśmy się z Boshem jako serwis autoryzowany. Byliśmy również związani z niemiecką firmą ATE, czyli uznanym producentem układów hamulcowych oraz z firmą Castro - jesteśmy autoryzowanym dystrybutorem ich olei.

W tym roku świętujecie jubileusz. Z czego jest Pan najbardziej dumny?

– Najbardziej wspomina się trudne początki, bo był to okres jeszcze poprzedniego systemu, gdzie największym problemem było zdobycie odpowiednich części zamiennych. Dziś zmienił się rynek. Kiedyś przedsiębiorca musiał zaopatrywać się we własnym zakresie, jeździć do poszczególnych hurtowni czy sklepów. Od kilkunastu lat wszystko się zmieniło. Są odpowiednie programy doboru części zamiennych. Większość hurtowni dowozi towar na miejsce. Samo prowadzenie gospodarki magazynowej dzisiaj jest zdecydowanie łatwiejsze, niż to było kiedyś.

Trwamy 40 lat na rynku ze stałą załogą. Jeden z moich pracowników obchodził właśnie 25-lecie pracy u nas, drugi ma niewiele krótszy staż. Mój największy sukces to duże grono wiernych klientów, którzy korzystają już nawet w drugim czy trzecim pokoleniu. I przyjeżdżają dalej do naszego serwisu ich dzieci czy nawet wnuki. To na pewno daje satysfakcję, że klienci doceniają to, że staramy się pracować na odpowiednim poziomie i do nas wracają. Czy cały czas są z nami.

Warto dodać, że oprócz serwisu, zajmujemy się też szkoleniem uczniów w zawodach mechanik, elektromechanik i elektryk samochodowy. Przez te 40 lat przewinęło się prawie stu takich adeptów. Oczywiście nie wszyscy pozostali w zawodzie, jednak sporo pracuje w swoim zawodzie.

Zmieniający się rynek motoryzacji stawia przed właścicielami firm serwisowych olbrzymie wymagania. Żeby zdobyć certyfikaty najlepszych marek trzeba ciągle inwestować w zdobywanie nowego sprzętu diagnostycznego i podnoszenie umiejętności. Co jest Pana największym sukcesem w tej dziedzinie?

– Zawsze przywiązywałem dużą wagę do szkoleń pracowników. Sam również ciągle uczestniczę w różnych szkoleniach. Musiałem również uzupełniać swoją wiedzę na studiach podyplomowych, aby być na bieżąco z nowinkami technologicznymi w motoryzacji. Zawsze korzystamy z firm, które świadczą usługi szkoleniowe na najwyższym poziomie. Zaczęło się to, gdy staliśmy się autoryzowanym serwisem Fiata. Wtedy z obowiązku musieliśmy uczestniczyć w wielu szkoleniach, poznać każdą markę i każde nowe rozwiązanie. I tak nam to pozostało we krwi, że do dnia dzisiejszego w każdym roku nasi pracownicy uczestniczą w kilku szkoleniach. Zdobywają nowe doświadczenie, uzupełniają swoją wiedzę, bo dziś jest to niezbędne. Tak szybko następują zmiany technologiczne, konstrukcyjne, że bez szkoleń i utrzymywania na bieżąco wysokiego poziomu wiedzy nie da się dziś prowadzić serwisu.

Sprzęt oczywiście wymaga dużych nakładów - diagnoskopów, narzędzi fabrycznych, szczególnie do wymiany rozrządów. Konieczne jest też aktualizowanie oprogramowania dla tych urządzeń. To też jest bardzo kosztowne, ale niezbędne, aby móc naprawiać poszczególne samochody, tym bardziej gdy, tak jak my, prowadzi się serwis wielomarkowy. Zajmujemy się kompleksową obsługą samochodów w zakresie mechaniki, elektroniki, elektryki, a od ubiegłego roku posiadamy uprawnienia do obsługi samochodów z napędem hybrydowym. Spektrum naszych usług jest bardzo szerokie - przez diagnostykę, naprawę, okresowe przeglądy. To wymaga dość dużych nakładów, aby móc to robić profesjonalnie. Oferujemy również usługi rzeczoznawstwa samochodowego na potrzeby spraw sądowych, firm ubezpieczeniowych itp.

Jak zmieniła się Pana klientela w ciągu tych lat?

– W ostatnich latach w Polsce coraz więcej jest samochodów starszych, średnia wieku oscyluje k.15 lat. Są to samochody, które niejednokrotnie wymagają dużych nakładów. Szczególnie w momencie zakupu, a później, jeżeli ktoś na bieżąco serwisuje samochód, dba o jego stan techniczny, taki samochód może mu jeszcze posłużyć przez wiele lat. Większość klientów ma świadomość, że lepiej zapobiegać niż leczyć i odwiedza nas regularnie. Sprawny samochód to bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Staramy się uświadamiać właścicielowi samochodu, że są jakieś potrzeby dokonania napraw, które mogą zagrażać bezpieczeństwu czy generować jakieś dodatkowe koszty, ale to klient decyduje na końcu o zakresie naprawy.

Czy w związku z jubileuszem przygotowali Państwo jakąś akcję dla klientów?

– Planujemy zorganizować tydzień rabatowy dla naszych klientów, aby mogli skorzystać z dodatkowych usług z rabatem oraz bezpłatnych. Będzie to rodzaj gratyfikacji z naszej strony za to, że są stałymi klientami.

Czego życzyć Panu z okazji jubileuszu?

– Wielka szkoda, że nie mam następcy. Mam dwie córki, które wybrały inną drogę wykształcenie i kariery. Mam nadzieję, że znajdzie się ktoś, kto w przyszłości będzie kontynuować naszą działalność.

Dziękuję za rozmowę.

AUTO SERWIS ASO
Wieliczka, ul. Janińska 18 a
Serwis: tel. 12-288-23-12
Części: tel. 12-289-00-80
Ekspertyza: tel. 665-83-83-83
serwis@fiat.wieliczka.pl

Wieliczka - najnowsze informacje

Rozrywka