wtorek, 25 marca 2025 14:00, aktualizacja 15 godzin temu

Krakowskie akcenty na przełomowej wystawie w Japonii. Wszystko za sprawą artystów Młodej Polski

Autor Mirosław Haładyj
Krakowskie akcenty na przełomowej wystawie w Japonii. Wszystko za sprawą artystów Młodej Polski

W Narodowym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Kioto otwarto wyjątkową wystawę „Młoda Polska. Sztuka polska 1890–1918”, która stanowi przełomowe wydarzenie w relacjach kulturalnych między Polską a Japonią. To pierwsza tak obszerna prezentacja dorobku polskich artystów przełomu XIX i XX wieku w Kraju Kwitnącej Wiśni. Ekspozycja, otwarta 25 marca, obejmuje ponad 130 dzieł malarskich, rysunkowych, graficznych oraz przykłady rzemiosła artystycznego. Część eksponatów została wypożyczona z Krakowa.

Jak podkreśla prof. dr hab. Andrzej Szczerski, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, zaprezentowane na wystawie prace należą do kanonu polskiej kultury narodowej i pozwalają japońskiej publiczności odkryć niezwykłą ekspresję oraz bogactwo sztuki Młodej Polski. Wystawa nie tylko prezentuje dorobek artystów tamtego okresu, lecz także przybliża historię Polski, która mimo braku suwerenności odnosiła sukcesy na arenie artystycznej Europy.

Manifest indywidualizmu i tożsamości narodowej

Ruch Młodej Polski był odpowiedzią na potrzeby pokolenia poszukującego nowych form ekspresji. Artyści czerpali inspiracje z nurtów takich jak Art Nouveau, ekspresjonizm czy symbolizm, jednocześnie mocno osadzając swoje prace w polskiej tradycji i historii. W ten sposób sztuka stała się narzędziem budowania świadomości narodowej, szczególnie istotnym w okresie rozbiorów.

Wśród prezentowanych twórców znaleźli się najwięksi polscy artyści epoki: Olga Boznańska, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Władysław Podkowiński, Józef Mehoffer oraz Józef Pankiewicz. Ich dzieła ukazują nie tylko indywidualne podejście do sztuki, ale również skomplikowaną historię i duchowe poszukiwania tamtej epoki.

Rola Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego

Wystawa akcentuje także fascynację artystów Młodej Polski sztuką japońską. Istotnym elementem ekspozycji są drzeworyty japońskie, które ukazują inspiracje dalekowschodnimi technikami oraz estetyką. Szczególną rolę w propagowaniu mody na japonizm odegrał Feliks „Manggha” Jasieński, kolekcjoner i mecenas sztuki, któremu poświęcono oddzielny segment wystawy. Jego bogate zbiory sztuki japońskiej, przekazane w 1920 roku Muzeum Narodowemu w Krakowie, wpłynęły na rozwój zainteresowań artystycznych wśród polskich twórców.

Międzynarodowy wymiar ekspozycji

Wystawa „Młoda Polska. Sztuka polska 1890–1918” to efekt współpracy wielu instytucji muzealnych. Dzieła pochodzą nie tylko z Muzeum Narodowego w Krakowie, ale również z Muzeów Narodowych w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu, a także z Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Muzeum Okręgowego w Toruniu oraz prywatnych kolekcji. Prezentacja została włączona do oficjalnego programu promującego Polskę podczas Expo 2025 w Osace, co podkreśla jej rangę i znaczenie w wymiarze międzynarodowym.

Projekt został sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a patronat honorowy objęła Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Hanna Wróblewska.

Wystawa w Kioto to nie tylko hołd dla polskiej sztuki przełomu wieków, ale także okazja do ukazania światu bogactwa i oryginalności twórczości Młodej Polski. Jest to wydarzenie, które umacnia kulturalne więzi między Polską a Japonią, otwierając nowe możliwości dla przyszłych międzynarodowych współprac artystycznych.

Fot.: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka