piątek, 20 czerwca 2025 10:58, aktualizacja 5 godzin temu

SCT w Krakowie jednak już za dwa tygodnie? Są naciski na wojewodę

Autor Marzena Gitler
SCT w Krakowie jednak już za dwa tygodnie? Są naciski na wojewodę

Podjęta w nocy z 11 na 12 czerwca uchwała o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu w Krakowie budzi wiele kontrowersji. Do Wojewody Małopolskiego spływają apele i petycje o uchylenie tej uchwały. Pojawiają się jednak obawy, że taki ruch jeszcze bardziej skomplikuje sytuację, bo wtedy wejdzie w życie bardziej restrykcyjna pod niektórymi względami, stara wersja uchwały o SCT w Krakowie, a jej wymogi weszłyby w życie już za dwa tygodnie – od 1 lipca 2025.

Nowa uchwała opóźnia wejście w życie SCT

W dyskusji publicznej część radnych Miasta Krakowa mówiła o szantażu ze strony Prezydenta Krakowa, który ma wyłączne prawo inicjatywy uchwałodawczej w kwestii SCT. Brak poparcia nowej uchwały o SCT wiązał się z wejściem w życie starej wersji, do której wprowadzenie nikt nie jest jeszcze przygotowany. „Stara” uchwała została co prawda uznana za wadliwą przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ale wyrok jest nieprawomocny, czeka na rozpatrzenie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, a termin rozprawy jest wciąż nieznany. Bez nowej uchwały, stara uchwała jest obowiązująca i powinna wejść w życie od 1 lipca.

Przypomnijmy, wprowadzone zmiany to m.in. termin obowiązywania nowego prawa. SCT w Krakowie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.

  • Zobacz:
Już wszystko jasne. Jakie są zasady nowej SCT w Krakowie?
Rada Miasta Krakowa przegłosowała uchwałę w sprawie utworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT), która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Apele do wojewody w sprawie SCT

Organem nadzorczym, który bada zgodność z prawem uchwał podejmowanych przez samorząd, jest wojewoda. Gdy widzi nieprawidłowości, może uchylić uchwałę, lub skierować ją do sądu administracyjnego.

Wiele środowisk składa do wojewody apele o unieważnienie nowej uchwały o SCT. Są wśród nich przedstawiciele okolicznych gmin, m.in. Wieliczki. Wojewoda Krzysztof Klęczar przyznaje, że ma wątpliwości co do zgodności uchwały z prawem.

  • Zobacz też:
Wieliczka się nie poddaje! Czy dojdzie do zmiany w sprawie SCT?
Przedstawiciele KO z Powiatu Wielickiego złożyli oficjalne pismo do Wojewody Małopolskiego, domagając się uchylenia uchwały w sprawie wprowadzenia SCT.

Radny miejski Wieliczki Bartłomiej Krzych opublikował  w internecie treść petycji Stowarzyszenia Otwarta Wieliczka, w której szczegółowo opisuje ono zarzuty co do nowej uchwały SCT w Krakowie. Swoje argumenty społeczne i prawne działacze Stowarzyszenia, związani z wielickim samorządem, przedstawili w poniedziałek, 16 czerwca na konferencji prasowej przed Małopolskim Urzędem Wojewódzkim. Domagają się  od wojewody rozstrzygnięcia nadzorczego z częściowym unieważnieniem nowej uchwały i pozostawieniem w mocy zapisu o uchyleniu starej uchwały o SCT. Po briefingu petycja została przekazana wojewodzie.

Co znalazło się w petycji?

Jako główny zarzut prawny wskazują naruszenie ustawy o elektromobilności poprzez wprowadzenie dla kierowców spoza Krakowa opłat od 1 stycznia 2026 przez cały dzień, podczas gdy ustawa dopuszcza pobieranie opłat jedynie w godzinach 9-17 i tylko przez pierwsze 3 lata od ustanowienia strefy.

Z uwagi, iż Rada Miasta Krakowa nie uchyliła starej uchwały o SCT z 2022 roku, trzyletni termin na pobieranie opłat już minął.

Ponadto autorzy petycji kwestionują definicję mieszkańca, za którego uważa się m.in. osoby płacące podatek rolny w Krakowie. W ocenie Stowarzyszenia Otwarta Wieliczka, podatek rolny można płacić w wielu różnych gminach, co nie wiąże się z zamieszkaniem i jest to faworyzowanie pewnej grupy osób bez związku z aspektami społecznymi, czy ekologicznymi.

  • Zobacz też:
Grzegorz Kompa o SCT: “Nie możemy opierać się na domniemaniach”
Radny dzielnicy XIII Podgórze Grzegorz Kompa zarzuca, że uchwałę o Strefie Czystego Transportu oparto na nieaktualnych danych.

W ocenie Stowarzyszenia wadę prawną stanowi również tryb, w jakim przeprowadzono konsultacje społeczne oraz zapis o wejściu uchwały w życie po 7 dniach od publikacji, bez podania żadnego uzasadnienia, co jest naruszeniem ogólnej zasady o 14-dniowym „vacatio legis”.

Nowa uchwała o SCT obejmuje około 70 proc. miasta, zakłada zwolnienie aut mieszkańców Krakowa z wymogów strefy oraz nakłada opłaty dla kierowców aut spoza Krakowa niespełniających wymogów euro6 dla silników Diesla, oraz euro4 dla silników benzynowych.

Pełną treść petycji Stowarzyszenia Otwarta Wieliczka. "Na poniższej stronie można szczegółowo zapoznać się z wadami prawnymi, jakie widzimy w nowej uchwale o SCT w Krakowie. W naszej petycji domagamy się od Wojewody rozstrzygnięcia nadzorczego i częściowego unieważnienia nowej uchwały i pozostawienia w niej zapisu o uchyleniu starej uchwały o SCT. To w naszej ocenie jedyne rozsądne rozwiązanie" - napisał aktywista i radny z Wieliczki.

Na poniższej stronie można szczegółowo zapoznać się z wadami prawnymi jakie widzimy w nowej uchwale o SCT w Krakowie. W...

Opublikowany przez Otwarta Wieliczka Środa, 18 czerwca 2025


Wojewoda Małopolski, jako organ nadzoru, po otrzymaniu uchwały ma 30 dni na rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym może stwierdzić nieważność uchwały w całości lub w części. Po tym terminie może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego, co jednak znacznie odwleka rozstrzygnięcie sprawy w czasie przynajmniej na pół roku.



Obserwuj nas w Google News

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka