W poniedziałkowy poranek, przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej z powiatu wielickiego złożyli oficjalne pismo do Wojewody Małopolskiego, domagając się uchylenia uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT).
Pismo, podpisane przez 12 radnych Koalicji Obywatelskiej z Rady Powiatu Wielickiego oraz Rady Miejskiej w Wieliczce, zostało przekazane wicewojewodzie małopolskiej, Elżbiecie Achinger. Sygnatariusze dokumentu podkreślają, że uchwała w obecnym kształcie prowadzi do dyskryminacji mieszkańców Wieliczki i okolic, ograniczając ich dostęp do Krakowa i tym samym naruszając zasady równego traktowania.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć



Poparcie dla idei, sprzeciw wobec formy
W swoim stanowisku radni zaznaczyli, że nie sprzeciwiają się idei czystego transportu ani działaniom na rzecz poprawy jakości powietrza w Krakowie i regionie. Ich zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim formy wprowadzenia SCT – braku konsultacji społecznych, nieuwzględnienia interesów mieszkańców sąsiednich gmin oraz zbyt restrykcyjnych zapisów dla osób codziennie dojeżdżających do stolicy Małopolski.
⚠️SCT dyskryminuje mieszkańców Wieliczki i całego Powiatu Wielickiego - składamy pismo do Wojewody o uchylenie uchwały...
Opublikowany przez Jakub Kostrz Poniedziałek, 16 czerwca 2025
Wicewojewoda Elżbieta Achinger zadeklarowała, że wniosek zostanie przeanalizowany wspólnie z Wojewodą Małopolskim oraz Wydziałem Prawnym Urzędu Wojewódzkiego. Analiza ma na celu ocenę zgodności uchwały z przepisami prawa oraz potencjalnych naruszeń zasady równego dostępu obywateli do przestrzeni publicznej. Radni wyrazili również wdzięczność za możliwość spotkania oraz gotowość władz wojewódzkich do merytorycznego dialogu w tej ważnej dla mieszkańców sprawie.
Komentarz prezydenta
— Nikt nikogo nie "wycina" z życia w Krakowie. Każdy dalej może do miasta wjechać, ale jeżeli nie spełnia odpowiednich norm i truje mieszkańców, to musi wiązać się z kosztami finansowanymi takiego przyjazdu lub przesiąść się na miejscu do komunikacji miejskiej. Nikt też nie dyskryminuje mieszkańców na gorszych i lepszych, ponieważ każdy mieszkaniec Krakowa będzie mógł dojeżdżać swoim samochodem do końca jego technicznego życia lub wymiany samochodu.
- poinformował kilka dni temu prezydent Miszalski.
Mimo zapewnień Aleksandra Miszalskiego gminy ościenne, w tym właśnie Wieliczka są sceptycznie nastawione do sprawy. Kwestia SCT w Krakowie ciągle budzi kontrowersje i protesty. Nie udało się wypracować kompromisu, nie tylko z mieszkańcami Krakowa, ale również z mieszkańcami i reprezentantami sąsiednich gmin.
- Zobacz też:

Przyjęcie uchwały będzie testem solidarności wspólnoty metropolitalnej i może się okazać zarzewiem konfliktu między tworzącymi jedno stowarzyszenie samorządami. Przypomnijmy, Rada Miasta Krakowa przegłosowała uchwałę w sprawie utworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT), która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Strefa obejmie obszar mniej więcej ograniczony IV obwodnicą miasta, a więc niemal połowę jego powierzchni.
Fot: Głos24 / Praca własna