wtorek, 17 czerwca 2025 07:30, aktualizacja 6 godzin temu

Grzegorz Kompa o SCT: "Nie możemy opierać się na domniemaniach. To muszą być fakty"

Autor Marzena Gitler
Grzegorz Kompa o SCT: "Nie możemy opierać się na domniemaniach. To muszą być fakty"

— Nie możemy opierać ograniczenia swobód obywatelskich, jakie wprowadza Strefa Czystego Transportu na domniemaniach. To muszą być twarde fakty — mówi Grzegorz Kompa, który uważa, że uchwalenie takiej SCT, która preferuje krakowian i wprowadza opłaty za wjazd do miasta dla przyjezdnych to hipokryzja, bo nie chroni to mieszkańców przed smogiem. Rozmawiamy też o potrzebach mieszkańców Podgórza, Strefie Płatnego Parkowania i o bezpieczeństwie.

W nocy z 11 na 12 czerwca Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. Uchwała, która m.in. wprowadza opłaty za wjazd do stolicy Małopolski autem niespełniającym ustalonych norm, protesty samorządów i mieszkańców gmin z krakowskiego "obwarzanka", m.in. Wieliczki. Wątpliwości mają też sami mieszkańcy Krakowa.

Radny dzielnicy XIII Podgórze Grzegorz Kompa w najnowszym odcinku podcastu „Ósma za siedem” zarzuca miastu, przy jej wprowadzeniu, opieranie się na nieaktualnych danych.  

— Dzisiaj Kraków został podzielony na dogmatyków — zwolenników Strefy Czystego Transportu i dogmatyków przeciwników jej wprowadzenia, natomiast brakuje nam zdrowego rozsądku i merytorycznej analizy, żeby ustalić, jak jest rzeczywiście — zauważa. — Dane są dosyć stare, kolokwialnie mówiąc. One mają prawie 10 lat, zatem w moim odczuciu są nieaktualne. Wydaje mi się, że wydaliśmy zbyt dużo pieniędzy na promocję strefy, a zbyt mało zrobiliśmy, żeby udokumentować stan faktyczny — dodaje.

  • Zobacz też:
Dziś dwie sesje w sprawie SCT
Rada Miasta Krakowa ma przegłosować dziś wprowadzenie zmian w uchwale o Strefie Czystego Transportu. Aby to zrealizować zaplanowano dziś aż dwie sesje.

Według Kompy wprowadzenie ułatwień dla krakowian i opłat dla przyjezdnych to hipokryzja. —  Pozwalamy „truć ludzi” i pozwalamy na spowodowane tym zgony za 2,50 na godzinę. Wydaje mi się, że chyba nie tędy droga — zauważa radny z Podgórza. — Nie możemy opierać ograniczenia swobód obywatelskich, jakie wprowadza Strefa Czystego Transportu na domniemaniach. To muszą być twarde fakty — reasumuje.

  • Zobacz też:
„Ósma za siedem” Paweł Momro z Nie Oddamy Miasta: SCT do kosza
Gościem pierwszego odcinka podcastu „Ósma za siedem” będzie Paweł Momro z grupy Nie Oddamy Miasta

Pytamy o ocenę planu modernizacji ulicy Starowiślnej, które ma się stać jednokierunkową i o przyczyny krakowskich korków. — Koncepcja miasta 15-minutowego nie przyjmuje się w Krakowie. Jeżeli wszystkie instytucje, sądy, urzędy, uczelnie i biurowce koncentrować się będą w centrum, to rzecz jasna wszyscy interesanci, pracownicy i obsługa będzie kierowała się ku centrum — podsumowuje.

Rozmawiamy też o inwestycjach potrzebnych w tej części miasta, Strefie Płatnego Parkowania i działaniach Straży Miejskiej, która m.in. wlepia mandaty za przechodzenie przez jezdnię w niewłaściwym miejscu.

  • Zobacz też:
Łukasz Sęk o SCT: Tutaj został popełniony grzech pierworodny
— Rozumiem, że była duża grupa mieszkańców, która oczekiwała, że po kadencjach prezydenta Majchrowskiego jego następca dokona takiej rewolucji.

„Ósma za siedem” to podcast redakcji Głos24. Rozmawiamy w nim o gorących tematach, którymi żyje Małopolska.

Odcinek ukazuje się o 7:53 w każdy wtorek i czwartek na kanale Głos24 na YouTube i Spotify. Tam też można zobaczyć wcześniejsze odcinki.

Odcinek ukazuje się o 7:53 w każdy wtorek i czwartek na kanale Głos24 na YouTube i Spotify. Tam też można zobaczyć wcześniejsze odcinki.

Obserwuj nas w Google News

Ósma za siedem - najnowsze informacje

Rozrywka