W pierwszych dniach marca planowane jest przywrócenie przejezdności na skrzyżowaniu ulic Centralnej i Nowohuckiej. Jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK), tymczasowa organizacja ruchu zapewni funkcjonalność zbliżoną do tej sprzed rozpoczęcia przebudowy.
Przebudowa skrzyżowania, rozpoczęta jesienią ubiegłego roku, napotkała na poważne trudności związane z działkami objętymi decyzją ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej). Właściciel nieruchomości w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania odmówił ich wydania, roszcząc sobie prawa do części gruntów należących do Skarbu Państwa i miasta. Spór ten uniemożliwia zakończenie niektórych kluczowych prac, takich jak budowa chodnika, drogi dla rowerów, czy rozbudowa sygnalizacji świetlnej. W tej sprawie toczy się już postępowanie egzekucyjne.
Cele przebudowy
Modernizacja ma zwiększyć przepustowość skrzyżowania oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu. Przewidziano: dodatkowy pas do skrętu w prawo z ul. Centralnej w ul. Nowohucką, pasy do jazdy na wprost i skrętu w lewo, wyspę rozdzielającą jezdnie wjazdową i wyjazdową, osobny pas dla autobusów, drogę rowerową przecinającą obie ulice.
W południowym narożniku skrzyżowania planowane jest także żelbetowe zabezpieczenie ciepłociągu.
Tymczasowa organizacja ruchu
Obecnie trwa montaż tymczasowych sterowników sygnalizacji świetlnej, które zostaną zsynchronizowane z pozostałymi światłami na skrzyżowaniu. Nowa organizacja ruchu wskaże, które relacje skrętne będą dostępne i dla jakich pojazdów.
Mimo ograniczeń związanych ze sporem prawnym, Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz wykonawca inwestycji zapewniają, że skrzyżowanie będzie przejezdne z początkiem marca. Prace związane z pełnym ukończeniem projektu zostaną dokończone po rozwiązaniu problemów z nieruchomościami.
Fot. i inf.: UM Kraków