16 maja poznaliśmy laureatów najbardziej prestiżowych nagród polskiej branży gier wideo – Digital Dragons Awards za 2021 rok. Gra The Medium, będąca produkcją krakowskiego studia Bloober Team, zdobyła aż trzy statuetki: dla najlepszej polskiej gry, najlepszej oprawy wizualnej i najlepszej oprawy muzycznej (Best Polish Game, Best Polish Game Design, Best Polish Original Soundtrack). W uroczystej gali w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie uczestniczył wicemarszałek Józef Gawron, który wręczył nagrodę w kategorii Best Polish Game. Małopolska była partnerem głównym tego wydarzenia.
Jury doceniło również gry: Here Be Dragons (Red Zero Games), która została nagrodzona w kategorii Best Mobile Game (najlepsza gra na urządzenia mobilne), Papetura (Petums), która zdobyła statuetkę w kategorii Best Polish Game Art (najlepsza oprawa artystyczna) oraz It Takes Two (Hazelight Studios), która wygrała w kategorii Best Foreign Game (najlepsza gra zagraniczna).
Podczas gali przyznane zostały również nagrody specjalne: Special Recognition Award 10-lecia dla Mateusza Witczaka oraz nagroda dla najlepszej gry indie ostatniej dekady, którą otrzymał Ghostrunner (One More Level).
Zwycięzców spośród grona nominowanych wybrało jury złożone z przedstawicieli największych portali poświęconych grom. W skład jury weszli także: reprezentant świata nauki Paweł Węgrzyn z Zakładu Technologii Gier Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny gamemusic.pl i współtwórca Game Music Festival Mateusz Borkowski oraz Ola Olszar, autorka bloga „6 kolorów gier”. W tym roku do jury został zaproszony także przedstawiciel Festiwalu Muzyki Filmowej.
– Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój i perspektywy stojące przed branżą gier elektronicznych Województwo Małopolskie od samego początku pozostaje głównym partnerem Digital Dragons. Podobnie jest w tym roku. Chcemy w ten sposób docenić znaczenie branży gier dla Małopolski. Firmy reprezentujące tę gałąź sektora kreatywnego w naszym regionie są postrzegane jako innowacyjne i skuteczne, a ich dorobek stanowi dobitny dowód na to, że inteligentne specjalizacje niosą za sobą ogromny potencjał technologiczny i biznesowy
– podkreśla wicemarszałek Józef Gawron.
Poza uroczystym wręczeniem nagród, podczas gali odbyła się dyskusja dotycząca rozwoju i wsparcia branży kreatywnej z udziałem wicemarszałka Józefa Gawrona i Roberta Piaskowskiego – pełnomocnika Prezydenta Krakowa ds. Kultury. W rozmowie podkreślono, że branża gier komputerowych jest jednym z najszybciej rosnących przemysłów kreatywnych w regionie. Wiele uwagi poświęcono dotychczasowemu rozwojowi tej branży i stojącym przed nią perspektywom.
– Z raportu „Kondycja Polskiej Branży Gier 2020” opracowanego przez KPT Sp. z o.o. wraz z inicjatywą Polish Gamers Observatory oraz z Partnerami wynika, że światowy rynek gier w ciągu dwóch dekad z niszowej gałęzi sektorów kreatywnych stał się potężnym biznesem. Skalę przychodów generowanych przez światowy rynek gier odzwierciedla jego porównanie z przychodami osiąganymi przez branżę muzyczną i filmową. Wartość światowego rynku gier w 2020 r. osiągnęła poziom blisko 175 mld dolarów
– mówi wicemarszałek Józef Gawron. Zwraca przy tym uwagę, że przemysł gier ciągle ewoluuje.
– Obecnie ten sektor odpowiada nie tylko za dostarczanie rozrywki. Coraz szersze zastosowanie gry komputerowe znajdują w systemie edukacyjnym, ale również w medycynie
– dodaje wicemarszałek.
Digital Dragons 2022
Digitial Dragons (DD) to największe w naszej części Europy wydarzenie biznesowe skierowane do branży gier komputerowych. Jego misją jest szeroka promocja polskiego sektora gier - jednego z najbardziej intensywnie rozwijających się sektorów branży rozrywki cyfrowej. Konferencja DD jest miejscem spotkań biznesowych twórców, inwestorów i wydawców, a także wykładów, dyskusji panelowych czy warsztatów. Rokrocznie podczas uroczystej gali wręczane są nagrody Digital Dragons Awards dla najlepszych produkcji w branży.
Organizatorem DD jest Krakowski Park Technologiczny Sp. z o.o. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w dn. 16-17 maja. Po dwóch latach przerwy związanej z pandemią, konferencja została zorganizowana w formule stacjonarnej w ICE Kraków.
W 2019 roku, gdy Digital Dragons po raz ostatni odbywało się stacjonarnie, w ICE Kraków zgromadziło się 2000 uczestników z 650 firm z 48 krajów. Zaprezentowano wówczas w ramach Indie Showcase 100 gier, zorganizowano 83 wykłady, warsztaty i panele dyskusyjne. Podczas wydarzenia zaprezentowało się ponad 130 wystawców, odbyło się ponad 1700 spotkań biznesowych. W wydarzeniach, które odbyły się w formule online (2020 r., 2021 r.) liczba uczestników była równie wysoka.
Fot. i inf.: UMWM