Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, a co za tym idzie, radzimy zapoznać się z pewnymi zmianami w zakresie korzystania z opieki medycznej, które zostaną wprowadzone na ten świąteczny czas.
Podczas świąt oraz dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz przez całą dobę w weekendy i święta.
Dyżurujący lekarz może udzielić porad medycznych w warunkach ambulatoryjnych, w domu pacjenta, jednak jedynie w specjalnych przypadkach, które zostaną odpowiednio uzasadnione lub telefonicznie.
Każdy pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka i do którego lekarza bądź pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej złożył swoją deklarację.
Adresy i dane kontaktowe do punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronie internetowej małopolskiego NFZ (w tym również punkty, które zapewniają konsultacje pediatry)
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK)
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, można też skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnić formularz online.
Na tej platformie dyżuruje personel medyczny, w tym również pielęgniarka, położna lub lekarz, który udziela telefonicznie profesjonalnych porad. Specjalista może również w ten sposób wystawić e-receptę lub e-zwolnienie, jeśli będzie to konieczne.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR) tak jak ma to miejsce każdego dnia.
Ratownictwo medyczne
W dalszym ciągu, bez żadnych zmian w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numery alarmowe 999 lub 112.
Telefoniczna Informacja Pacjenta
Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta.
Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta
Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszelkie, niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie świąt.
Konsultanci podpowiedzą również, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer: (+48) 22 125 66 00.