Wczesnym rankiem 3 grudnia międzynarodowa grupa hakerska zaatakowała systemy informatyczne MPK w Krakowie. Skutki ataku dotknęły m.in. strony internetowej, systemów sprzedaży biletów i innych narzędzi cyfrowych spółki. MPK podejrzewa, że celem było sparaliżowanie funkcjonowania miejskiej komunikacji.
Ze względu na charakter ataku, MPK zgłosiło sprawę policji, służbom ds. cyberbezpieczeństwa oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Choć na razie brak dowodów na kradzież danych osobowych, spółka ostrzega pasażerów i pracowników o możliwym ryzyku. Zaleca zastrzeżenie numeru PESEL oraz czujność wobec podejrzanych wiadomości i prób kontaktu. Jednocześnie MPK zapewnia, że wdrożyło procedury kryzysowe, dzięki czemu przewozy odbywają się bez zakłóceń. Trwają prace nad bezpiecznym uruchamianiem systemów, w czym pomagają specjaliści IT oraz Urząd Miasta Krakowa.
Informujemy, że awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów...
Opublikowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie Środa, 4 grudnia 2024
Zakup biletów i kontakt z MPK
Pomimo problemów, bilety okresowe są dostępne w aplikacji iMKA oraz automatach biletowych. Bilety jednorazowe można kupić przez aplikacje mobilne, takie jak SkyCash czy jakdojade. Kontrolerzy akceptują potwierdzenia płatności, w tym mailowe.
MPK przeprasza pasażerów za utrudnienia, dziękując za wyrozumiałość i zaangażowanie swoich pracowników. Dla pasażerów dostępna jest infolinia (12 19 150) oraz portale społecznościowe MPK. Jednocześnie krakowski przewoźnik apeluje do pasażerów o czujność wobec nietypowych działań w internecie, co jest kluczowe w kontekście ryzyka wynikającego z ataku hakerskiego. Spółka podejmuje wszelkie kroki, aby przywrócić pełną funkcjonalność systemów.
Fot.: Mateusz Łysik/Głos24