piątek, 13 grudnia 2019 15:48

Jak powstały znaki firmowe marek Adidas, Puma i Coca Cola?

Autor Artykuł sponsorowany
Jak powstały znaki firmowe marek Adidas, Puma i Coca Cola?

Dobre logo i dobry projekt ulotki identyfikują markę na rynku, wyróżniają ją na tle konkurencji, przykuwają uwagę, informują o produkcie, budzą emocje i przywiązują klienta do marki. A jak powstawały najsłynniejsze loga świata?

Znaki archaiczne

Projekty ulotek to nie wymysł naszych czasów, bo znakami posługiwali się ludzie już w bardzo dawnych czasach. Początkowo znaki miały cele wyłącznie mistyczne i wynikały z potrzeby obcowania z sacrum. Do dzisiaj logo dla firmy w dużym stopniu odwołuje się do emocji i pierwotnych instynktów. To cecha dobrego logo, które nie tylko informuje, ale jest w stanie przywiązać klienta do marki.

Rodzaje znaków

  • ideogram – wyraża myśl poprzez obrazek
  • piktogram – bardzo uniwersalny znak graficzny wyrażający jakąś myśl, na przykład ogólnoeuropejski znak ognia sugerujący łatwopalność
  • fonogram – znak dźwiękowy
  • logogram – projekt logo firmy

Jak powstało logo marki Coca Cola?

Coca Cola to napój, o którym słyszał każdy z nas. Już nie mówiąc o tym, że prawie każdy z nas go smakował. Można Coca colę kupić chyba w każdym sklepie spożywczym. I to niemal na całym świecie, nawet w głębokiej Afryce zachwycają się coca colą. A Andy Warhol poświęcił kilka swoich dzieł właśnie tej marce.

Wiadomo też, że ów słodki napój gazowany uwielbiali John Kennedy i Elizabeth Taylor. W czym tkwi sekret tej marki? Na pewno w smaku, ale nie tylko, bo sukcesem jest również sam... projekt logo.

Co ciekawe, logo dla firmy produkującej napój nie wymagało zbyt wielkich nakładów finansowych. Sama, niezwykle prosta nazwa nawiązuje do dwóch składników napoju...

  • liści koki
  • owoców koki

Po prostu coca cola. I mimo że receptura napoju uległa zmianie, bo dzisiaj już nie używa się liści koki, to skład nie wpłynął na zmianę nazwy. Oficjalne logo dla firmy zostało stworzone w 1887 roku. W 1890 roku projekt logo zmieniono, przekształcając literkę C w znak na kształt ślimaka. Jednak po roku powrócono do poprzedniej, prostej wersji. W 1958 roku marketingowcy do logotypu dodali czerwoną ramkę i zmienili kolo czcionki z czarnej na białą. Coca Cola w XXI wieku, podążając za duchem czasu wprowadziła też specjalne wersje produktu, takie jak coca cola life, zastępując cukier słodzikiem.

Adidas – tajemnica trzech pasków

Nazwa marki Adidas nawiązuje do imienia i nazwiska jego właściciela – Adolfa (adi) Dasslera (das). Kolejny raz okazuje się, że proste rozwiązania są najskuteczniejsze. Nie da się także ukryć tego, że najbardziej charakterystycznym elementem projektu logo i projektu ulotki Adidas są trzy proste, poziome paski, które są elementem wyróżniającym markę Adidas już od 1948 roku, kiedy właśnie powstała firma. Logo to jest...

  • proste
  • rozpoznawalne
  • uniwersalne

Puma – sportowe życie

Cechą charakterystyczną loga dla firmy Puma jest skaczący kot. Skąd on się wziął i co znaczy? Otóż chodzi nie tyle o kota, co o pumę – drapieżne zwierzę z rodziny kotowanych. Marka początkowo miała nosić nazwę Ruda (od nazwiska Rudolfa Dasslera, brata Adolfa), ale nie przyjęła się. Zdecydowanie lepiej poradziła sobie Puma, gdyż jest to nazwa która:

  • bez problemu przekłada się na wiele języków
  • kojarzy się przyjemnie, z silnym, szybkim, zwinnym i bardzo aktywnym zwierzęciem, nawiązującym do sportowego obuwia
Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka