Czy Kraków idzie na wojnę z zalegającymi na ulicach hulajnogami elektrycznymi? Prywatni operatorzy będą płacić za parkowanie swoich pojazdów, a ich liczba w centrum będzie ściśle regulowana – to główne ustalenia umowy wypracowanej przez Kraków i operatorów hulajnóg elektrycznych, które mają rozwiązać problem zagracania miasta tymi jednośladami.
Hulajnogi w Krakowie zwłaszcza w okolicach Rynku, to ogromny problem. Jak tylko zrobiło się ciepło media społecznościowe zapełniły zdjęcia setek hulajnóg zaparkowanych byle jak i blokujących przejścia na przystanki i chodniki. W reakcji na uciążliwa dla mieszkańców sytuację wiceprezydent Krakowa, Andrzej Kulig na początku maja zapowiedział wprowadzenie rozwiązań, które skuteczni rozwiążą z hulajnogami. – Problem źle zaparkowanych hulajnóg narasta od kilku lat, głównie przez brak regulacji prawnych. Niezależnie od tego spotykaliśmy się kilkukrotnie z operatorami hulajnóg, którzy prowadzą sieć wypożyczalni w Krakowie, starając się ten problem ucywilizować, by zminimalizować pozostawianie pojazdów na chodnikach, zieleńcach czy pasach drogowych. W czasie dzisiejszego spotkania poinformowałem przedstawicieli tych firm, że jeżeli nie zabiorą się za porządkowanie hulajnóg i przestrzeganie zasad, o których mówiliśmy, i które wypracowaliśmy wspólnie w ostatnich latach, to będziemy zmuszeni podejść do tego tematu bardziej stanowczo – mówił po spotkaniu z operatorami hulajnóg.
Miasto rozpoczęło procedurę podpisywania umowy z operatorami hulajnóg elektrycznych, która ma uporządkować prowadzenie tych usług w mieście.
– Nowe zasady mają zakończyć uciążliwe i często zgłaszane przez mieszkańców problemy z porzuconymi i niewłaściwie zaparkowanymi hulajnogami. Pojazdy te niejednokrotnie stwarzają niebezpieczeństwo dla innych użytkowników dróg czy chodników, albo wręcz uniemożliwiają przejście czy przejazd – zaznacza Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.
Chęć podpisania umowy z miastem wyraziły na piśmie cztery podmioty – Bolt, Lime, Tier i Traficar. Są to firmy o zasięgu międzynarodowym, więc dokumenty będą podpisywane elektronicznie.
Formalnie będzie to podpisanie umowy dzierżawy przestrzeni pod punkty mobilności – czyli jedyne miejsca w centrum, gdzie będzie można legalnie oddać wypożyczoną hulajnogę. Chodzi o 163 punkty, zlokalizowane wewnątrz drugiej obwodnicy (częściowo nowoutworzone, wcześniej było ich tylko 100). Operatorzy będą więc płacili za to, że będą mieli wyznaczone konkretne miejsca do pozostawiania swoich pojazdów przez użytkowników.
Każdy z punktów mobilności ma określoną, organiczną pojemność. Liczba ta jest zawsze równo dzielona na 4 firmy, sygnatariuszy umowy. Dzięki temu odtąd obowiązywać będą limity liczb hulajnóg, które będą mogły być zaparkowane na obszarze wewnątrz drugiej obwodnicy. Ma to zakończyć na tym terenie porzucanie pojazdów, co niejednokrotnie stwarzało potencjalne niebezpieczeństwo dla pieszych czy rowerzystów, ale też uciążliwe „zagracanie” przestrzeni miejskiej wokół punktów mobilności. Sytuacje takie były często zgłaszane władzom przez mieszkańców, skarżono się na nie wielokrotnie.
Aplikacje mają blokować możliwość oddania hulajnogi danego operatora, jeśli przydzielona liczba miejsc została w danym punkcie mobilności wyczerpana.
Stawki za wynajem przestrzeni pod punkty mobilności są różne w zależności od lokalizacji. Łącznie operatorzy będą za to płacić miastu nieco ponad 12,8 tys. zł miesięcznie.
W przypadku, gdy pojazd zostanie porzucony poza wyznaczonym miejscem, będzie on odtransportowywany do najbliższego dostępnego punktu mobilności. Wyłoniono już wykonawcę tej usługi. Będą za nią płacić operatorzy hulajnóg. I będą to osobne środki, oprócz tych płaconych miastu za dzierżawę punktów mobilności.
W tej chwili rozpoczęło się podpisywanie umowy przez wszystkie strony – otrzymaliśmy potwierdzenie przyjęcia ustalonych warunków. Czekamy na podpisy oraz wpłacenie kaucji, określonej w dokumencie. Ze strony miasta porozumienie będzie na końcu podpisane przez Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
fot.: Paweł Krawczyk - krakow.pl/Fb. Członek Grupy