niedziela, 16 kwietnia 2023 06:11

To prawdziwa plaga w Krakowie. "Większość zaparkowana niezgodnie z przepisami"

Autor Marzena Gitler
To prawdziwa plaga w Krakowie. "Większość zaparkowana niezgodnie z przepisami"

Na problem źle zaparkowanych hulajnóg w Krakowie zwrócił uwagę anonimowy mieszkaniec na założonym przez siebie profilu o nazwie "Członek Grupy". "10 000 hulajnóg jest już na naszych chodnikach. Większość zaparkowana niezgodnie z przepisami" - alarmuje.

Na zamieszczonych na Facebooku zdjęciach widać hulajnogi blokujące chodniki przy Plantach, Bulwarach i Dworcu Głównym. "Tak wyglądają chodniki w Krakowie parę minut po interwencji Straży Miejskiej Miasta Krakowa. Za każdym razem funkcjonariusze w notatkach podają niezgodne z prawdą informacje, że nie ujawniono źle zaparkowanych hulajnóg. A ja mam zdjęcia sprzed interwencji, oraz wykonane po niej. 10 000 hulajnóg jest już na naszych chodnikach. Większość zaparkowana niezgodnie z przepisami. Duża część pojazdów jest niezgodna z przepisami i nie powinna w ogóle poruszać się po drogach! Widzicie źle zaparkowaną hulajnogę, zróbcie zdjęcie i zgłosicie to na 998" - zaapelował Członek Grupy do internautów.

Tak wyglądajq chodniki w Krakowie parę minut po interwencji Straż Miejska Miasta Krakowa Za każdym razem...

Opublikowany przez Członek grupy  Piątek, 14 kwietnia 2023

Problem hulajnóg elektrycznych na aplikację w Krakowie zauważa wielu mieszkańców. Wielokrotnie dyskutowano o nich na posiedzeniach komisji Rady Miasta Krakowa. Już w listopadzie 2020 roku prezydent Jacek Majchrowski zwrócił się z apelem do premiera i ministra infrastruktury o zintensyfikowanie działań, zmierzających do uregulowania prawnego statusu urządzeń transportu osobistego, w tym m.in. hulajnóg. Jak pokazały doświadczenia Krakowa „nawet kompleksowe oraz ukierunkowane na konkretne efekty, działania specjalistycznych służb miejskich wobec skali problemu są niewystarczające, a zagadnienie wymaga pilnego, kompleksowego i ustawowego uregulowania” – napisał prezydent Majchrowski.

W Krakowie, aby ograniczyć zgłaszane przez mieszkańców problemy z hulajnogami, Zarząd Transportu Publicznego zawarł porozumienie z trzema operatorami, dotyczące konieczności pozostawiania hulajnóg w wyznaczonych miejscach. Na mocy ustaleń, operatorzy są zobowiązani do zostawiania hulajnóg w specjalnie utworzonych punktach mobilności, które powstały w miejscach dawnych stacji roweru miejskiego. Jeśli nie będą tego robić sami użytkownicy, firmy mają zadbać o to na własny koszt. Jak widać, jednak nikt się nie przejmuje tymi ustaleniami, bo hulajnogi tarasują chodniki i drogę pieszym. Są poprzewracane, stoją byle jak, poza wyznaczonym miejscem. Bałagan zostawiają sami użytkownicy hulajnóg na aplikację, czyli albo krakowianie, albo turyści.

Problemów jest tak dużo, że radni zastanawiali się nawet nad wprowadzeniem zakazu poruszania się hulajnóg po parkach i Plantach Krakowskich, ale ostatecznie od tego odstąpiono, bo przepis byłby niemożliwy do wyegzekwowania.

W sprawie hulajnóg wielokrotnie interpelował też do Prezydenta radny Łukasz Gibała. "Hulajnogi elektryczne cieszą się wśród krakowian niesłabnącą popularnością. Nowelizacja przepisów ruchu drogowego pozwoliła na uregulowanie kwestii związanych z użytkowaniem tego środka transportu, jednak nadal widoczny jest problem korzystania z niego w sposób niewłaściwy i uciążliwy dla innych mieszkańców – napisał Łukasz Gibała. - Zdarzają się zderzenia z pieszymi wynikające ze zbyt szybkiej jazdy, często w miejscach niedozwolonych, ponadto nadal powszechnym widokiem są hulajnogi zaparkowane w sposób uniemożliwiający swobodne przejście użytkownikom chodnika. Takie sytuacje nie tylko stanowią utrudnienie dla pieszych, w szczególności osób z niepełnosprawnościami, ale istotnie zwiększają niebezpieczeństwo doznania urazu, na przykład w wyniku potknięcia się o niespodziewaną przeszkodę" – alarmuje radny i przypomina, że w 2022 roku krakowska Straż Miejska podjęła 1400 interwencji dotyczących wykroczeń związanych z nieprawidłowym postojem hulajnóg lub ich użytkowaniem w sposób niezgodny z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym. Łukasz Gibała mając na uwadze rozwiązanie tego problemu, pyta, czy możliwe jest przeprowadzenie kampanii społecznej skierowanej do użytkowników hulajnóg elektrycznych, która będzie mieć na celu poszerzenie świadomości dotyczącej zasad prawidłowego postoju hulajnóg oraz ich użytkowania w sposób zgodny z przepisami prawa. Wcześniej apelował też o wyegzekwowanie od operatorów zmiany świateł hulajnóg, które nocą oślepiają przechodniów.

Przeprowadzenie akcji informacyjnej o obowiązujących przepisach dotyczących hulajnóg, rolek i innych urządzeń transportu osobistego w ruchu miejskim oraz zapewnienie skutecznego egzekwowania tych przepisów postulują też uczestnicy podsumowanego na początku kwietnia Krakowskiego Panelu Transportowego.

fot. Fb. Członek Grupy

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka