środa, 10 maja 2023 10:43

Władze Krakowa idą na wojnę z hulajnogami. Mamy odpowiedź operatorów

Autor Patryk Trzaska
Władze Krakowa idą na wojnę z hulajnogami. Mamy odpowiedź operatorów

Wiceprezydent Krakowa, Andrzej Kulig idzie na wojnę z hulajnogami elektrycznymi. Jednoślady mają przestać zalegać na ulicach w stolicy Małopolski. Po ostatnim spotkaniu z przedstawicielami operatorów krakowskich hulajnóg, ci postanowili odpowiedzieć zastępcy Jacka Majchrowskiego na jego apele.

Zalegają w całym Krakowie. Są na chodnikach, ścieżkach rowerowych, a czasem lądują w krzakach czy poboczach. Mowa oczywiście o hulajnogach elektrycznych, które od paru tygodniu są na ustach mieszkańców stolicy Małopolski.

Hulajnogi w Krakowie to olbrzymi problem - fot. Fb. Członek Grupy

Władze Krakowa przez długi czas problemu jednak nie widziały. W Internecie ogromną popularność zdobywały prześmiewcze filmy i zdjęcia "hulajnogowego bałaganu" jaki dział się w centrum miasta. Największy problem dotyczył okolic Poczty Głównej oraz Galerii Krakowskiej, gdzie jednoślady masowo wysypywały się na ziemie, blokując przejście pieszym oraz rowerzystom.

Władze Krakowa idą na wojnę z hulajnogami

Sprawą postanowił zająć się wiceprezydent Krakowa, Andrzej Kulig.  – Problem źle zaparkowanych hulajnóg narasta od kilku lat, głównie przez brak regulacji prawnych. Niezależnie od tego spotykaliśmy się kilkukrotnie z operatorami hulajnóg, którzy prowadzą sieć wypożyczalni w Krakowie, starając się ten problem ucywilizować, by zminimalizować pozostawianie pojazdów na chodnikach, zieleńcach czy pasach drogowych. W czasie dzisiejszego spotkania poinformowałem przedstawicieli tych firm, że jeżeli nie zabiorą się za porządkowanie hulajnóg i przestrzeganie zasad, o których mówiliśmy, i które wypracowaliśmy wspólnie w ostatnich latach, to będziemy zmuszeni podejść do tego tematu bardziej stanowczo – mówił jeden z zastępców Jacka Majchrowskiego, który w poniedziałek, 8 maja, spotkał się z operatorami hulajnóg.

Hulajnogi w Krakowie to olbrzymi problem - fot. Fb. Członek Grupy

Warto wspomnieć, że jedynie w piątek (5 maja) – po interwencji Andrzeja Kuliga – strażnicy  miejscy odholowali 82 urządzenia, m.in. z ul. Basztowej, Wielopola i Pawiej. W niektórych lokalizacjach nie było podstaw prawnych do odholowania, dlatego zgłoszono przedstawicielom firm, by zrobili z nimi porządek we własnym zakresie (303 sztuki).

Hulajnogi w Krakowie to olbrzymi problem - fot. Fb. Członek Grupy

Przypominamy, że prawidłowe parkowanie hulajnóg zostało określone przez prawo: hulajnogę należy parkować w wyznaczonym przez zarządcę drogi miejscu, a jeśli takiego nie ma, trzeba parkować równolegle i jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, tak aby zostawić jak najwięcej miejsca dla pieszych – nie mniej niż 1,5 metra.

Hulajnogi w Krakowie to olbrzymi problem - fot. Fb. Członek Grupy

Operatorzy hulajnóg elektrycznych odpowiadają prezydentowi

Do wypowiedzi wiceprezydenta Kuliga postanowili odnieść się operatorzy hulajnóg elektrycznych w Krakowie. Przyznali, że złożyli swoje propozycje problemu, z jakim obecnie boryka się stolica Małopolski oraz zapowiedzieli gotowość do współprace z władzami Krakowa. – Jako operatorzy hulajnóg elektrycznych dostępnych w Krakowie – Bolt, Lime i Tier – od dawna dążymy do skutecznego dialogu z miastem, wychodząc z propozycjami rozwiązań, które mają zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i utrzymać porządek w przestrzeni miejskiej. Wśród zgłaszanych dotychczas możliwości poprawy stanu szlaków komunikacyjnych znalazły się m.in wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych dla użytkowników, umożliwienie parkowania przy miejskich stojakach rowerowych czy też wprowadzenie opłat do miasta na rzecz rozwoju infrastruktury dla mikromobilności. Dzisiaj wspólnie deklarujemy chęć do dalszych rozmów z miastem. Chcemy razem wypracować system, który pozwoli uporządkować krakowskie chodniki, a krakowiankom i krakowianom korzystać z zalet współdzielonej mikromobilności miejskiej. Nasze porozumienie zakłada, aby nałożyć limit hulajnóg możliwych do zaparkowania w punktach mobilności usytuowanych w ramach drugiej obwodnicy miasta m.in przy Poczcie Głównej. Zobowiązujemy się również do bieżącego monitorowania sytuacji związanej z prawidłowym parkowaniem e-hulajnóg w Krakowie poprzez zwiększenie liczby mobilnych patroli – zapewniała Martyna Kurkowska z zespołu prasowego Bolt.

– Przedłożone przez nas propozycje rozwiązań są wynikiem doświadczeń zebranych w krajach w Europie i na świecie, w których Bolt, Lime i Tier oferują usługi mikromobilności. Z naszych zbiorczych danych wynika, że krakowianie bardzo aktywnie i chętnie korzystają z hulajnóg elektrycznych – tylko w 2022 roku krakowianki i krakowianie pokonali na hulajnogach elektrycznych 4 miliony kilometrów, czyli blisko 72 tysiące okrążeń Krakowa. Przychylność mieszkańców wobec mikromobilności sprawia, że jesteśmy otwarci na współpracę i dalszy dialog z władzami miasta Krakowa – podkreślała Kurkowska.

foto główne: Paweł Krawczyk - krakow.pl/Fb. Członek Grupy

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka