Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zamknął obsługujący bardzo wielu mieszkańców Punkt Obsługi Pasażerów na Podwalu. O przeprowadzce punktu na odległą od centrum Górkę Narodową zadecydowały finanse.
Przypomnijmy, decyzja o przeniesieniu od 1 listopada popularnej placówki zapadła pod koniec lipca br. ZTM uzasadniał, że przeniesienie punktu, przed którym często ustawiały się długie kolejki, konieczna jest z powodu szukania oszczędności.
- Zobacz też:
Przy pętli Górka Narodowa P+R powstał budynek, którego administratorem jest ZTM, więc koszty nowo powstałego punktu będą się sprowadzać wyłącznie do mediów. Dotychczas wynajęcie pomieszczenia dla POP przy ul. Podwale miasto płaciło rocznie około 150 tys. zł.
Decyzja o przeniesieniu punktu budzi kontrowersje. POP przy Podwalu był łatwo dostępny dla mieszkańców wszystkich części miasta, a zwłaszcza osób starszych i studentów, którzy mieli tu blisko z Miasteczka Akademickiego. Górka Narodowa to najbardziej na północ wysunięta część Krakowa i z centrum dojeżdżają tu tylko dwie linie tramwajowe - 18 i 69, oraz trzy autobusowe (169, 469 i 503 - wszystkie jadą Alejami Trzech Wieszczów). Można tam też dojechać z tramwajami Bieżanowa i Kurdwanowa. Nie wszystkim będzie więc po drodze. Nic dziwnego, że po opublikowaniu informacji o zamknięciu punktu na Podwalu w internecie posypały się negatywne komentarze. Miedzy innymi przypomniano, że punktów jest po prostu za mało, a przeniesienie punktu z centrum na peryferia nikomu niczego nie ułatwi. "Warszawa - 1.86 mln mieszkańców, 15 Punktów Obsługi Pasażera = 1 punkt na 124 tys. mieszkańców. Kraków - 0.8 mln mieszkańców, 4 Punkty sprzedaży biletów = 1 punkt na 200 tys. mieszkańców. Jak chcemy w Krakowie cokolwiek "rozpraszać", to najpierw trzeba mieć CO przenosić. A jak na ten moment to wiele dotychczasowych Punktów zostało zamkniętych na stałe - Krowodrza, Wawrzyńca, Powstańców Wielkopolskich, a jeszcze dawniej na Mogilskiej czy Polonijnej" - przypomniał pan Tomasz. Takich uwag jest pod postem jest blisko 180.
Miasto znalazło sposób na problem kolejek w punkcie sprzedaży biletów na Podwalu: od listopada nie będzie punktu na Podwalu :D Ulega on likwidacji. W zamian uruchomiony będzie punkt na... Górce Narodowej.
Opublikowany przez Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK Poniedziałek, 29 lipca 2024
ZTM tłumaczy, że decyzja o przeniesieniu punktu podyktowana była przede wszystkim potrzebą rozproszenia obecnie funkcjonujących lokalizacji Punktów Obsługi Pasażerów. W centrum miasta nadal będą funkcjonowały dwa Punkty Obsługi Pasażerów. Pierwszy przy ul. Wielopole 1 (wejście od ul. Starowiślnej, który działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00–16.00) oraz drugi w holu dworca Kraków Główny PKP (obok Biedronki), który działa od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–17.00.
Dodatkowo jeden POP otwarty jest w Nowej Hucie. Mieści się w budynku na os. Centrum D 7 i działa od poniedziałku do piątku w godz. 11.00–18.00.
W Punktach Obsługi Pasażerów można złożyć wniosek o wydanie karty miejskiej, doładować kartę miejską biletami okresowymi oraz złożyć wniosek oraz odebrać Kartę Krakowską, która uprawnia mieszkańców Krakowa do zakupu biletów w niższej cenie.
fot. Mateusz Łysik