PKP Intercity odebrało kolejne pięć lokomotyw Griffin EU160 produkowanych przez nowosądecką firmę Newag. Łącznie spółka posiada już 66 pojazdów tego typu. Dwie z nowych maszyn trafiły do Krakowa i będą kursować m.in. na trasie Kraków-Kołobrzeg.
Lokomotywy Griffin EU160, produkowane przez polskiego producenta Newag z Nowego Sącza, są obecne we flocie PKP Intercity od pięciu lat. Ich prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, co pozwala zastępować starsze, wolniejsze i bardziej awaryjne jednostki. Nowe pojazdy pozytywnie wpływają na punktualność pociągów PKP Intercity.
Do tej pory Griffiny obsługiwały głównie Warszawę i Gdynię. Teraz Kraków stał się kolejnym miastem, gdzie będzie można zobaczyć lokomotywy tej serii. Początkowo pojadą one na czele pociągu IC Malczewski, kursującego na trasie z Krakowa do Kołobrzegu, przez Wrocław i Poznań.

W sumie PKP Intercity zamówiło aż 96 lokomotyw Griffin EU160. W 2025 roku spółka planuje odebrać także 119 nowych wagonów, w tym aż 95 wielofunkcyjnych wagonów typu COMBO, które zwiększą dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.
Producent lokomotyw, Newag, realizuje dla PKP Intercity także inne zamówienia, obejmujące 63 lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość kontraktów z Newagiem wynosi 7,7 mld zł brutto.
Zakup lokomotyw Griffin EU160 jest współfinansowany ze środków unijnych, pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wartość unijnego wsparcia wynosi ponad 2 mld zł, pokrywając ponad 94 procent wydatków. Całość inwestycji musi zostać zrealizowana do połowy 2026 roku.




















