Właściciele starszych modeli samochodów muszą poważnie przemyśleć wymianę pojazdu, jeżeli dalej będą chcieli wjechać do stolicy Małopolski. Dzisiaj (23 listopada) krakowska rada miasta powiedziała "tak" dla Strefy Czystego Transportu.
Podczas dzisiejszej Rady Miasta Krakowa, procedowany był punkt dotyczący wprowadzenia na terenie Krakowa Strefy Czystego Transportu. Strefa ma swoim zasięgiem objąć obszar całej stolicy Małopolski i wykluczyć z ruchu drogowego pojazdy samochody osobowe o napędzie benzynowym nie spełniające normy Euro 1 oraz diesle poniżej normy Euro 2, czyli pojazdy mające obecnie 26-30 lat.
Przepisy mają wejść w życie już od 1 lipca 2024 roku. Z kolei od 1 lipca 2026 roku nie wjedziemy samochodami benzynowymi poniżej normy Euro 3 oraz tych z silnikiem diesla poniżej normy Euro 5.
Pojazdy, które będą mogły się poruszać po Krakowie zostaną oznaczone nalepką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Będzie też możliwość weryfikacji elektronicznej.
Przepisy nie obejmą pojazdów historycznych, aut specjalnych, m.in. kamperów, bankowozów, food trucków czy karawanów, a także samochodów służb ratunkowych. Zwolnione mają też być pojazdy należące do osób, które mają co najmniej 70 lat i są prowadzone w trakcie wjazdu i poruszania się w strefie wyłącznie przez właścicieli.