Nowy most w Kurowie połączył brzegi Dunajca. Przeprawa w ciągu drogi krajowej nr 75, zgodnie z planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zostanie otwarta dla pierwszych samochodów w październiku tego roku.
Mimo okresu zimowego prace na budowie mostu trwały. W związku z tym we wtorek, 23 lutego, konstrukcja budowanego obiektu została nasunięta przy pomocy siłowników na przyczółek od strony Brzeska. Jak poinformowała Tym samym, budowany od lipca 2019 roku most połączył dwa brzegi rzeki.
Samo nasuwanie konstrukcji trwało od poniedziałki. Prace nadzorowali geodeci, gdyż ostatni segment mostu musiał znaleźć się dokładnie w wyznaczonym miejscu.
Jak zapowiada GDDKiA kolejnym etapem budowy będzie wznoszenie pylonów, a także podwieszenie ustroju nośnego. Docelowo powstać mają trzy pylony, a na każdy przypadnie 36 want (lin) o długości od 33,57 do 87,71 m. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła.
Nowy most został zaprojektowany zgodnie z parametrami technicznymi, które są wymagane dla drogi klasy GP – główna przyspieszona. Znajduje się poniżej starego mostu, a od swojego poprzednika jest dłuższy o 200 metrów.
Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Konstrukcja oraz lokalizacja mostu umożliwia ewentualną dobudowę drugiej jezdni z dodatkowym mostem, w przypadku podjęcia decyzji o budowie nowej trasy do Nowego Sącza, czyli tzw. sądeczanki.
Zmieniony ma zostać także przebieg drogi krajowej nr 75, na odcinku 2 km od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie.
Koszt budowy nowego mostu to ponad 189 mln zł. Nowa przeprawa zastąpi istniejący most w Kurowie, który powstał w 1943 roku. Istniejący obiekt jest wąski, a jego stan techniczny określa się jako zły. Wykonawcą nowego mostujestpolsko-węgierskie konsorcjum firm: Banimex i Hodmezovasarhelyi Utepito Korlatolt Felelossegu.
GDDKiA przewiduje, że ruch nowym mostem będzie mógł odbywać się od października br. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022.
inf. PAP, fot. GDDKiA