Strefa Czystego Transportu (SCT), która ma zostać wprowadzona w Krakowie od 1 stycznia 2026 roku, wciąż budzi ogromne emocje. Wokół uchwały narasta poważny spór. Do wojewody małopolskiego trafiają kolejne apele i petycje o jej uchylenie.
SCT niesprawiedliwa dla mieszkańców gmin ościennych
Jeszcze przed przyjęciem uchwały, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zgłaszały postulaty dotyczące zmian w projekcie uchwały o SCT. Apelowały o ujednolicenie zasad dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych, etapowe wdrażanie ograniczeń i zapewnienie czasu na dostosowanie się do zmian.
- Zobacz też:

Wójt Zielonek Mirosław Golanko, przewodniczący Komisji ds. Środowiska w stowarzyszeniu, zwracał uwagę, że aż 43 proc. pojazdów zarejestrowanych w powiecie krakowskim i wielickim może zostać objętych zakazami – a nie wykazano jednoznacznie, że to one w największym stopniu odpowiadają za zanieczyszczenia powietrza w Krakowie. Niestety uwagi te nie wpłynęły na kształt nowej uchwały o SCT.
Mocny głos sprzeciwu wobec obecnego kształtu uchwały wybrzmiał ze Skawiny. Burmistrz Norbert Rzepisko zdecydowanie skrytykował zapisy nowej wersji SCT, wskazując na ich nierówności społeczne.
— Nie możemy zaakceptować sytuacji, w której mieszkańcy Krakowa mogą dożywotnio korzystać ze starych, emisyjnych pojazdów, podczas gdy mieszkańcy sąsiednich gmin — codziennie dojeżdżający do pracy, szkół, szpitali — zostają zmuszeni do ponoszenia kosztów lub wymiany samochodów — zaznaczył burmistrz Skawiny.
Jego zdaniem obecna uchwała wprowadza podział na „lepszych” i „gorszych” obywateli, co jest nie do przyjęcia w kontekście wspólnoty metropolitalnej. – Przez lata budowaliśmy z Krakowem partnerską relację. Dziś mamy wrażenie, że nasz głos został zignorowany – dodał Rzepisko.
OŚWIADCZENIE: 🚫 𝐒𝐭𝐚𝐧𝐨𝐰𝐜𝐳𝐲 𝐬𝐩𝐫𝐳𝐞𝐜𝐢𝐰 𝐰𝐨𝐛𝐞𝐜 𝐰𝐩𝐫𝐨𝐰𝐚𝐝𝐳𝐞𝐧𝐢𝐚 𝐒𝐂𝐓 𝐰 𝐊𝐫𝐚𝐤𝐨𝐰𝐢𝐞 Jako Burmistrz Miasta i Gminy Skawina wyrażam...
Opublikowany przez Norberta Rzepiskę Środa, 18 czerwca 2025
Podobne stanowisko przedstawili radni z powiatu wielickiego. Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej złożyli na ręce wicewojewody Elżbiety Achinger oficjalne pismo, w którym domagają się uchylenia uchwały Rady Miasta Krakowa. Podpisany przez 12 radnych dokument zarzuca nowym regulacjom dyskryminację mieszkańców Wieliczki i okolic poprzez ograniczenie ich dostępu do Krakowa i naruszenie zasady równego traktowania.
- Zobacz też:

— Kraków nie może zamykać się na otaczające go gminy. Mamy prawo korzystać z usług medycznych, edukacyjnych i kulturalnych w stolicy regionu, bez dodatkowych opłat i barier – powiedziała jedna z sygnatariuszek petycji.
⚠️SCT dyskryminuje mieszkańców Wieliczki i całego Powiatu Wielickiego - składamy pismo do Wojewody o uchylenie uchwały...
Opublikowany przez Platforma Obywatelska Powiat Wielicki Poniedziałek, 16 czerwca 2025
Z podobnym apelem do władz Miasta Krakowa i Wojewody Małopolskiego zwrócił się też Klub Radnych „Porozumienie Samorządowe” z Wieliczki. Radni domagają się m.in. :
- zawieszenia SCT dla mieszkańców gmin ościennych do czasu zapewnienia odpowiedniego transportu publicznego,
- rozszerzenia ulg i wyjątków w SCT dla osób dojeżdżających do pracy, szkoły czy leczenia
- włączenia samorządów powiatu wielickiego do prac nad kształtem SCT.
🟦 Stanowisko Klubu Radnych „Porozumienie Samorządowe” w sprawie planowanej Strefy Czystego Transportu w Krakowie! Z...
Opublikowany przez Porozumienie Samorządowe Klub Radnych Rady Miejskiej w Wieliczce Poniedziałek, 16 czerwca 2025
Protesty przybierają na sile także wśród samych krakowskich radnych, którzy w debacie na temat SCT zarzucali prezydentowi Miszalskiemu, że szantażował ich groźbą wejścia w życie starej wersji uchwały, jeśli nie poprą nowej.
- Zobacz też:

Swój protest złożył też poseł z Krakowa, Rafał Komarewicz. "Złożyłem wniosek do Wojewody Małopolskiego o uchylenie uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Nie jestem przeciwnikiem czystego powietrza. Wręcz przeciwnie – od lat uważam, że Kraków potrzebuje skutecznych działań na rzecz poprawy jakości życia. Ale to rozwiązanie, w tej formie, budzi sprzeciw wielu mieszkańców. SCT ma objąć niemal całe miasto – mimo że: 6 rad dzielnic wyraziło poważne wątpliwości. Mieszkańcy gmin ościennych zostaliby w praktyce wykluczeni z dojazdu do Krakowa – alarmują o tym m.in. radni z Wieliczki. Miasto ma przeznaczyć jedynie 4 patrole do egzekwowania przepisów na tak ogromnym obszarze." - przypomina poseł Polski2050. "Popieram ideę Strefy Czystego Transportu, ale uważam, że:
- Powinna obejmować mniejszy obszar – jak np. w Warszawie,
- Powinna być wprowadzana etapami
- Decyzje powinny być podejmowane w dialogu z mieszkańcami i samorządami sąsiednich gmin.
Najpierw musimy zapewnić realną alternatywę: parkingi P+R, kolej aglomeracyjną, lepszą komunikację. Jestem otwarty na rozwiązania rozsądne i możliwe do wdrożenia. Zmiany muszą służyć mieszkańcom – nie ich dzielić. To nasz wspólny Kraków" - dodaje.
📍 Złożyłem wniosek do Wojewody Małopolskiego o uchylenie uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu (SCT) w...
Opublikowany przez Rafał Komarewicz - Poseł na Sejm RP Poniedziałek, 23 czerwca 2025
Jak informuje przeciwna SCT grupa mieszkańców Krakowa zrzeszona w organizacji Nie Oddamy Miasta, 24 czerwca ma odbyć się spotkanie, przedstawicieli gmin metropolii krakowskiej, podczas którego wypracowane ma zostać wspólne stanowisko samorządów, które są zdania, że uchwała dyskryminuje ich mieszkańców.
❗JUŻ NA DZISIAJ planowane jest spotkanie przedstawicieli gmin metropolii krakowskiej, podczas którego wypracowane ma...
Opublikowany przez Nie Oddamy Miasta Wtorek, 24 czerwca 2025
Groźba powrotu starej uchwały i reakcja wojewody
Jak informuje Biuro Prasowe Wojewody, do Urzędu Wojewódzkiego wpłynęły już dziesiątki skarg wnoszonych zarówno przez samorządy i organizacje, jak i samych mieszkańców. — Skargi będą poddane ocenie przez Biuro Wojewody. Przygotujemy konferencję prasową w tej sprawie — mówi Maksymilian Kosowski, kierownik Oddziału ds. Mediów i Komunikacji Społecznej MUW.
Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że jeśli wojewoda Małopolski rzeczywiście uchyli nową uchwałę o SCT, automatycznie może wejść w życie jej wcześniejsza, bardziej restrykcyjna wersja, przyjęta w 2022 roku. Jej wymogi zaczną obowiązywać już 1 lipca 2025 roku, a miasto oraz mieszkańcy – jak podkreślają sami radni – nie są do tego przygotowani.
Poprzednia uchwała została co prawda zakwestionowana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, ale wyrok nie jest prawomocny i czeka na rozpatrzenie przez Naczelny Sąd Administracyjny. Jak wskazuje wielicki radny Bartłomiej Krzych z Otwartej Wieliczki: — Jeśli wojewoda zdecyduje się na uchylenie uchwały, czeka nas chaos prawny i organizacyjny. Z kolei jeśli skieruje ją do sądu administracyjnego, to do czasu wydania wyroku, uchwała będzie obowiązywać – co oznacza, że zmiany zaczną być wdrażane.
- Zobacz też

Co zakłada uchwała o SCT?
Władze miasta wprowadziły szereg wyjątków. Najważniejszy z nich to bezterminowe zwolnienie z ograniczeń dla wszystkich mieszkańców Krakowa, którzy posiadają lub użytkowali samochód przed końcem czerwca 2025 roku. Z zakazu wyłączono także: osoby z kartą parkingową dla niepełnosprawnych, pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych, pojazdy specjalne i zabytkowe.
Dla mieszkańców spoza Krakowa, których pojazdy nie będą spełniały norm, przewidziano okres przejściowy z opłatami:
- w 2026 roku: 5 zł za dobę lub 100 zł za miesiąc,
- w 2027: 15 zł/dzień lub 250 zł/miesiąc,
- w 2028: 500 zł miesięcznie,
- od 2029 – zakaz całkowity.
Brak kompromisu, rosnący konflikt
Spór o SCT pokazuje, jak trudne może być wdrażanie proekologicznych reform w strukturach metropolitalnych, gdzie granice administracyjne nie pokrywają się z granicami codziennej mobilności mieszkańców. — Uchwała, która miała być krokiem w stronę czystszego powietrza, stała się źródłem podziałów i narastającej frustracji. Jeśli nie wypracujemy wspólnych zasad z gminami aglomeracji, SCT, zamiast integrować – będzie dzielić – komentuje jeden z krakowskich radnych.
Los uchwały znajduje się teraz w rękach wojewody małopolskiego, a decyzja – niezależnie jaka będzie – z pewnością nie zakończy dyskusji o sprawiedliwości i skuteczności tej rewolucji transportowej.