czwartek, 12 listopada 2020 07:58

Czy cały handel przestawi się na e-commerce?

Autor Głos 24
Czy cały handel przestawi się na e-commerce?

Trwająca właśnie epidemia, zmusiła wielu przedsiębiorców do wstrzymania swojej działalności. Jedną z grup, która najbardziej cierpi w wyniku wprowadzonych obostrzeń, są osoby żyjące z handlu. Nie ma tu zbytnio znaczenia, czy jest to działalność jednoosobowa, czy też sektor małych i średnich przedsiębiorstw, choć oczywiście, gdy handel był jedynym źródłem utrzymania dla rodziny, sytuacja z dnia na dzień robi się coraz bardziej dramatyczna. Już teraz można zauważyć znaczący wzrost zawieszonych i zamykanych działalności gospodarczych.

Przedsiębiorcy nie pozostali jednak bezczynni. Wielu z nich, rozważa możliwość handlu w internecie, inni zaś, już zaczęli tam działać. Czy można zatem powiedzieć, że założenie sklepu internetowego lub sprzedaż za pomocą portali typu Allegro czy Amazon to zawsze złoty interes? Co należy koniecznie mieć na uwadze aby odnieść sukces? Swoje rady przedstawi nam Paweł Maksymiuk, specjalista e-commerce z ponad 10 letnim doświadczeniem, właściciel agencji PROWESO.

Po pierwsze towar
Sprzedając w internecie, musisz się liczyć z ogromną konkurencją. Konkurencją, która będzie albo miała towar podobny do Twojego lub oferowała taki sam w niższej cenie. Wojna cenowa zatopiła już wiele biznesów, zatem nie tędy droga. Zastanów się nad tym, jak możesz sprzedawać to co inni, tylko lepiej – szeroka oferta, marża, która pozwala pokryć koszty i daje zyski ale nie jest zbyt wygórowana na tle konkurencji, jakość obsługi i szybkość realizowania zamówień – te czynniki są bardzo istotne dla potencjalnych klientów. Postaraj się także mieć w swojej ofercie coś, czego nie mają inni, a jest poszukiwane przez konsumentów. To przyciągnie do Twojego sklepu osoby, które bardzo często, nabędą też coś innego.

Przetestuj swój pomysł bez dużych kosztów
Jedną z najprostszych metod aby przetestować, czy handel internetowy jest dla nas, czy sobie radzimy z obsługą zamówień, klientów i ich wymaganiami, jak wypada nasz towar na tle rynku, jest testowa sprzedaż przez np. Allegro. Oczywiście, poniesiesz tu pewne koszty sprzedaży, natomiast prowadząc własny sklep internetowy też będziesz je ponosić. Warto jednak przetestować swój pomysł zanim zdecydujemy się ponieść wstępne koszty związane z otworzeniem sklepu internetowego. Być może okaże się także, że sprzedaż przez Allegro jest tak opłacalna, że nie będzie potrzeby szukania innego kanału dotarcia do klienta. Musisz jednak liczyć się wtedy ze wszystkimi konsekwencjami tej decyzji, takimi jak choćby obecność w ekosystemie ze znaczącą liczbą konkurentów czy uzależnienie od jednego kanału sprzedaży.

Podpowiem tutaj jeszcze jedną rzecz – wielu przedsiębiorców myśli, że ich towar nie nadaje się do sprzedaży przez internet, nie mając często pojęcia w jak dużym są błędzie. Spotkałem się w swojej praktyce z osobami sprzedającymi rękodzieło, dewocjonalia, wędliny, znicze, rośliny a nawet.... obornik. Co ich łączyło? Większość z nich nie wierzyła na początku, że to się będzie sprzedawać a dziś ich biznesy działają prężnie i rosną z roku na rok w tempie dwucyfrowym!

Skorzystaj z doświadczenia innych
Jeżeli zdecydujesz się otworzyć własny sklep internetowy, możesz już na starcie popełnić kilka błędów, które pogrzebią wszystkie szanse na rentowny biznes. Te błędy to między innymi zbyt duże koszty początkowe, platforma sklepowa niespełniająca standardów bądź wymagań Twojego biznesu, źle prowadzone kampanie reklamowe.

Bardzo często spotykam się z sytuacjami, gdzie podejście właścicieli firm jest w stylu - „sąsiada syn to informatyk, on nam wszystko ogarnie”. I jeszcze mógłbym zrozumieć tego typu myślenie w przypadku mikroprzedsiębiorców, choć ono też jest błędne, natomiast to się zdarza także w firmach zatrudniających kilkadziesiąt osób! E-commerce to jedna z najbardziej wymagających branż, tu nie ma miejsca na improwizację. Gdybym miał coś doradzić, to polecałbym od samego początku skorzystać z fachowej pomocy jakiejś agencji bądź niezależnego konsultanta. Tylko w ten sposób istnieje szansa, nie tylko na przetrwanie, ale także na zbudowanie rentownego sklepu internetowego.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje