Prądnik Biały jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic Krakowa. Po kilku latach równolegle trwających prac, w minionym roku do użytku zostały oddane tu aż trzy inwestycje infrastrukturalne, z czego dwie o znaczeniu strategicznym: Trasa Wolbromska, szybki tramwaj łączący Krowodrzę Górkę z Górką Narodową i zmodernizowana al. 29 Listopada. Pierwsza diametralnie poprawiła komfort kierowców podróżujących w kierunku sąsiadujących z miastem Zielonek, natomiast dwie pozostałe ułatwiły sposób poruszania się mieszkańców po dzielnicy. Co jeszcze udało się zrobić na Prądniku w 2023 roku i jakich zmian można się tu jeszcze spodziewać w najbliższych miesiącach?
Szybsza i wygodniejsza komunikacja
Prądnik Biały to jedna z najintensywniej rozwijających się krakowskich dzielnic. Jednak wzrost liczby nowych osiedli i idące za tym zwiększenie liczby mieszkańców rodzi potrzeby budowy nowych dróg, lepszego połączenia z centrum i powstawania nowych szkół czy przedszkoli. W 2023 roku udało się ukończyć trzy oczekiwane inwestycje. Kierowcy mogą jeździć nową Trasą Wolbromską i zmodernizowaną al. 29 Listopada. Zakończyła się też budowa szybkiego tramwaju łączącego Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. – Całkowity budżet najważniejszych inwestycji oddanych do użytku w Krakowie w 2023 roku wyniósł ponad 1,43 miliarda złotych – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. - Według danych miasta ponad 60 proc. z tego, czyli ok. 856 milionów złotych, zainwestowane zostało właśnie na Prądniku. Co więcej, spośród wszystkich, dwie największe inwestycje na skalę całego Krakowa również zostały w ostatnim roku ukończone właśnie tutaj - dodaje.
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/4--23-_w1000.webp)
Mowa oczywiście o rozbudowie al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic miasta (całkowity koszt modernizacji wyniósł prawie 153 miliony złotych) i budowie linii tramwajowej KST, etap III (Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej. Koszt tego zadania ostatecznie osiągnął blisko 605 milionów złotych.
Już dziś można z całą pewnością stwierdzić, że wymienione inwestycje odmieniły warunki podróżowania – zarówno dla kierowców, jak i użytkowników komunikacji miejskiej. Jak mówi Andrzej Kulig, realizacja tej linii tramwajowej była najważniejszą, strategiczną inwestycją dla miasta. – Otworzyła ona nowe możliwości przemieszczania się po północy Krakowa. Widać, że była wyczekiwana i sprawdza się na co dzień, o czym świadczą liczby. Przez pierwsze trzy miesiące funkcjonowania z nowego połączenia tramwajowego skorzystało blisko 1,6 mln mieszkańców – podsumowuje.
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/Otwarcie-Trasy-Wolbromskiej--fot.-ZIM--1_w1000.webp)
Modernizacja szkół, żłobków i parków
W głównym przekazie medialnym Prądnik w 2023 roku pojawiał się niemal wyłącznie w kontekście realizowanych i kończonych tu przez miasto inwestycji infrastrukturalnych. Nie oznacza to jednak, że nic więcej się tu nie działo.
– Przede wszystkim przeprowadzono prace modernizacyjne związane z obiektami szkolnymi i żłobkami, jakchoćby obiekt przy ul. Lekarskiej 3. Doposażono i rozbudowano szkołę przy ul. Kaczorówka 4, za łączną kwotę prawie 12 milionów zł. Ukończono także termomodernizację szkoły przy ul. ul. Czerwieńskiego 1 , która kosztowała 2 miliony 225 tysięcy zł. Miasto modernizowało też parki Krowoderski oraz Wyspiańskiego. Zbudowano również chodniki wzdłuż ulicy Górnickiego – wylicza zastępca prezydenta.
We wrześniu ubiegłego roku rozpoczęła się przebudowa ulic Piaskowej i Stelmachów, o co od lat apelowali mieszkańcy. Na rok bieżący miasto planuje przeznaczyć na ten cel prawie 39 milionów zł. Z inwestycji infrastrukturalnych na terenie Prądnika Białego warto wspomnieć również o dokończeniu lewoskrętu z ul. Żmujdzkiej w al. 29 Listopada, a więc tuż przed Opolską Estakadą. Prace tutaj potrwają do końca stycznia.
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/P-tla-tramwajowa-na-G-rce-Narodowej--fot.-ZIM-_w1000.webp)
Plany na 2024 rok
Zdaniem Andrzeja Kuliga, po latach inwestycyjnego boomu mieszkańców Prądnika będzie czekał okres wytchnienia od uciążliwych remontów. Nie oznacza to jednak końca zmian w dzielnicy.
Na 2024 rok planowane jest rozpoczęcie kolejnych dwóch dużych zadań: budowy zespołu szkolno-przedszkolnego nr 14 przy ul. Stawowej 179 (z całkowitym budżetem inwestycji przewidzianym na 21 milionów zł) i wyczekiwana przez mieszkańców od lat budowa krytej pływalni na terenie KS Clepardia przy ul. Mickiewicza, wraz z modernizacją istniejącego kąpieliska otwartego. Zakładany na dziś koszt tego zadania to blisko 55,5 miliona złotych, z czego w tegorocznym budżecie na prace przewidziano 4,3 miliona złotych. W budżecie są też ujęte mniejsze zadania jak przebudowa odcinków pojedynczych ulic, m.in Kuźnicy Kołłątajowskiej, budowa chodników przy ul. Łokietka, a także inwestycje w oświetlenie i place zabaw.
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/KST-na-G-rk--Narodow---fot.-ZIM-_w1000.webp)
Ważnym wydarzeniem będzie oddanie do użytku północnego odcinka obwodnicy Krakowa. Jak deklaruje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA, odpowiedzialnej za realizację północnej obwodnicy, budowa trasy już teraz jest zaawansowana w około 85 procentach. Przewidywania są takie, że dzięki niej łatwiejsze i szybsze będzie nie tylko podróżowanie wokół Krakowa, w kierunku Katowic czy Warszawy. Obwodnica ma stanowić też największe odciążenie komunikacyjne dla całej północy miasta.
Miniony rok obfitował w działania inwestycyjne na terenie Prądnika Białego. Znacznie zmienił się krajobraz dzielnicy, a wyczekiwana realizacja linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej diametralnie podniosła jakość poruszania się z obrzeży do centrum miasta. Wszystko wskazuje więc na to, że w 2024 roku Prądnik będzie najlepiej skomunikowaną częścią Krakowa.
Robert Siemiński
Zdjęcie główne: pętla tramwajowa na Górce Narodowej - fot. ZIM
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/P--nocna-obwodnica-Krakowa--fot.-GDDKiA-_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/P--nocna-obwodnica-Krakowa--fot.-GDDKiA---2-_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/Trasa-Wolbromska--fot.-ZIM-_w1000.webp)
![](https://cdn.glos24.pl/2024/01/al.-29-Listopada--fot.-ZIM-_w1000.webp)