Prądnik Biały jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic Krakowa. Po kilku latach równolegle trwających prac, w minionym roku do użytku zostały oddane tu aż trzy inwestycje infrastrukturalne, z czego dwie o znaczeniu strategicznym: Trasa Wolbromska, szybki tramwaj łączący Krowodrzę Górkę z Górką Narodową i zmodernizowana al. 29 Listopada. Pierwsza diametralnie poprawiła komfort kierowców podróżujących w kierunku sąsiadujących z miastem Zielonek, natomiast dwie pozostałe ułatwiły sposób poruszania się mieszkańców po dzielnicy. Co jeszcze udało się zrobić na Prądniku w 2023 roku i jakich zmian można się tu jeszcze spodziewać w najbliższych miesiącach?
Szybsza i wygodniejsza komunikacja
Prądnik Biały to jedna z najintensywniej rozwijających się krakowskich dzielnic. Jednak wzrost liczby nowych osiedli i idące za tym zwiększenie liczby mieszkańców rodzi potrzeby budowy nowych dróg, lepszego połączenia z centrum i powstawania nowych szkół czy przedszkoli. W 2023 roku udało się ukończyć trzy oczekiwane inwestycje. Kierowcy mogą jeździć nową Trasą Wolbromską i zmodernizowaną al. 29 Listopada. Zakończyła się też budowa szybkiego tramwaju łączącego Krowodrzę Górkę z Górką Narodową. – Całkowity budżet najważniejszych inwestycji oddanych do użytku w Krakowie w 2023 roku wyniósł ponad 1,43 miliarda złotych – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. - Według danych miasta ponad 60 proc. z tego, czyli ok. 856 milionów złotych, zainwestowane zostało właśnie na Prądniku. Co więcej, spośród wszystkich, dwie największe inwestycje na skalę całego Krakowa również zostały w ostatnim roku ukończone właśnie tutaj - dodaje.
Mowa oczywiście o rozbudowie al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic miasta (całkowity koszt modernizacji wyniósł prawie 153 miliony złotych) i budowie linii tramwajowej KST, etap III (Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej. Koszt tego zadania ostatecznie osiągnął blisko 605 milionów złotych.
Już dziś można z całą pewnością stwierdzić, że wymienione inwestycje odmieniły warunki podróżowania – zarówno dla kierowców, jak i użytkowników komunikacji miejskiej. Jak mówi Andrzej Kulig, realizacja tej linii tramwajowej była najważniejszą, strategiczną inwestycją dla miasta. – Otworzyła ona nowe możliwości przemieszczania się po północy Krakowa. Widać, że była wyczekiwana i sprawdza się na co dzień, o czym świadczą liczby. Przez pierwsze trzy miesiące funkcjonowania z nowego połączenia tramwajowego skorzystało blisko 1,6 mln mieszkańców – podsumowuje.
Modernizacja szkół, żłobków i parków
W głównym przekazie medialnym Prądnik w 2023 roku pojawiał się niemal wyłącznie w kontekście realizowanych i kończonych tu przez miasto inwestycji infrastrukturalnych. Nie oznacza to jednak, że nic więcej się tu nie działo.
– Przede wszystkim przeprowadzono prace modernizacyjne związane z obiektami szkolnymi i żłobkami, jakchoćby obiekt przy ul. Lekarskiej 3. Doposażono i rozbudowano szkołę przy ul. Kaczorówka 4, za łączną kwotę prawie 12 milionów zł. Ukończono także termomodernizację szkoły przy ul. ul. Czerwieńskiego 1 , która kosztowała 2 miliony 225 tysięcy zł. Miasto modernizowało też parki Krowoderski oraz Wyspiańskiego. Zbudowano również chodniki wzdłuż ulicy Górnickiego – wylicza zastępca prezydenta.
We wrześniu ubiegłego roku rozpoczęła się przebudowa ulic Piaskowej i Stelmachów, o co od lat apelowali mieszkańcy. Na rok bieżący miasto planuje przeznaczyć na ten cel prawie 39 milionów zł. Z inwestycji infrastrukturalnych na terenie Prądnika Białego warto wspomnieć również o dokończeniu lewoskrętu z ul. Żmujdzkiej w al. 29 Listopada, a więc tuż przed Opolską Estakadą. Prace tutaj potrwają do końca stycznia.
Plany na 2024 rok
Zdaniem Andrzeja Kuliga, po latach inwestycyjnego boomu mieszkańców Prądnika będzie czekał okres wytchnienia od uciążliwych remontów. Nie oznacza to jednak końca zmian w dzielnicy.
Na 2024 rok planowane jest rozpoczęcie kolejnych dwóch dużych zadań: budowy zespołu szkolno-przedszkolnego nr 14 przy ul. Stawowej 179 (z całkowitym budżetem inwestycji przewidzianym na 21 milionów zł) i wyczekiwana przez mieszkańców od lat budowa krytej pływalni na terenie KS Clepardia przy ul. Mickiewicza, wraz z modernizacją istniejącego kąpieliska otwartego. Zakładany na dziś koszt tego zadania to blisko 55,5 miliona złotych, z czego w tegorocznym budżecie na prace przewidziano 4,3 miliona złotych. W budżecie są też ujęte mniejsze zadania jak przebudowa odcinków pojedynczych ulic, m.in Kuźnicy Kołłątajowskiej, budowa chodników przy ul. Łokietka, a także inwestycje w oświetlenie i place zabaw.
Ważnym wydarzeniem będzie oddanie do użytku północnego odcinka obwodnicy Krakowa. Jak deklaruje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA, odpowiedzialnej za realizację północnej obwodnicy, budowa trasy już teraz jest zaawansowana w około 85 procentach. Przewidywania są takie, że dzięki niej łatwiejsze i szybsze będzie nie tylko podróżowanie wokół Krakowa, w kierunku Katowic czy Warszawy. Obwodnica ma stanowić też największe odciążenie komunikacyjne dla całej północy miasta.
Miniony rok obfitował w działania inwestycyjne na terenie Prądnika Białego. Znacznie zmienił się krajobraz dzielnicy, a wyczekiwana realizacja linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej diametralnie podniosła jakość poruszania się z obrzeży do centrum miasta. Wszystko wskazuje więc na to, że w 2024 roku Prądnik będzie najlepiej skomunikowaną częścią Krakowa.
Robert Siemiński
Zdjęcie główne: pętla tramwajowa na Górce Narodowej - fot. ZIM