piątek, 10 lipca 2020 11:46, aktualizacja 4 lata temu

Łopaty poszły w ruch. Ruszyła budowa północnej obwodnicy Krakowa

Autor Głos 24
Łopaty poszły w ruch. Ruszyła budowa północnej obwodnicy Krakowa

Rozpoczynają się prace budowlane na Północnej  Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 na odcinku węzeł  Modlnica – węzeł Mistrzejowice.

– Północna Obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd dotrzymuje  słowa. Startowaliśmy od zera, bo ta bardzo potrzebna dla miasta i  regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych  planów rozwoju infrastruktury drogowej. W bardzo szybkim tempie zostały  uzyskane wszystkie konieczne decyzje i pozwolenia, zapewniliśmy  finansowanie dla tej trasy, a dzisiaj rozpoczynają się już pierwsze  prace budowlane – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Północna  Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 została ujęta w  rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg  ekspresowych dopiero w maju 2016 roku. Decyzja obecnego rządu umożliwiła  GDDKiA rozpoczęcie przygotowań do tej inwestycji.

Wykonawcą  zadania jest turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź. Koszt   budowy odcinka drogi ekspresowej S52 o długości 12,5 km to ponad 1,4 mld  zł.

W  ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema  pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez  węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzyce  i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w  trzech tunelach: pod rzeką  Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod  wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów  mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Nowy  odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty  obwodnicy Krakowa, a także wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94)  po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od  strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim  (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności  przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również  część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część  miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy  średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

Kraków - najnowsze informacje

Rozrywka