Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) poinformowało o wynikach przetargu na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem. Choć autobusy zasilane w ten sposób gościły już w Krakowie, były tylko na testach. Teraz na stałe zagoszczą na ulicach Krakowa.
Jedyna oferta w postępowaniu
W przetargu ogłoszonym przez MPK SA w Krakowie zgłosiła się tylko jedna firma: PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Zaproponowana przez nią cena wynosi 2 938 849 zł netto za jeden pojazd i obejmuje dostawę 10 egzemplarzy modelu NesoBus.
Autobusy wodorowe NesoBus mają mieć 12 metrów długości i niskopodłogową konstrukcję. Zaprojektowano je z myślą o komforcie pasażerów, m.in. osób z ograniczoną mobilnością. Pojazdy będą wyposażone w:
- Klimatyzację,
- Przestrzeń na wózki inwalidzkie i dziecięce,
- Platformy ułatwiające wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach,
- Tablice wyświetlające trasę oraz głosowe zapowiedzi (wewnętrzne i zewnętrzne).
Jak podają producenci, maksymalny zasięg tych autobusów po jednym tankowaniu może sięgać nawet 450 km.
MPK SA w Krakowie pozyskało środki na tę inwestycję w ramach projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z tych samych środków MPK zamierza także sfinansować zakup 32 autobusów elektrycznych.
Rozwój floty zeroemisyjnej
Obecnie MPK w Krakowie dysponuje 121 autobusami elektrycznymi. Po ewentualnej realizacji dostaw zaplanowanych w przetargu na pojazdy wodorowe i elektryczne, flota zeroemisyjnych autobusów ma szansę wzrosnąć do 163.
Wcześniej pasażerowie mieli już okazję testować autobus wodorowy NesoBus w codziennym ruchu miejskim. Efekty tego okresu prób wskazały, że pojazdy zasilane wodorem mogą być uzupełnieniem dotychczas eksploatowanej komunikacji elektrycznej.
Fot.: Materiały prasowe MPK Kraków