sobota, 7 grudnia 2019 09:32

Pierwszy tramwaj Stadlera wkrótce w Krakowie

Autor Manuel Langer
Pierwszy tramwaj Stadlera wkrótce w Krakowie

Realizacja kontraktu, dzięki któremu  mieszkańcy Krakowa zyskają 50 nowoczesnych tramwajów wkracza właśnie w  decydującą fazę. Pierwszy z wagonów przechodzi już próbne jazdy na  jednym z torów w fabryce w Siedlcach oraz testy działania systemów  pojazdu, m.in. informacji pasażerskiej. Producent przetestował także  proces załadunku tego ponad 33-metrowego tramwaju na specjalną lawetę. W  najbliższych dniach wagon zostanie przetransportowany do jednej z  zajezdni MPK SA w Krakowie.

Po przyjeździe do Krakowa rozpoczną się  badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in.  testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych  elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa  podróżnych. Po przeprowadzeniu przez uprawnioną instytucję niezbędnych  badań i uzyskaniu pozytywnej opinii, tramwaj zostanie dopuszczony do  ruchu. Wtedy będą mogły zostać przeprowadzone szkolenia motorniczych i  mechaników przygotowujące ich do obsługi tego wagonu.

W zakładzie  Stadlera w Siedlcach trwają obecnie intensywne prace nad wyposażeniem  kolejnych czterech wagonów. Każdy z nich jest na różnym etapie  produkcji. Z kolei w fabryce w Środzie Wielkopolskiej cały czas  przygotowywane i spawane są pudła wagonów.

Przypomnijmy, że nowe  niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone  w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny  system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania  przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z  tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi  wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na  wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, w których  pasażerowie za bilet zapłacą nie tylko monetami, ale także kartą  płatniczą. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji  będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka  elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej  pomocy. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich  system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania.  Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki  pracy motorniczym.

Warto także podkreślić, że dwa tramwaje z tej  dostawy jako pierwsze w Krakowie będą wyposażone w innowacyjny system,  który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z  sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały  instalację umożliwiającą w przyszłości zamontowanie tego systemu). Takie  rozwiązanie umożliwi jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych  lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej.

W  Środzie Wielkopolskiej są produkowane stalowe pudła wagonów. Tam też  odbywa się proces spawania. Obecnie producent jest na etapie  uruchamiania własnej lakierni, która pozwoli na pomalowanie krakowskich  tramwajów. Pudła ze Środy Wielkopolskiej są transportowane na  specjalnych lawetach do zakładu w Siedlcach, a tam za pomocą suwnic  podnoszone są z samochodów i ustawiane w hali. W hali w Siedlcach  pierwszy z 50 tramwajów przechodzi już próbne jazdy. Zestawiony jest też  drugi tramwaj, trwa jego skręcanie. Elektrycy wykonują w nim  elektryczne połączenia członów. W przyszłym tygodniu zostanie przekazany  do uruchomienia.

– Każdy z wagonów w hali stoi od 4 do 6 tygodni  w jednym miejscu. W tym czasie pracownicy różnych grup montażowych  zabudowują wagony, tzn. instalują w nich poszczególne komponenty,  rozpoczynając od elementów podłogi, ścian i sufitu. Rozkładane jest  także okablowanie, montowane są elementy sterujące, zabudowywany pulpit  motorniczego, montowany fotel motorniczego oraz  siedzenia – wyjaśnia  Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska.

Wyposażone wagony  są podnoszone za pomocą suwnic i ustawiane na wózkach jezdnych, a  następnie skręcane. Wyposażenie pudeł wagonów rozpoczyna się od montażu  podłogi. Wykorzystywany jest do tego specjalny materiał przymocowywany  do konstrukcji stalowej pudła. Na to przyklejana jest specjalny materiał  antypoślizgowy i łatwy do czyszczenia, po którym będą chodzić  pasażerowie. Następnie do pudła wagonu w specjalnej technologii wklejane  są szyby.

W innej części hali, w dziale montażu wstępnego  elektrycznego, są z kolei przygotowywane tzw. szafy sterujące, czyli  tablice z wyposażeniem elektrycznym. To bardzo ważny etap wyposażania  tramwaju. Tylko w jednej z takich szaf może być nawet dwa tysiące  połączeń elektrycznych, w sumie w jednym wagonie długość kabli to ok. 22  kilometry.

Wyposażony we wszystkie fotele, automaty, kasowniki i  inne elementy w przestrzeni pasażerskiej i w kabinie motorniczego wagon  jest gotowy do testów.

Co ważne, na każdym etapie jego produkcji prowadzona jest kontrola jakości.

Info/foto: UMK

Kraków - najnowsze informacje