Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie z dumą ogłosiło budowę repliki jednego z najbardziej legendarnych polskich samolotów przedwojennych – RWD-8.
Ten wyjątkowy górnopłat, który w latach 30. XX wieku zrewolucjonizował polskie lotnictwo cywilne, już niedługo stanie się częścią nowej wystawy stałej muzeum, zatytułowanej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”. Otwarcie tej wystawy planowane jest na jesień przyszłego roku, a replika RWD-8 ma zająć w niej szczególne miejsce.
Budowa repliki
Prace nad repliką prowadzone są w warsztacie konserwatorskim muzeum, gdzie z pasją i precyzją tworzone są elementy samolotu. Choć oryginalna dokumentacja konstrukcyjna nie zachowała się do dziś, dzięki szczegółowym zdjęciom, opisom i wyjątkowym umiejętnościom konserwatorów, samolot zostanie odtworzony w jak najbardziej autentyczny sposób. Replika będzie wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior o pojemności 5800 centymetrów sześciennych, w dodatku będzie 4-cylindrowy, w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem.
Historia samolotu
RWD-8 to przedwojenny samolot, który powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na warszawskim Okęciu. Jego konstruktorami byli Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Po oblataniu w 1933 roku samolot wygrał konkurs na najlepszy samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co stanowiło ogromny sukces dla niewielkiej manufaktury RWD. Model ten charakteryzował się doskonałymi właściwościami aerodynamicznymi, co sprawiało, że był wykorzystywany nie tylko w lotnictwie wojskowym, ale także w szkoleniu cywilnym.
Jednym z najbardziej spektakularnych osiągnięć tego samolotu było wykonanie przez szybowcowego mistrza Szczepana Grzeszczyka pokazu, w którym maszyna została wyholowana na wysokość 600 m, a następnie lądowała jak szybowiec, po demontażu śmigła.
Aktualny stan repliki
Obecnie w warsztacie muzeum trwają intensywne prace nad repliką RWD-8. Jednym z kluczowych elementów, który już został zrealizowany, jest historyczna osłona silnika. Została ona wypożyczona przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego, i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania silnika. Ponadto, stateczniki maszyny mają już w całości nałożone płótno, co stanowi istotny postęp w budowie. Teraz przed zespołem konserwatorów stoi jeszcze zadanie dokończenia konstrukcji płatów samolot.
Dalsza część artykułu pod galerią zdjęć
Planowane otwarcie wystawy
Replika RWD-8 będzie jednym z centralnych punktów nowej wystawy stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która zostanie otwarta w Hangarze nr 5 Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w 2025 roku.
Będzie to niezwykła okazja, by podziwiać jeden z najbardziej ikonicznych samolotów polskiej historii lotnictwa, który dzięki pracy konserwatorów muzeum powróci do życia w niemal identycznej formie, jaką miał w latach 30. XX wieku.
fot: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie / Materiały prasowe