Rozpoczynają się prace przygotowawcze do przebudowy skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Mogilską, Meissnera i Lema. Inwestycja związana z budową tramwaju do Mistrzejowic przyniesie poważne utrudnienia w ruchu, choć główne roboty mają ruszyć dopiero w wakacje.
Demontaż ekranów – początek zmian
Pierwszy etap przygotowań to zdjęcie ekranów akustycznych na al. Jana Pawła II – między ulicami Ułanów a Meissnera. Odpowiada za to firma Gulermak, wykonawca całej inwestycji. Prace mają potrwać około dwóch tygodni i wiążą się z czasowymi utrudnieniami dla pieszych, rowerzystów i kierowców.
Demontaż obejmie około 185 metrów istniejących ekranów, które zostaną zastąpione nowymi. Nowe ekrany będą miały długość około 175,5 metra i zostaną zamontowane sukcesywnie, w miarę postępu robót.
Zmiana geometrii skrzyżowania
Nowe ekrany nie tylko będą inne, ale też znajdą się w nowym miejscu. Wynika to ze zmiany przebiegu jezdni i geometrii skrzyżowania:
Na odcinku al. Jana Pawła II – ekrany zostaną przesunięte o ok. 6 metrów bliżej zabudowy mieszkaniowej. Na rogu al. Jana Pawła II i ul. Meissnera – nowe ekrany będą ustawione nawet o 17 metrów bliżej budynków mieszkalnych niż obecne. To tylko zapowiedź większych zmian, które niebawem czekają mieszkańców.
🗣️ Od dziś, 14 maja br. - w związku z przygotowaniami do przebudowy skrzyżowania Meissnera/Mogilskiej/Lema/Jana Pawła II...
Opublikowany przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa Wtorek, 13 maja 2025
Nowoczesne płyty
W obrębie skrzyżowania planowane jest połączenie nowo budowanej linii tramwajowej do Mistrzejowic z istniejącą trasą na ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II. To oznacza pełną przebudowę skrzyżowania, łącznie z infrastrukturą podziemną.
Zgodnie z założeniami, całe torowisko ma być wykonane z wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych, co zapewni większą trwałość i ograniczy potrzebę przyszłych remontów.
Co z komunikacją i ruchem drogowym?
Choć szczegóły objazdów, komunikacji zastępczej i organizacji ruchu są jeszcze ustalane, wiadomo już, że prace będą prowadzone etapami – ruch z centrum do Nowej Huty zostanie utrzymany, ale będzie przekładany między jezdniami w zależności od etapu. Wyłączenie ruchu tramwajowego na skrzyżowaniu Meissnera, Mogilskiej, Lema i Jana Pawła II będzie konieczne na czas przebudowy.
Utrudnienia w szczycie inwestycji
Start głównych prac zaplanowano na wakacje – tak, by ograniczyć niedogodności dla mieszkańców. W praktyce jednak utrudnienia i tak będą znaczne. Równolegle trwają bowiem roboty na moście Grunwaldzkim, a w przygotowaniu jest również przebudowa skrzyżowania Piłsudskiego i Straszewskiego.
Mieszkańcy powinni przygotować się na intensywny okres inwestycyjny, który znacząco wpłynie także na komunikację w Krakowie w drugiej połowie 2025 roku.
Fot. Mateusz Łysik