poniedziałek, 27 grudnia 2021 10:30

Rozliczania wynagrodzeń kierowców – unijne i krajowe zmiany w międzynarodowym transporcie drogowym

Autor Artykuł sponsorowany
Rozliczania wynagrodzeń kierowców – unijne i krajowe zmiany w międzynarodowym transporcie drogowym

Międzynarodowy transport drogowy w ostatnim czasie budzi spore kontrowersje. Wszystko to za sprawą Unijnego Pakietu Mobilności, który przewiduje duże zmiany w obrębie funkcjonowania przedsiębiorstw TSL. Część z nich została już wprowadzona w 2020 roku, jednak to nie koniec, ponieważ kolejne pojawią się już z początkiem przyszłego roku.

Unijny Pakiet Mobilności – jakie zmiany i kiedy?

Pierwsze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku pojawiło się 20 sierpnia 2020 roku. Wśród nowych regulacji znalazły się m.in. obowiązkowy powrót do bazy i 7-dniowy odpoczynek co 4 tygodnie z nakazem odbywania w miejscu do tego przeznaczonym, a więc nie w kabinie pojazdu. Druga część rozporządzeń ma pojawić się w lutym 2022 roku. Wśród przewidywanych zmian znajdują się m.in.:

  • konieczność rejestrowania się pracowników podróży służbowej,
  • dostosowanie wynagrodzenia kierowcy do płac kierowców zatrudnionych w poszczególnych krajach UE,
  • dopuszczalne 3 operacje kabotażowe w ciągu 7 dni,
  • konieczność powrotu pojazdu do kraju rejestracji firmy w UE nie później niż 8 tygodni po wyjeździe.

Sprawdź informacje o pakiecie mobilności na ocrk.pl.

Jaki jest cel wprowadzenia nowych przepisów?

Pakiet mobilności to projekt, którego celem jest przede wszystkim uregulowanie czasu pracy i odpoczynku kierowców ciężarówek i busów oraz zapewnienie dostępu do zawodu i rynku branży TSL. Nowe przepisy to szereg korzyści dla kierowców, jednak przedsiębiorcy obawiają się, że może być to dla nich dość sporym wyzwaniem finansowym. Według ekspertów koszty utrzymania pracowników mogą wzrosnąć nawet od 20 do 100%, zwłaszcza jeśli celem podróży będzie kraj o wysokich zarobkach.

Rozliczenie wynagrodzeń kierowców według nowych zasad

Jedna z największych rewolucji obejmujących funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych związana jest z nowym sposobem rozliczania wynagrodzeń kierowców. Co się zmieni? Od 2 lutego 2022 roku na terenie wspólnoty kierowcy będą musieli otrzymywać wynagrodzenie równe wynagrodzeniu otrzymywanemu przez kierowców zatrudnionych w poszczególnych krajach UE. Nie będzie to dotyczyć jedynie przejazdów tranzytowych, a także transportu bilateralnego z i do Polski. Nowe rozliczenia będą jednak obowiązywać w przypadku przejazdów kabotażowych i tzw. cross-trade. Kolejną ważną zmianą będzie brak możliwości zaliczenia należności wynikających z diety i ryczałtu noclegowego na poczet wynagrodzenia za pracę za granicą.

Jak rozliczać wynagrodzenie kierowców od przyszłego roku? Po wejściu w życie pakietu mobilności 2022 podstawą do kontrolowania pracowników będzie weryfikacja danych z karty kierowcy. Osoby wykonujące dany przejazd będą zobowiązane do wpisania na karcie symbolu kraju po przekroczeniu granicy, a dokładniej na pierwszym postoju na terenie danego państwa. Nie będzie to konieczne tylko w sytuacji, gdy tachograf cyfrowy automatycznie zarejestruje dane dotyczące lokalizacji.

Kolejny przepis związany jest z wyjmowaniem karty lub wykresówki z tachografu. Zgodnie z nowymi przepisami nie będą mogły być one wyjęte z urządzenia rejestrującego przed zakończeniem dziennego czasu pracy.

Pakiet Mobilności – najnowsze informacje

Pakiet Mobilności to temat numer 1 wśród przedsiębiorców z branży transportowej. Nic dziwnego. W końcu wprowadza on zupełnie nowy sposób funkcjonowania firm TSL. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat zmian w 2022 roku, warto odwiedzić stronę ocrk.pl. Dowiesz się m.in. w jaki sposób prawidłowo rozliczyć czas pracy kierowców oraz będziesz mógł liczyć na profesjonalne doradztwo i reprezentację w przypadku ewentualnej kontroli.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje