Jeszcze w te wakacje rozpocznie się budowa ronda na wylotówce z Krakowa w kierunku Skawiny. To jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych stolicy Małopolski. Korki, które tworzą się w okolicach skrzyżowania sięgają czasem kilku kilometrów. Zazwyczaj – z kilku stron na raz. Wraz z budową ronda sprawa korków ma zostać rozwiązana. Najpierw jednak kierowców czekają spore utrudnienia. Wiem, kiedy się rozpoczną!
Na skrzyżowaniu, zlokalizowanym przy granicy Krakowa i Skawiny, krzyżuje się droga krajowej nr 44 z ulicami Krakowską w Skawinie i Skotnicką w Krakowie. To trasa dla ruchu tranzytowego w kierunku Oświęcimia i Wadowic. Do tego dokłada się zlokalizowany tuż obok węzeł autostradowy obwodnicy A4. I jest jeszcze ruch lokalny. Rzadziej piesi czy rowerzyści – to jezdnia bez chodników czy ścieżek rowerowych, żeby ryzykować tamtędy jazdę na dwóch kółkach, trzeba być desperatem. W szczycie komunikacyjnym natężenie ruchu jest gigantyczne – ponad 3 tysiące pojazdów na godzinę. Korki, które tworzą się w okolicach skrzyżowania sięgają czasem kilku kilometrów. Kierowcy, jadący w stronę Skawiny i Oświęcimia stają w korku jeszcze w krakowskich Skotnikach. Ci z przeciwnego kierunku czekają na skręt w lewo na obwodnicy Skawiny. Blokują się też zjazdy z obwodnicy Krakowa.
Nowe rondo ma te problemy rozwiązać. - W ramach przedsięwzięcia przewidziana jest przebudowa istniejącego skrzyżowania obwodnicy Skawiny z ulicami Krakowską i Skotnicką na rondo turbinowe i drogi gminnej nr 603511K (ul. Wapowskiego). Wybudowane zostaną: droga gminna nr 600947K, ciągi dla pieszych i pieszo – rowerowe, zjazdy indywidualne oraz zatoki i przystanki komunikacji autobusowej. Rozbudowane i wybudowane będą sieci: gazowa, teletechniczna, elektroenergetyczna, wodociągowa, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej. Powstanie kanał technologiczny i oświetlenie uliczne – informuje Iwona Mikrut z GDDKiA.
Kiedy rozpocznie się budowa ronda w Skawinie?
- Pierwszy etap zmiany organizacji ruchu planowany jest na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku – informuje w rozmowie z redakcją Głos24 Małgorzata Nowakowska, dyrektor ds. komunikacji Biura Zarządu Eurovia Polska S.A. – wykonawcy inwestycji. - W początkowej fazie realizacji zadania nie przewidujemy ograniczeń w ruchu za wyjątkiem lokalnych, tymczasowych zawężeń jezdni (tzw. wahadeł). Roboty odbywały się będą przy utrzymaniu ruchu dwukierunkowego. Taka organizacja ruchu utrzymywana będzie do połowy września 2021 r.
fot. Mateusz Łysik