W najbliższych dniach kierowcy podróżujący Północną Obwodnicą Krakowa muszą liczyć się z istotnymi utrudnieniami. Przez dwie kolejne noce – z 11 na 12 czerwca oraz z 12 na 13 czerwca – tunel w Zielonkach zostanie zamknięty dla ruchu w godzinach od 21:00 do 5:00 rano. Powodem są zaplanowane prace serwisowe, które obejmą najważniejsze systemy bezpieczeństwa i funkcjonowania tunelu.
Serwis tunelu i zmiany w ruchu
Podczas nocnych przerw technicznych sprawdzane i serwisowane będą: wentylacja, monitoring, systemy pomiaru jakości powietrza, urządzenia sterujące, oświetlenie, punkty alarmowe oraz system przeciwpożarowy. W planie jest także testowe uruchomienie zraszaczy odpowiedzialnych za automatyczne gaszenie pożaru na całej długości tunelu.
W czasie zamknięcia tunelu w Zielonkach ruch będzie kierowany na objazdy. Kierowcy jadący w stronę Warszawy pojadą od węzła Zielonki Trasą Wolbromską do ul. Opolskiej, następnie Aleją 29 Listopada i do węzła Węgrzce, gdzie ponownie wjadą na S52. Analogiczna trasa obowiązuje w przeciwnym kierunku dla podróżujących w stronę autostrady A4.
W przyszłym tygodniu podobne prace serwisowe oraz zamknięcie zaplanowano w tunelu w Dziekanowicach – o dokładnym terminie wykonawcy poinformują wkrótce.
To nie jedyna zmiana na Północnej Obwodnicy Krakowa. Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczął przetarg na wybór wykonawcy odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery rejestrujące prędkość, znane chociażby z tunelu na Zakopiance, zostaną zamontowane w najdłuższym z tuneli w Zielonkach.

Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa (S52) to wschodni odcinek drogi ekspresowej prowadzącej z Cieszyna do Krakowa. Przebiega wzdłuż północnych granic miasta i posiada trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Łączy się z Trasą Wolbromską, Aleją 29 Listopada i osiedlem Batowice przez trzy nowoczesne węzły.
S52 jest jedyną obwodnicą w Polsce z dwoma tunelami: Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m), wyposażonymi w nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Oprócz 114 kamer monitoringu i 42 wentylatorów tunel posiada automatyczne zraszacze gaśnicze – w sumie 920 urządzeń gotowych do natychmiastowego działania w razie pożaru.
Na trasie powstała również prawie 570-metrowa estakada nad ul. Krakowską i potokiem Sudół Dominikański, a także 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości 1,9 km. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 1,4 mld złotych, z czego blisko 790 mln pochodziło z funduszy unijnych.