środa, 2 września 2020 12:22

Znajdź swoją niszę: najmniej konkurencyjne branże e-commerce

Autor Artykuł sponsorowany
Znajdź swoją niszę: najmniej konkurencyjne branże e-commerce

W ostatnich miesiącach każdego dnia powstaje setki nowych sklepów internetowych. Jak myślisz, ile z nich ma szanse na sukces? A ile nie doczeka się nawet jednej transakcji? Będzie to zależeć między innymi od wyboru asortymentu. Oczywiście idealna branża nie istnieje. Kluczowy może jednak okazać się wybór najmniej konkurencyjnej dziedziny. Pomysłami na to, jak to osiągnąć, dzielimy się w poniższym artykule.

Narzędzia, które pomogą Ci sprawdzić konkurencyjność w danej branży

Załóżmy, że wpadłeś już na jakiś pomysł. Wiesz, co chciałbyś sprzedawać. Istnieje kilka metod i narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić, czy rzeczywiście jest to branża niszowa, a także czy Twoje produkty znajdą nabywców.

Na początek dobrym pomysłem będzie sprawdzenie pozycji w Google sklepów z poszczególnych branż. Pomoże Ci to określić, jak bardzo konkurencyjna jest dana dziedzina. Sprawdź, ile sklepów rywalizuje o miejsce w wyszukiwarce oraz ile z nich inwestuje w płatne reklamy. Zastanów się, jak łatwo będzie Ci z nimi wygrać.

W zbadaniu konkurencyjności może pomóc także TradeWatch. Jest to narzędzie służące do analizy sprzedaży na Allegro, jednak z powodzeniem można wyciągać na jego podstawie wnioski dotyczące sprzedaży internetowej w ogóle. Za jego pomocą możesz monitorować dane dotyczące konkretnych kategorii oraz produktów, dzięki czemu dowiesz się, jaki asortyment ma największy potencjał.

Kolejne narzędzie to Google Trends. Pozwala ono sprawdzić popularność fraz wpisywanych w wyszukiwarkę. Możesz więc dzięki niemu odkryć, jakich produktów szukają użytkownicy, a nie sprzedaje ich jeszcze dużo sklepów.

Najmniej konkurencyjne branże? Rękodzieło i własne produkty

Najbardziej niszowa branża to taka, w której nie masz po prostu żadnej konkurencji. Jest to możliwe tylko w przypadku produktów, których jesteś jedynym producentem.

Najbardziej oczywistą opcją wydaje się więc rękodzieło - wszelka biżuteria, naturalne kosmetyki, ubrania i akcesoria wykonywane samodzielnie. Takich przykładów jest oczywiście znacznie więcej. Mogą to być produkty codziennego użytku, jak i dzieła sztuki czy zestawy prezentowe.

Warto zdawać sobie sprawę, że w sieci w łatwy sposób można sprzedawać także pliki cyfrowe. Robisz zdjęcia, piszesz e-booki, a może projektujesz grafiki? Wszystko to może stać się Twoją niszową branżą - w końcu nikt nie sprzedaje podobnych “produktów”.

Pamiętaj jednak, że oryginalnych produktów wcale nie musisz tworzyć samodzielnie. Jeśli dysponujesz większym budżetem, możesz zatrudnić profesjonalistów. W końcu ktoś kiedyś jako pierwszy wpadł na to, by sprzedawać elektryczne hulajnogi czy papierowe słomki do napojów.

Sezonowość i trendy

Konkurencyjność w branży e-commerce to bardzo złożone pojęcie. Nie wystarczy, że sprawdzisz, jakie produkty są mało konkurencyjne. Musisz także upewnić się, że Twoje wnioski są ogólne, a nie dotyczą poszczególnych okresów. To naturalne, że w branży dekoracji świątecznych nie ma zażartej konkurencji w połowie wakacji.

Pamiętaj też, że ślepe podążanie za trendami również nie jest przepisem na długoterminowy sukces. Kto dziś pamięta o fidget spinnerach, które zaledwie kilka lat temu były hitem sprzedaży internetowej?

Do analizy sezonowości i trendów możesz użyć wspomnianych już narzędzi - TradeWatch i Google Trends.

Nie jesteś pewien, co sprzedawać? Zacznij od dropshippingu

Branża e-commerce daje Ci ogrom możliwości - nie tylko co do wyboru asortymentu, ale także miejsc i sposobów sprzedaży. To oczywiste, że metoda prób i błędów przy doborze produktów nie sprawdzi się w przypadku tradycyjnych sklepów internetowych.

Dropshipping może być świetną szansą na sprawdzenie, jakie produkty sprawdzą się najlepiej. Jeśli nie słyszałeś wcześniej o tym modelu sprzedaży, spieszymy z wyjaśnieniem. Dropshipping to model, w którym Ty, jako właściciel sklepu czy konta na Allegro, odpowiadasz jedynie za obsługę sprzedaży i marketing, a wysyłką i magazynowaniem produktów zajmują się hurtownie, z którymi współpracujesz.

Oznacza to, że nie musisz kupować żadnych towarów. Oprócz tego znika także konieczność zajmowania się wysyłką i magazynowania produktów. Możesz więc skupić się na analizie, testowaniu i poszukiwaniu niszy.

Jeśli wciąż masz wątpliwości, oto jak dropshipping przebiega krok po kroku:

  1. Klient składa zamówienie i opłaca je w sklepie internetowym.
  2. Ty, jako właściciel sklepu, przesyłasz je do hurtowni. Hurtownia wysyła towar do kupującego.
  3. Wysyłasz paragon lub fakturę na maila klienta.
  4. Rozliczasz się z hurtownią przed lub po wysyłce zamówienia.

Podsumowanie

Od wielu lat w biznesie pokutuje przekonanie, że odnalezienie własnej niszy to przepis na firmę, która odniesie sukces. Często jest ono rzecz jasna słuszne - jednak pamiętaj, że nie jest to jedyny czynnik, który wpłynie na wyniki generowane przez Twój sklep. Niezwykle ważny jest również przemyślany marketing i reklama sprzedawanych produktów. Miej również na uwadze, że sama nisza to nie wszystko. Kluczem do sukcesu jest odnalezienie asortymentu, którego klienci naprawdę potrzebują.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje