czwartek, 16 kwietnia 2020 10:59

Co warto wiedzieć o platformie Amazon w perspektywie rynku e-commerce

Autor Głos 24
Co warto wiedzieć o platformie Amazon w perspektywie rynku e-commerce

Artykuł został opracowany przez specjalistów z Amzteam.pro

Zakupy internetowe stały się współcześnie zwykłą rzeczywistością – ludzie kupują za pośrednictwem Internetu wszystko, zarówno rzeczy materialne jak i usługi. Jednym z największych serwisów pośredniczących w sprzedaży internetowej jest Amazon, który jest obecnie niekwestionowanym liderem na rynku światowym. Oto przydatne informacje, które pozwolą poznać serwis Amazon od A do Z – czy przy tak dużym natężeniu konkurencji, efektywna sprzedaż i rozwój handlowy jest w ogóle możliwy?

Serwis Amazon – historia powstania i ciekawostki

Amazon jest rozpoznawalny na całym świecie dzięki swojej działalności nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również w Europie czy Azji. Działalność ta została założona w 1994 roku w Seattle przez Jeffa Bezosa, i zajmuje się szeroko pojętym handlem elektronicznym, a ponadto stanowi jedno z największych przedsiębiorstw na świecie z przychodem w okolicach 34 mld dolarów rocznie. Początkowo działalność platformy opierała się głównie na sprzedaży książek, jednak jej założyciel od samego początku chciał rozwinąć ją do poziomu, na którym na Amazonie będzie można kupić dosłownie wszystko – i tak też się stało! Amazon to obecnie platforma pośrednicząca w sprzedaży produktów i usług, której największą przewagą jest ilość użytkowników z całego świata oraz ogrom oferowanych produktów. Dużą przewagą platforma może również pochwalić się w zakresie możliwości reklamowych. Działa w niej tzw. system PPC, czyli pay-per click. Polega to na płaceniu przez osobę reklamującą swoją firmę za każdego użytkownika, który kliknie w baner reklamowy umieszczony na platformie. Niesie to za sobą ogromne korzyści reklamowe i znacznie zwiększa zasięgi docierania do klientów. Nazwa przedsiębiorstwa która widnieje również w witrynie internetowej odwiedzanej codziennie przez setki tysięcy użytkowników to w tłumaczeniu na język polski Amazonka, czyli rzeka – nazwa sugerować miała  największy przepływ towarów i usług, jako że ta właśnie rzeka w niektórych źródłach jest najdłuższa, pokonując Nil. Amazon jako gigant na rynku e-commerce daje ogrom możliwości rozwoju w sektorze sprzedażowym, które można potencjalnie wykorzystać do rozwoju swojej firmy i zmaksymalizowania przychodów.

Sprzedaż na Amazon – co należy wiedzieć?

Sektor e-commerce daje ogrom możliwości na zwiększenie zysków firmy sprzedającej swoje produkty – obecnie żadna dobrze prosperująca firma nie ma racji bytu bez działalności w Internecie. Amazon ma o tyle przewagę nad pozostałymi platformami pośredniczącymi w sprzedaży, że daje możliwość dotarcia do o wiele większej grupy odbiorców, co sprzyja podwojeniu zysków i ogólnego obrotu. Jednakże ogromna konkurencja w praktycznie każdej dziedzinie handlu, a także duża powtarzalność produktów może spowodować, że na prawdziwy wzrost zysków trzeba będzie trochę zaczekać. Ważne jest to, by w jakiś sposób starać się wyróżnić swój produkt, ale również zaproponować ciekawe alternatywy czy podkreślić unikatowość sprzedawanych towarów, wówczas zwiększymy szansę na uzyskanie zainteresowania klientów. Kluczowe jest również ustalenie ceny za produkt, która w żaden sposób nie może być przypadkowa. Najlepszym sposobem na wycenienie swojego produktu lub usługi jest zapoznanie się z ofertą podobnych usług, a także wzięcie pod uwagę kosztów wysyłki oraz prowizji jaką nakłada Amazon za pośrednictwo w sprzedaży. To pozwoli wyliczyć optymalną cenę, która będzie atrakcyjna dla klientów i jednocześnie przyniesie nam zysk. Polscy przedsiębiorcy rozważający wejście ze sprzedażą na platformę Amazon mają sporą przewagę nad pozostałymi krajami, a to z kilku praktycznych względów. Po pierwsze, Polska ma dość niskie koszty utrzymania działalności gospodarczej w porównaniu z krajami zachodnimi, np. koszty magazynowania produktów są o wiele niższe niżeli choćby we Francji czy Niemczech, a to daje im możliwość zaproponowania korzystniejszej ceny za te same produkty. Ponadto, Polska jest doskonale skomunikowana z Niemcami – rozbudowany transport lotniczy oraz drogowy pozwala na efektywne i skuteczne dostarczanie produktów do naszych zachodnich sąsiadów, w dodatku za lepszą cenę niż na terenie tego kraju. Od strony technicznej, polskie firmy zobowiązane są do takich samych zasad i formalności jak każda inna. Konieczne jest przedstawienie następujących dokumentów:

  • Wypis z KRS wraz z poświadczeniem
  • Numer rachunku bankowego firmy
  • Numer karty kredytowej
  • Kopia dokumentu tożsamości reprezentanta przedsiębiorstwa
  • Potwierdzenie adresu zamieszkania

Należy również liczyć się z tym, że w niektórych przypadkach Amazon wymaga dodatkowych dokumentów i zaświadczeń, jednak wszystko zostanie zweryfikowane w trakcie załatwiania formalności związanych z rejestracją na portalu. Jednak to jedynie początek wymagań, jakie stawia Amazon przed przedsiębiorcami, w trosce o dobro i komfort klientów.

O czym należy pamiętać?

Amazon jako globalna korporacja stawia ogromny nacisk na jakość świadczonych usług. To dlatego przedsiębiorcy którzy funkcjonują na tym portalu i nadzieją na duży zysk, muszą skupić się nie tylko na swoich korzyściach, ale również jakości obsługi klienta. Amazon sprawdza bowiem to, jak szybko i sprawnie odpowiadamy na wiadomości naszych klientów, jak rozwiązywane są problemy w trakcie transakcji. Ważne jest również to, jak szybko wysyłane są przesyłki po samym zakupie, bowiem tu również platforma wylicza specjalny algorytm, który ma wykazywać 90 % paczek wysłanych w ciągu 2 dni od dokonania transakcji. Ma to na celu zoptymalizowanie czasu oczekiwania na dostawę przesyłki, a to ma ogromny wpływ na postrzeganie platformy przez klientów. Konsekwencjami nieprzestrzegania założeń polityki przyjętej przez koncern jest przede wszystkim ograniczenie podbijania naszych ofert w wyszukiwaniu przez klientów, a to wiąże się ze spadkiem sprzedaży. W skrajnych przypadkach istnieje również możliwość zablokowania dostępu do platformy danemu przedsiębiorstwu.

Jakie pułapki i przeszkody czekają na firmy?

Według wielu źródeł, największym problemem z jakim mierzą się polscy przedsiębiorcy jest brak znajomości języka angielskiego na poziomie pozwalającym komfortowo prowadzić rozmowy z kontrahentami. By budować dobrze prosperujący biznes i nawiązywać współpracę z innymi firmami zagranicznymi bądź klientami, ta umiejętność jest niestety niezbędna. Dlatego ważne jest to, by w swoim zespole mieć osobę która w naszym imieniu może komunikować się sprawnie w języku angielskim, jeżeli sami nie posiadamy takiej wiedzy. Dużą przeszkodą może być również terminowe dostarczenie przesyłki klientowi, ponieważ wciąż mimo doskonałej komunikacji i rozwiniętemu transportowi między państwami europejskimi, niekiedy występują opóźnienia i problemy, co może negatywnie odbić się na relacjach z klientami oraz statystykach sprzedaży. Niemniej jednak wciąż Amazon pozostaje ogromną szansą na wybicie się na światowym rynku dla polskich przedsiębiorstw, których obecnie na platformie jest mniej niż 1 %.  Odpowiednio przemyślana strategia, a przede wszystkim ciekawa oferta i produkty to klucz do sukcesu z pomocą platformy Amazon.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka