Po miesiącach przekładania terminu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wreszcie pokazała karty. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej 3 listopada zaprezentowano sześć korytarzy nowej drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków–Myślenice. To ten najbardziej wyczekiwany, a jednocześnie budzący największe kontrowersje fragment Zakopianki. Drogowcy podkreślili, że to wciąż warianty do dalszych analiz i konsultacji, ale po raz pierwszy pokazano je publicznie.
Sześć korytarzy między A4 a Myślenicami
GDDKiA potwierdziła, że do dalszych prac wytypowano sześć korytarzy. Wszystkie zaczynają się na autostradzie A4 – w rejonie węzłów Kraków Łagiewniki, Kraków Wieliczka, projektowanego węzła Kraków Tuchowska albo Kraków Bieżanów – i wszystkie kończą się w jednym miejscu: na istniejącej już drodze ekspresowej S7 za Myślenicami. Różnią się długością, liczbą tuneli i gminami, przez które przechodzą.

Najkrótszy z pokazanych korytarzy (czerwony) ma ok. 23,6 km, zaczyna się przy węźle Kraków Łagiewniki i prowadzi przez Kraków, Mogilany, Świątniki Górne aż do Myślenic. Zakłada budowę trzech tuneli, a jego koszt oszacowano na ok. 4,7 mld zł. Inne korytarze – m.in. „niebieski”, „różowy” czy „pomarańczowy” – startują na węźle Kraków Wieliczka albo na nowym węźle Tuchowska, przecinają tereny gmin Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw czy Mogilany i w większości zakładają aż pięć tuneli. Najdłuższy, „brązowy” korytarz, zaczyna się na węźle Kraków Bieżanów i przechodzi przez gminę Dobczyce. Ma ponad 29 km a jego szacunkowy koszt to ponad 6 mld zł. We wszystkich wariantach założono przekrój 2x3 pasy, tak aby trasa mogła przejąć ruch z obecnej zakopianki i przyszłej BDI (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej).
Drogowcy mocno akcentowali też, że S7 musi zahaczyć o Beskidzką Drogę Integracyjną dlatego część korytarzy wymaga wydłużenia BDI o kilka–kilkanaście kilometrów. To zmienia optykę całej inwestycji: trasa ma obsłużyć nie tylko relację Kraków–Myślenice, ale też cały ruch regionalny idący z zachodu Małopolski. Jak mówił wcześniej dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski, „wyjście z A4 musi być w Krakowie, a wejście w okolicach Myślenic – inaczej nie przejmiemy ruchu”. Dzisiejsza prezentacja to dokładnie ten scenariusz.
Kolejna odsłona konfliktu?
Pierwsze duże pokazanie możliwych przebiegów tej trasy nie wydarzyło się dziś – GDDKiA już na początku 2022 r. rozłożyła na stole sześć bardzo szerokich korytarzy S7, obejmujących ogromny obszar (ok. 3 tys. km², 7 powiatów i ponad 30 gmin). Problem w tym, że praktycznie wszystkie te korytarze natychmiast zostały oprotestowane przez samorządy i mieszkańców, bo wchodziły w gęstą zabudowę, cenne tereny zielone albo przecinały całe miejscowości.
Właśnie wtedy miasto Kraków – razem z kilkoma gminami leżącymi na potencjalnej trasie, m.in. Mogilanami, Świątnikami Górnymi i Sieprawiem – próbowało zrobić „plan B”. Powołano zespół/stałą grupę roboczą, która miała z GDDKiA wypracować kompromis: albo mocniejszą modernizację obecnej Zakopianki, albo taki przebieg S7, który nie rozcinałby południa Krakowa i podkrakowskich miejscowości. Ostatecznie to się nie udało – samorządy w 2022 r. nawet prosiły o wstrzymanie prac, a w 2025 r. znów wspólnie mówiły, że nowa, zupełnie „świeża” trasa przez zabudowane tereny jest nie do przyjęcia. Drogowcy jednak kontynuowali przygotowanie STEŚ i swojej wersji korytarzy.
Każda kolejna wzmianka o S7 Kraków–Myślenice odpalała też protesty. Najgłośniejsze były te grup z południa Krakowa („Nie dla S7 przez Kraków”) oraz mieszkańców gmin, przez które miała iść zarówno nowa droga, jak i planowana równolegle kolej do Myślenic – ludzie mówili o wyburzeniach, hałasie i „trasie ludzkich krzywd”, blokowali zakopiankę w Gaju i pikietowali pod siedzibą krakowskiej GDDKiA. W akcję mocno włączali się też mieszkańcy gminy Wieliczka. Dzisiejsza prezentacja wariantów pada więc na grunt już mocno podgrzany.
Przyczyniło się do tego również to, że samo zaprezentowanie nowych sześciu korytarzy 3 listopada było przekładane i bardzo wyczekiwane – w październiku drogowcy zapowiadali, że „będzie więcej niż trzy warianty”, więc w terenie zaczęła się mobilizacja. Jeszcze przed konferencją lokalne komitety zachęcały mieszkańców do czujności i jasno mówiły: jeśli w nowych materiałach pojawią się trasy ingerujące w konkretną gminę czy miejscowość, będą kolejne protesty. Dzisiejsza prezentacja nie zamyka więc sporu, tylko otwiera jego następną, bardziej szczegółową rundę.
Co dalej? Konsultacje i wybór trzech wariantów
GDDKiA zapowiedziała, że pokazanie sześciu korytarzy to dopiero początek etapu rozmów z samorządami i mieszkańcami. Teraz mają ruszyć konsultacje – w dwóch turach – podczas których drogowcy chcą zebrać uwagi do przebiegu trasy, liczby węzłów, a nawet długości tuneli. Na podstawie tych opinii oraz dodatkowych analiz zostaną wybrane trzy warianty, które trafią do właściwego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i dalej do wniosku o decyzję środowiskową. To z kolei otworzy drogę do wpisania inwestycji w harmonogram budów.
Drogowcy mają świadomość, że najostrzejszy sprzeciw wciąż wybrzmiewa w południowych dzielnicach Krakowa i części gmin na północ od Myślenic, gdzie mieszkańcy boją się wyburzeń i hałasu. Miasto Kraków już wcześniej komunikowało, że nie akceptuje wariantów wchodzących w zabudowane rejony Swoszowic i okolicznych osiedli – i to stanowisko zapewne pojawi się ponownie w konsultacjach.
Na koniec konferencji przedstawiciele GDDKiA przypomnieli też o równoległym, wartym ok. 600 mln zł programie przebudowy i dobudowy dróg lokalnych wzdłuż obecnej Zakopianki, który ma poprawić bezpieczeństwo i usprawnić ruch lokalny do czasu powstania nowej S7. To ma być dowód, że państwo nie rezygnuje ani z modernizacji starej trasy, ani z budowy nowej.






![[WIDEO] Sześć wariantów S7 z Krakowa do Myślenic. GDDKiA odkrywa karty](https://cdn.glos24.pl/2025/11/S7-Warianty_w1000.webp)


![Tajemnicze kradzieże na cmentarzu. Okazało się, że złodziej ma... skrzydła [WIDEO]](https://cdn.glos24.pl/2025/11/dzi-cio--1_w300.webp)
![[WIDEO] Sześć wariantów S7 z Krakowa do Myślenic. GDDKiA odkrywa karty](https://cdn.glos24.pl/2025/11/S7-Warianty_w300.webp)








