wtorek, 18 marca 2025 08:37, aktualizacja 8 godzin temu

[FOTO] Koniec przerwy zimowej na budowach GDDKiA. Jak wyglądają postępy inwestycji w Małopolsce?

Autor Mirosław Haładyj
[FOTO] Koniec przerwy zimowej na budowach GDDKiA. Jak wyglądają postępy inwestycji w Małopolsce?

Jak poinformowała GDDKiA, skończył się zastój spowodowany przerwą zimową na realizowanych przez nią inwestycjach. Urzędnicy podkreślają, że tegoroczna przerwa zimowa nie przypominała klasycznych okresów wstrzymania prac budowlanych. Brak siarczystych mrozów i obfitych opadów śniegu pozwolił na kontynuowanie wielu inwestycji, a nawet realizację zadań typowych dla cieplejszych miesięcy, takich jak układanie nawierzchni asfaltowej.

Przerwa tylko z nazwy

W umowach między GDDKiA a wykonawcami poszczególnych projektów przewidziano możliwość zawieszenia prac od 16 grudnia do 15 marca ze względów klimatycznych i technologicznych. W praktyce jednak wykonawcy prowadzili roboty wszędzie tam, gdzie pozwalały na to warunki pogodowe. Zima była łagodna, a temperatury często utrzymywały się powyżej zera, co umożliwiło kontynuację kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych.

Postępy na budowach

S7 Widoma – Mistrzejowice – Nowa Huta gotowa na 65%.

Już 23 grudnia oddano do ruchu odcinek między węzłami Widoma i Mistrzejowice, łącząc Kraków z Warszawą szybkim połączeniem drogowym. W ramach zimowych prac zamontowano ogrodzenia oraz kontynuowano budowę węzła Łuczyce. Znaczne postępy odnotowano na węźle Mistrzejowice, gdzie powstaje estakada o długości 1,6 km – każda z jej nitek wydłużyła się o 250 metrów. Ponadto na węźle Grębałów rozebrano stary wiadukt i przygotowano teren pod budowę trasy, wykonano prace ziemne oraz układano asfalt.

Przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan zaawansowania prac wynosił 61%. Obecnie to 65%. Inwestycja otrzymała znaczne dofinansowanie z funduszy unijnych, a jej zakończenie planowane jest na połowę 2026 roku.

Prace przy S7 Mistrzejowice-Kraków/Fot.: GDDKiA
Prace przy S7 Mistrzejowice-Kraków/Fot.: GDDKiA

DK44 Obwodnica Oświęcimia gotowa na 83 proc.

Największym wyzwaniem tej budowy jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Segment o wadze 4 800 ton zostanie przeciśnięty pod torami, co wymagało wykonania specjalnej konstrukcji z rur. Dodatkowo prowadzono prace przy budowie mostów na Wiśle i Sole.

– Najtrudniejszym elementem tej budowy jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Droga pobiegnie w specjalnie przygotowanym do tego celu segmencie, który zostanie przeciśnięty pod torami. Będzie on ważył ok. 4800 ton. Zimą przygotowywaliśmy teren po obu stronach torów kolejowych, wywieźliśmy stamtąd ok. 12,5 tys. m³ ziemi. Budowaliśmy też mury oporowe wzdłuż terenu drogi, która w tym miejscu będzie biegła prawie 10 m poniżej poziomu gruntu – informują urzędnicy GDDKiA i dodają: – Segment, którym pobiegnie pod torami obwodnica, będzie ogromnym prostopadłościanem o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. Zmieszczą się w nim trzy jezdnie – dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą zostanie poprowadzona ul. Ostatni Etap. Żeby przecisnąć go pod torami, musimy najpierw zrobić jego obrys z rur, które są kolejno przewiercane pod torami. Właśnie te prace były realizowane podczas przerwy zimowej. Na moście na Wiśle prowadzono prace wykończeniowe, montowano bariery energochłonne i betonowano kapy chodnikowe. Kapy przygotowywano też na moście na Sole.

Budowa jest  zaawansowana w 83 proc. Przed rozpoczęciem przerwy zimowej stan  zaawansowania prac wynosił 78 proc. Ma zakończyć się w maju 2026 roku. Koszt inwestycji to 615 mln zł.

Prace przy obwodnicy Oświęcimia/Fot.: GDDKiA
Prace przy obwodnicy Oświęcimia/Fot.: GDDKiA

DK75 Łącznik brzeski

Prace zimowe objęły umocnienie rowów, humusowanie skarp (przykryciem ich warstwą żyznej ziemi), montaż barier energochłonnych i ekranów akustycznych. Droga została udostępniona kierowcom na początku ferii.

Prace przy obwodnicy łączniku brzeskim/Fot.: GDDKiA
Prace przy obwodnicy łączniku brzeskim/Fot.: GDDKiA

Inwestycja kosztowała 117,5 mln zł i została zrealizowana przez Eurovia Polska.

DK79 Obwodnica Zabierzowa gotowa w 29%

Realizowane prace obejmowały przebudowę sieci wodociągowych, gazowych i energetycznych oraz budowę tunelu metodą podstropową. Kontynuowano roboty ziemne oraz wzmacnianie gruntu pod przyszłą trasę.

– W ramach prac ziemnych wybrano ok. 6500  m³ ziemi. Cały czas trwają prace związane ze wzmocnieniem gruntu, po  którym pobiegnie obwodnica – we wskazanych miejscach przygotowywane są  specjalne nasypy przeciążeniowe. Na teren przyszłej drogi sypie się  warstwę ziemi, której rolą jest zagęszczenie (ubicie)  podłoża. Po przeprowadzeniu pomiarów i osiągnięciu zamierzonego efektu  ta dodatkowa warstwa ziemi jest ściągana, a na tak przygotowanym gruncie  buduje się drogę – informuje GDDKiA.

Prace przy DK79 Zabierzów (wykonanie sekcji ściany szczelinowej obiektu T-1.m)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK79 Zabierzów (wykonanie sekcji ściany szczelinowej obiektu T-1.m)/Fot.: GDDKiA

Inwestycja jest zaawansowana w 29 proc. (na początku zimy było to 23 proc.), a jej zakończenie planowane jest na sierpień 2027 roku. Koszt wynosi 676 mln zł.

DK7 Węzły Krzyszkowice i Myślenice

W Myślenicach prowadzono prace ziemne, budowano nasyp i wykonywano odwodnienie terenu. W Krzyszkowicach zakończono przenosiny zabytkowej chałupy i rozpoczętą budowę tunelu. Wywieziono 12 tys. m³ ziemi i zamontowano stalowe grodzice stabilizujące wykop.

Budowa jest zaawansowana w 27 proc. (Myślenice) i 18 proc. (Krzyszkowice). Planowane zakończenie to koniec 2025 roku. Na początku przerwy zimowej było to odpowiednio 20 i 5 proc. Zakończenie prac na obydwu węzłach planowane jest na koniec 2025 r.

Prace przy DK7 Myślenice (zbrojenie deskowanie ustroju nośnego między podporami P5 i P3-min)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Myślenice (zbrojenie deskowanie ustroju nośnego między podporami P5 i P3-min)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Krzyszkowice/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Krzyszkowice/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Myślenice (42-km 694+000 Wiadukt WD-01-min)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Myślenice (42-km 694+000 Wiadukt WD-01-min)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Krzyszkowice/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK7 Krzyszkowice/Fot.: GDDKiA

DK94 Rozbudowa w Olkuszu

Trwa przebudowa sieci wodociągowej, deszczowej i gazowej, budowa muru oporowego oraz przejść podziemnych. Wykorzystano już 53 tys. m³ specjalnej mieszanki cementowej do stabilizacji podłoża.

Inwestycja jest zaawansowana w 29 proc. (było 15 proc.), a jej zakończenie planowane jest na wrzesień 2026 roku. Koszt to 217,5 mln zł.

Prace przy DK94 Olkusz (przejście podziemne PP04m)/Fot.: GDDKiA
Prace przy DK94 Olkusz (przejście podziemne PP04m)/Fot.: GDDKiA

Fot. gł.: GDDKiA

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka