wtorek, 20 września 2022 12:41

Jak przebiega projektowanie produktu?

Autor Artykuł sponsorowany
Jak przebiega projektowanie produktu?

Projektowanie produktu to jeden z najważniejszych etapów jego powstawania. To na tym poziomie podejmowane są decyzje co do kształtu, rozmiaru i specyfiki danego produktu, dzięki czemu otrzymuje się dokładny podgląd wyrobu i jego cech w zakresie funkcjonalności. Jeśli zatem planujesz wprowadzić własny produkt na rynek – pamiętaj, że jego planowanie to najważniejszy etap, którego nie powinieneś pominąć. Dowiedz się, na czym dokładnie polega proces projektowania, kto go wykonuje i na co zwrócić uwagę podczas planowania.

Projektowanie produktu – na czym polega?

Projektowanie produktu to proces rozpoczynający się na etapie stworzenia jego pierwszych szkiców, a kończący się na wdrożeniu go do produkcji. Należy mieć świadomość, że przebieg projektowania poszczególnych produktów może znacząco się od siebie różnić. Istnieją jednak najważniejsze elementy składające się na proces, które zauważyć można przy produkcji każdego wyrobu. Zalicza się do nich między innymi projekt koncepcyjny, czy inaczej tworzenie specyfikacji produktu, oraz analizę rynku.

Jakie wyróżnia się poszczególne etapy projektowania produktu?

Zakres usług i liczby etapów jest uzależniony głównie od pomysłodawcy i kreatora koncepcji produktu. Poniżej przedstawiamy podstawowe etapy projektowania wyrobu.

Specyfikacja projektowa produktu – taki dokument, oczywiście poprawnie sporządzony, zawiera listę koncepcji i założeń. Projekt koncepcyjny to kluczowy etap procesu projektowego – to od niego zależy jakość i powodzenie wprowadzanego pomysłu oraz sukces produktu wśród konsumentów. W ramach etapu specyfikacji konieczne jest m.in. określenie funkcjonalności, cech wizualnych, materiałów, parametrów technicznych, czy wymagań produkcyjnych.

Analiza rynku i istniejących rozwiązań – to przede wszystkim analiza rynku pod kątem rozpoznania podobnych lub już istniejących produktów. To również badanie potrzeb konsumentów oraz analiza technologii tworzenia. Ten etap ma za zadanie zweryfikować specyfikację projektową danego produktu.

Opracowanie postaci produktu – to część projektowania opierająca się głównie na określeniu funkcjonalności produktu, jego prezentacji, kolorystyki, materiałów, a także kształtu.

Opracowanie projektu wzorniczego – etap opiera się głównie na dopracowaniu i rozwinięciu ogólnej koncepcji wzorniczej, tzn. podjęciu decyzji co do kształtu, rozmiaru oraz wszelkich elementów składających się na produkt. Wówczas planuje się także sposoby wykończenia powierzchni, detale.

Przygotowanie dokumentacji prototypu – to ostateczny etap dopracowania koncepcji wzorniczej dotyczącej udoskonalenia kształtów, wymiarów i prezentacji produktu. Na podstawie dokumentacji wzorniczej powstaje dokumentacja wykonawcza, która umożliwia wykonanie prototypu danego produktu.

Optymalizacja prototypu – to przede wszystkim dopracowanie parametrów produktu, jego estetyki i elementów. Dokonywana jest analiza, ocena, ewentualna korekta i ostatecznie finalizacja projektu. Cały proces opatrzony jest stałym nadzorem autorskim oraz kontrolą jakości produktu.

Kto wykonuje projektowanie produktów?

Usługi projektowania produktów to zupełnie osobny typ działalności. Najczęściej firmy zlecają wykonanie takiego zadania tzw. product designerom, którzy zajmują się tworzeniem produktów, biorąc pod uwagę koncepcję wizualną i formę stworzoną przez autora, ale również funkcjonalność i użyteczność produktu z punktu widzenia konsumentów.

Projektowanie produktu to złożony i bardzo skomplikowany proces, który tym samym wymaga doświadczenia i szerokiej wiedzy ze strony projektanta. Najczęściej firmy decydują się zlecić zaprojektowanie nowego produktu wyspecjalizowanym partnerom, którzy posiadają do tego celu odpowiednie narzędzia i znają techniki projektowania. Oprócz tego głównym zadaniem projektanta jest kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów pojawiających się na poszczególnych etapach.

Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę podczas projektowania?

Cały proces projektowania skupia się wokół tego, aby stworzyć unikalny, a do tego funkcjonalny produkt, który odniesie sukces na rynku i spełni wymagania użytkowników. Niezwykle ważna jest analiza rynku pod kątem potrzeb grup konsumenckich – głównie to przesądzi o sukcesie danego produktu.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest strona wizualna. Należy mieć na uwadze, że klienci przed zakupem zwracają szczególną uwagę na wygląd towaru. Jeśli zatem ten będzie niedopracowany, istnieje mała szansa, że konsument zwróci uwagę na praktyczną stronę i funkcjonalność produktu. Warto powierzyć projekt zaufanym specjalistom, posiadającym szeroką wiedzę, zorientowaną na dziedziny projektowania. Nierzadko bowiem zdarza się, że na rynek trafia produkt, który okazuje się bezużyteczny, a przy tym nie posiada żadnych walorów estetycznych.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje