niedziela, 19 października 2025 08:29, aktualizacja 3 godziny temu

„Śniadanie nad morzem, kolacja pod Tatrami”. Pendolino po raz pierwszy wjechało do Zakopanego

„Śniadanie nad morzem, kolacja pod Tatrami”. Pendolino po raz pierwszy wjechało do Zakopanego

To był moment, na który czekało wielu miłośników kolei i Podhala. W sobotę Pendolino po raz pierwszy w historii wjechało do Zakopanego, symbolicznie łącząc Gdańsk, Warszawę, Kraków i zimową stolicę Polski jedną, szybką trasą. Na peronie słychać było brawa, a podróżni i samorządowcy nie kryli radości — to nie tylko nowy pociąg, lecz nowy rozdział w podróżach pod Tatry.

Pierwsze pendolino pod Tatrami — moment, którą zapamiętamy

W sobotę, 18 października, pod Tatry po raz pierwszy w historii wjechał skład Pendolino. Inauguracyjny kurs to koniec epoki długich, uciążliwych przejazdów. Niektórzy wspominali czasy z przestawianiem lokomotywy i zmianą kierunku. To już przeszłość.

O 12:14 pociąg EIP zameldował się na dworcu w Zakopanem, a w inauguracyjnym przejeździe wzięli udział m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Wydarzenie zbiegło się z 92. „urodzinami” Zakopanego, a skład powitano w góralskim stylu. – „Śniadanie będzie można zjeść nad polskim morzem, kolację pod Tatrami” – mówił minister Dariusz Klimczak, podkreślając, że to nowe, szybkie połączenie połączy Trójmiasto, Warszawę, Kraków i Zakopane. Wojewoda Krzysztof Jan Klęczar dodał, że to ważny krok dla mobilności mieszkańców i turystów.

Ciąg dalszy pod galerią zdjęć

Symboliczna chwila i radość na peronie i w mediach społecznościowych

"W sobotę (18.10) odbył się pierwszy przejazd Pendolino na trasie Warszawa – Zakopane – Warszawa. To była symboliczna chwila. A już  od grudnia pendolino zacznie regularnie kursować do Zakopanego, zapewniając komfortowe połączenia z Trójmiastem, Warszawą i Krakowem, a latem także z Kołobrzegiem. W nowym rozkładzie jazdy Podhale zyska 12 par połączeń, w tym 10 całorocznych." - cieszy się poseł Piotr Lachowicza.
— Piotr Lachowicz, poseł, o starcie codziennych kursów Pendolino do Zakopanego od 14 grudnia.

🚆 Pendolino wjechało pod Tatry❗️🏔️ 👉 W sobotę (18.10) odbył się pierwszy przejazd Pendolino na trasie Warszawa –...

Opublikowany przez Piotr Lachowicz Poseł na Sejm RP Sobota, 18 października 2025

"Na pokładzie inauguracyjnego przejazdu Pendolino z Warszawy do Zakopanego  nie mogło zabraknąć członków Lokomotywa Koalicja Kolei Galicyjskiej i Odkryj Beskid Wyspowy!!! W 2030 roku po skończeniu linii Podłęże-Piekiełko Pendolino pojedzie jeszcze szybciej do Zakopanego, Nowego Sącza i w Beskid Wyspowy! Od 14 grudnia 2025 Pendolino będzie już jeździło codziennie z Gdyni przez Warszawę do Zakopanego!" - napisał po wydarzeniu — Czesław Szynalik, twórca akcji „Odkryj Beskid Wyspowy”, który podczas inauguracji mógł usiąść w kabinie maszynisty Pendolino.

Na pokładzie inauguracyjnego przejazdu Pendolino z Warszawy do Zakopanego nie mogło zabraknąć członków Lokomotywa...

Opublikowany przez Czesława Szynalika Sobota, 18 października 2025

"Dostałem propozycję zmiany  zawodu ..?!" - zażartował.

Dostałem propozycję zmiany zawodu ..?!🚆

Opublikowany przez Czesława Szynalika Sobota, 18 października 2025

Szybciej, częściej, wygodniej

Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy 14 grudnia Pendolino (EIP) zacznie regularnie kursować do Zakopanego, zapewniając komfortowe połączenia z Trójmiastem, Warszawą i Krakowem, a latem także z Kołobrzegiem. Podhale zyska łącznie 12 par połączeń (10 całorocznych i 2 sezonowe), w tym nowe relacje EIP i EIC do Trójmiasta oraz całoroczny nocny IC „Podhalanin” do Świnoujścia. Będą też regularne połączenia m.in. z Poznaniem, Łodzią, Wrocławiem, Katowicami i Szczecinem. To element szerszej ofensywy przewoźnika, który zapowiedział 555 połączeń w szczycie sezonu.

Ciąg dalszy pod galerią zdjęć

Pierwszy przejazd przyniósł też konkretne liczby: planowany czas z Warszawy do Zakopanego to 4 godz. 19 min, a z Krakowa – 1 godz. 57 min. Z Trójmiasta do Zakopanego przejazd ma trwać ok. 7 godzin (np. 7:01 w stronę Gdańska). To powrót szybkiej kolei w Tatry w nowym wydaniu.

Komfort EIP to m.in. wygodne, regulowane fotele, gniazdka 230V i Wi-Fi przy każdym miejscu, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz przestrzeń dla rodzin i rowerzystów (w wybranych składach).

Co dalej?

Dalsze skracanie czasów przejazdu mają przynieść inwestycje infrastrukturalne. PLK kończy modernizację „kolejowej zakopianki”, a przełomowy efekt spodziewany jest po uruchomieniu linii Podłęże–Piekiełko: według zapowiedzi projektowych podróż z Krakowa do Zakopanego ma wówczas zbliżyć się do 90–100 minut.

fot. Fb. Czesław Szynalik

Obserwuj nas w Google News

Podhale - najnowsze informacje

Rozrywka