Nawet niewielki remont wymaga odpowiedniego przygotowania. Chodzi bowiem o czasowe wyłączenie z użycia części bądź całości mieszkania lub domu. Zanim przystąpimy do prac remontowych, dobrze jest sporządzić ich harmonogram i kosztorys. Pozwoli to uniknąć wielu błędów i niespodzianek. Od czego zacząć i jak przygotować się do remontu?
Na kiedy zaplanować remont
Wszelkie prace remontowe najlepiej prowadzić w sezonie wiosenno-letnim, kiedy można pracować przy otwartych oknach, a przynajmniej często wietrzyć. Nie zawsze mamy bowiem możliwość wyprowadzić się na czas remontu. Skuwanie glazury lub tynku generuje pył i kurz, z kolei klejenie, malowanie i lakierowanie – opary substancji chemicznych, działające drażniąco na drogi oddechowe i nieprzyjazne zwłaszcza dla alergików. Dlatego remont trzeba planować z odpowiednim wyprzedzeniem. Dotyczy to szczególnie sytuacji, kiedy zamierzamy wynająć ekipę remontową. Dobre, solidne firmy usługowe mają kolejki na wiele miesięcy naprzód i jeżeli chcemy przeprowadzić remont np. w czerwcu, trzeba zamówić ekipę na początku roku. Zimą można wymienić panele podłogowe lub wykonać drobne prace, niewymagające wyłączenia pomieszczeń z użytkowania.
Ustalenie zakresu prac i zakupów
W zasadzie należałoby od tego zacząć, jeżeli planujemy zatrudnić ekipę, gdyż należy poinformować firmę, jakie prace przewidujemy. Trzeba zrobić dokładny przegląd domu i zapisywać kolejno na kartce wszystko, co zauważymy podczas sprawdzania. Następnie ustalamy z domownikami, jak ma wyglądać dom po remoncie: kolory ścian, meble i ich rozstawienie, włączniki, oświetlenie, a nawet dekoracje – wszystko jest ważne i lepiej ustalić to na początku, aby uniknąć nieporozumień.
Pora na sporządzenie kosztorysu. Najlepiej sprawdzić ceny poszczególnych materiałów i akcesoriów w porównywarkach sieciowych. Warto również kupować w sklepach internetowych, w których ceny są zazwyczaj niższe. Trzeba będzie doliczyć koszt dowozu, ale przecież po zakupy w sklepie stacjonarnym też trzeba pojechać, poza tym istnieje ryzyko, że nie wszystko zmieści się do naszego samochodu. Markety budowlane dysponują własnym, profesjonalnym transportem lub korzystają z usług kurierów, wożących odpowiednimi autami.
Jeżeli termin remontu przypada za kilka miesięcy, materiały można zacząć gromadzić wcześniej. Ma to niewątpliwą zaletę, gdyż zakupy można rozłożyć w czasie, co nie naraża domowego budżetu na duże jednorazowe obciążenie.
Robiąc zakupy nie należy zapomnieć o folii do osłonięcia mebli i podłogi, taśmy malarskiej do oklejania zabezpieczanych powierzchni, ewentualnie kurtyny na drzwi, jeżeli pozostajemy w domu i chcemy odizolować remontowane aktualnie pomieszczenie. Jeżeli planujemy remontować samodzielnie, powinniśmy zakupić ubranie ochronne, rękawice, okulary i maskę przeciwpyłową.
Przed samym remontem ustalamy kolejność prac w taki sposób, aby zawsze jedno pomieszczenie nadawało się do mieszkania. Remont kuchni i łazienki należy wykonać na końcu. Bezpośrednio przed rozpoczęciem remontu informujemy o tym fakcie sąsiadów i prosimy o wyrozumiałość. Nie określamy konkretnej daty zakończenia prac; w praktyce większość remontów trwa nieco dłużej niż planowano. Lepiej powiedzieć „około dwóch tygodni”, niż „piętnastego będzie po wszystkim”.
Wywóz śmieci, gruzu i odpadów
Od pierwszego dnia remontu będą produkowane odpady. Po skuciu ścian powstanie gruz, który trzeba wywieźć. Powstaną również odpady na skutek np. przycinania materiałów, zbierze się sporo opakowań po materiałach i akcesoriach. Trzeba zatem zorganizować ich wywóz.
Jeśli chodzi o wywóz gruzu Poznań jest jednym z lepiej zorganizowanych miast. Działają tu profesjonalne firmy usługowe, takie jak SKIP, zajmujące się wynajmem kontenerów na gruz. Zasięgiem swoich usług obejmują również mniejsze miasta i miejscowości w pobliżu Poznania. Jeżeli chodzi o wywóz gruzu Tarnowo Podgórne znajduje się w obszarze ich funkcjonowania.
Wystarczy skontaktować się telefonicznie lub mailowo z firmą, podać objętość gruzu i zamówić kontener o odpowiedniej pojemności. W razie problemów z określeniem ilości gruzu na miejsce przyjedzie pracownik firmy, który dokona oszacowania i zaproponuje wynajęcie właściwego kontenera. Zostanie on podstawiony nawet tego samego dnia. Firmy takie oferują również kontenery na śmieci, które można wynajmować na takich samych zasadach. Po zapełnieniu kontenery są odbierane z posesji, a opłatę można uiścić przelewem.