Dokładnie 10 lat temu Wieliczkę i Kraków połączyła kolej regionalna, która tym samym zapoczątkowała ważny etap w historii komunikacji na terenie województwa małopolskiego.
Podczas piątkowej konferencji padło wiele istotnych danych, które warto przytoczyć. Gdy Szybka Kolej Aglomeracyjna dopiero rozpoczynała swoje kursy w 2014, ilość pasażerów w skali rocznej wyniosła 7 milionów. Teraz, po dekadzie licznych inwestycji i kolejnych połączeń, szacuje się, że do końca 2024 roku małopolskimi kolejami powinno przejechać ponad 22 miliony osób.
- Zobacz też:
Ważne osobistości
Podczas konferencji mieliśmy okazję usłyszeć Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółkę, który obszernie wypowiedział się o znaczeniu przedstawionych inwestycji:
Szybka Kolej Aglomeracyjna w Małopolsce realizowana była w kolejnych miastach, i kolejnych przystankach. Istotne jest to, że kolej to nie tylko pociągi, ale cała infrastruktura: tory, otoczenie stacji, przystanków, parkingi Park&Ride. Dzisiaj jasno mówimy, że kolej łączy Małopolskę. Widzimy to w Wieliczce, w Miechowie, Krzeszowicach i w każdej części Małopolski. Tam, gdzie są tory, przystanki, widzimy, że parkingi Park&Ride są pełne. A to oznacza, że ci pasażerowie, którzy dojechali do stacji swoimi samochodami, przesiadają się na kolej i korzystają z ekologicznego, bezpiecznego transportu kolejowego. Taką mapę drogową na najbliższe lata nakreśliliśmy i chcemy właśnie to realizować. Zakupić nowoczesne pociągi, modernizować dworce, stacje, ale również samorządy inwestują choćby we wspomniane parkingi Park&Ride. - powiedział Marszałek Smółka.
Właśnie na temat takowych planów inwestycyjnych zapytaliśmy burmistrz Miechowa Dariusza Marczewskiego, który nie krył tego jak ważne dla jego miasta i okolic było nie tylko połączenie kolejowe, ale także inne wspomniane wcześniej przez Marszałka Smółkę inwestycje jak Park&Ride. Na spotkaniu szerzej wypowiedział się także Burmistrz Miasta i Gminy Wieliczka Rafał Ślęczka.
Bardzo się cieszę, że stoję dzisiaj jako włodarz tego pięknego miasta. Cieszę się, że możemy dalej współpracować z samorządem województwa małopolskiego, z wszystkimi Państwa prezesami, dyrektorami, którzy włączają się w naszą pomoc i rozwój kolei. Możemy przyjechać taborem kołowym, zaparkować na tzw.parkingu Park&Ride, wsiąść do kolei, przejechać na lotnisko Balice i wybrać kierunek lotu, gdzie tylko zechcemy i polecieć do najdalszego zakątka Europy. Bardzo serdecznie Państwu też dziękuję za tę współpracę. - dodał burmistrz Rafał Ślęczka.
Różne strony medalu
Wzrost liczby pasażerów poszedł oczywiście w parze z kolejnymi stworzonymi inwestycjami. Z Krakowa koleją da się dojechać do różnych zakątków województwa. Od Zakopanego, przez Miechów, czy Nowy Sącz. Coraz więcej miast walczy o połączenie z resztą regionu, bo to się każdej ze stron opłaca, patrząc choćby na coraz większą liczbę pasażerów.
- Zobacz też:
Oczywiście zdarzają się przypadki takie, jak Myślenice, gdzie spór i dialog z mieszkańcami przedłużają podobne inwestycje, ale jest to jak najbardziej zrozumiałe. Kolej poza tym, że ma być ekologiczna, szybka i bezpieczna, ma być także dobrze zaplanowana.
fot: Mateusz Łysik / Głos24