środa, 15 grudnia 2021 11:57, aktualizacja 3 lata temu

Własny punkt kurierski – czy warto zainwestować?

Autor Artykuł sponsorowany
Własny punkt kurierski – czy warto zainwestować?

Inwestorzy poszukujący pomysłu na biznes coraz częściej rozważają zakładanie punktów kurierskich. Stale rosnąca popularność tej branży, której nie zdołała zatrzymać nawet pandemia, obiecuje wysokie zarobki przy stosunkowo niskim ryzyku. Jednak jak właściwie zarabia taki lokal? Czy prowadzenie punktu kurierskiego może być przepisem na pewny biznes?

Czym jest punkt kurierski i na czym polega jego prowadzenie?

Punkty kurierskie to obiekty, w których klienci danego przewoźnika mają możliwość nadawania i odbierania przesyłek kurierskich. Taka jednostka może znajdować się zarówno w budynku zaadaptowanym na potrzeby tego rodzaju działalności, jak i w lokalu już działającym, lecz świadczącym inny typ usług. Uruchomienie punktu jest możliwe niemal w dowolnym obiekcie, o ile tylko spełnia on podstawowe warunki wyznaczone przez franczyzodawcę.

Tego rodzaju jednostka, choć współpracuje z firmami kurierskimi, nie bierze bezpośredniego udziału w realizowaniu usług kurierskich – jej zadanie polega przede wszystkim na obsłudze klientów końcowych. W przypadku nadania paczki przez klienta obiekt przyjmuje zgłoszenie, a następnie oczekuje na przyjazd kuriera i to jemu przekazuje przesyłkę. Punkt paczkowy najczęściej zarabia na marży pomiędzy ceną przewozu usługodawcy a ceną, jaką płaci klient końcowy.

Ile kosztuje otwarcie punktu kurierskiego i ile może on zarobić?

By móc wydawać i przejmować od klientów przesyłki kurierskie, potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Na szczęście wymogi w tym zakresie zazwyczaj nie są duże – w większości przypadków wystarczy lokal, stanowisko komputerowe z dostępem do zwykłej drukarki biurowej oraz przyrządy, które pozwolą zmierzyć i zważyć paczki. Uruchomienie punktu kurierskiego nie wymaga więc dużych nakładów finansowych – zwykle jest to około kilkunastu tysięcy złotych. Ostateczną kwotę mogą podnieść ceny opłat licencyjnych, warto więc sprawdzić, czy podmiot oferujący współpracę pobiera tego rodzaju opłaty. Należy dowiedzieć się też, czy dany przewoźnik zapewnia jakąś część elementów infrastruktury, a także czy jego partnerzy mogą od niego za darmo uzyskać oznaczenia punktu kurierskiego.

To, ile zarabia punkt kurierski, zależy od bardzo wielu czynników. Przede wszystkim ma tu znaczenie jego przepustowość, czyli to, ile paczek jest w stanie przyjąć. Wartość ta uzależniona jest z kolei od metrażu, jakim dysponuje lokal. Brak miejsca na nowe przesyłki naturalnie sprawi więc, że właściciel punktu zarobi mniej. Wysokość zarobków zależy też od osób, które korzystają z usługi odbierania i nadawania paczek w danej jednostce – duża ilość klientów biznesowych oznacza zwykle pewne i regularne zyski.

Nie bez znaczenia pozostaje przy tym to, jakie usługi kurierskie świadczy reprezentowany przewoźnik. W przypadku przesyłek paletowych punkty paczkowe mogą liczyć na wysoką marżę od firm kurierskich, co oznacza większe zyski. Szczególnie atrakcyjne są w tej kwestii przesyłki międzynarodowe, świadczone zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych – mogą oznaczać zarobek nawet ponad kilkudziesięciu złotych na jednej paczce. Podczas porównywania ofert współpracy warto więc zwrócić uwagę na ten aspekt.

Jak otworzyć punkt kurierski?

Zgłoszenie chęci otwarcia punktu kurierskiego kierować należy do wybranego przewoźnika lub pośrednika, najczęściej za pośrednictwem formularza na stronie internetowej bądź maila. Na tym etapie trzeba będzie również wykazać dysponowanie odpowiednimi warunkami oraz gotowość do prowadzenia punktu paczkowego. Konieczny jest tu w szczególności odpowiedni lokal, mogący pomieścić deklarowaną liczbę paczek oraz położony w możliwie atrakcyjnej lokalizacji. Zgodność obiektu, którym się dysponuje, z wymaganiami franczyzodawcy, jest niezbędna, by założyć punkt kurierski w tym modelu.

Wiele firm kurierskich nie wymaga od swoich partnerów doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej. By przedsiębiorca mógł lepiej poznać sposób działania i potrzeby punktu kurierskiego, oferujące współpracę partnerską podmioty dają dostęp do odpowiednich szkoleń. Warto zdecydować się na współpracę z takim przewoźnikiem, który jest w stanie zaoferować również wsparcie na wielu etapach prowadzenia punktu kurierskiego. Te i więcej możliwości daje m.in. program partnerski DHL Parcel – więcej informacji na jego temat można znaleźć na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/uslugi/punkty-dhl/zostan-partnerem.html. Obecnie firmy kurierskie masowo starają się poszerzać sieć swoich punktów nadań i odbiorów – by uniknąć nieprzyjemności, warto nawiązywać współpracę wyłącznie ze sprawdzonymi podmiotami.

Finanse i Gospodarka

Finanse i Gospodarka - najnowsze informacje

Rozrywka