Oprogramowanie dzieli się na mniej lub bardziej rozbudowane propozycje, które mogą być kierowane do różnych grup klientów. Warto dowiedzieć się, czym charakteryzują się poszczególne typy – zwłaszcza platformy B2C, z którymi mamy do czynienia na co dzień, np. przy zakupach online.
Co oznacza B2C?
Sam skrót „B2C” rozwija się jako „Business to Customer” i odnosi się do rozwiązań wspierających relacje między firmami a indywidualnymi klientami. Z terminem tym możemy spotkać się nie tylko w obszarze oprogramowania, lecz także np. usług. Taki model jest często przeciwstawiany z B2B, czyli „Business to Business” – usług, produktów lub programów od firm dla firm.
Czym są platformy B2C?
Platformy B2C to rodzaj oprogramowania, dzięki któremu firmy mogą oferować różnego rodzaju usługi lub udostępniać produkty dla swoich klientów. Najczęściej propozycje tego typu mają formę rozbudowanych rozwiązań, które łączą szereg funkcjonalności i są dostosowane pod kątem konkretnych potrzeb zarówno przedsiębiorstwa, jak i docelowych odbiorców. Z ich wykorzystaniem można osiągnąć wiele korzyści o sporym znaczeniu z perspektywy biznesu – mowa m.in. o zwiększeniu konwersji, budowaniu marki czy zwiększeniu standardu obsługi klientów. Aby skutecznie korzystać z zalet takich rozwiązań, warto postawić na doświadczony software house. Oprogramowanie B2C jest przeważnie stałą ofertą firm z tego obszaru – np. poznańskie przedsiębiorstwo X-ONE ma w swojej ofercie dedykowane platformy B2C z indywidualnie dostosowanymi funkcjami.
Platformy B2C – zastosowanie
Warto przy tym zaznaczyć, że platformy B2C to bardzo rozległa kategoria oprogramowania. Z tego względu można stwierdzić, że znajdują one zastosowanie w praktycznie każdej branży – niezależnie od charakterystyki działania firmy. Istnieją jednak pewne sektory, w których platformy B2C mają jeszcze większe znaczenie: jednym z nich jest e-commerce. Zdecydowana większość handlu online odbywa się właśnie w modelu B2C, który wymaga przede wszystkim solidnego oprogramowania – sklepy internetowe należą do najpopularniejszych typów platform B2C. To jednak tylko jedna z wielu możliwych implementacji: systemy B2C mogą być w szerokim zakresie dostosowane do oczekiwań klienta, co przekłada się na wyjątkowo szerokie zastosowanie.
Jakie korzyści można osiągnąć dzięki platformie B2C?
Poprawnie zaimplementowana platforma B2C to przede wszystkim możliwość znacznego usprawnienia działań firmy, zwłaszcza w obszarze zawiązywania transakcji z klientami. Nie jest to jednak jedyna zaleta – należy zwrócić uwagę również m.in. na zwiększenie zaangażowania klientów i poprawę doświadczeń użytkownika (UX). Tego typu kwestie mają korzystny wpływ na budowanie zaufania do marki, jak również zwiększenie lojalności odbiorców. Co więcej, funkcje platform B2C mogą wspierać różne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. analitykę. Sporo zależy jednak od dokładnego zestawu funkcjonalności oferowanego przez daną platformę – chcąc uzyskać wiele korzyści, warto rozważyć dedykowane, indywidualne platformy B2C od doświadczonego software house’u.