czwartek, 7 sierpnia 2025 08:32, aktualizacja 10 godzin temu

[WIDEO] Donald Tusk w Małopolsce. Odwiedził ważną budowę

Autor Marzena Gitler
[WIDEO] Donald Tusk w Małopolsce. Odwiedził ważną budowę

Premier Donalda Tuska odwiedził budowę największego tunelu kolejowego w Polsce. Rekordowa inwestycja powstaje w Męcinie koło Nowego Sącza.

Premier Donald Tusk odwiedził Męcinę (powiat limanowski). W spotkaniu towarzyszy mu Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak. 7 sierpnia o godzinie 10 odbyło się tam spotkanie z mediami. Inwestycja kolejowa skróci podróż z Nowego Sącza do Krakowa.

NA ŻYWO | Wizyta Premiera Donalda Tuska w województwie małopolskim

Wizyta Premiera Donalda Tuska w województwie małopolskim

Opublikowany przez Donalda Tuska Czwartek, 7 sierpnia 2025

Premier Tusk z wizytą na największej inwestycji kolejowej w Małopolsce

Tuż przed godziną 10:00 premier Donald Tusk przyjechał na Limanowszczyznę, by osobiście sprawdzić postępy przy jednej z kluczowych inwestycji kolejowych w Polsce. Towarzyszyli mu minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz rzecznik prasowy rządu Adam Szłapka. Zanim wystąpił przed mediami, premier spotkał się z przedstawicielami konsorcjum firm Budimex i Gulermak, które realizują projekt nowej linii kolejowej w ramach inwestycji Podłęże – Piekiełko.

W trakcie briefingu prasowego Donald Tusk zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji kolejowych dla rozwoju kraju i poprawy jakości życia mieszkańców. W jego ocenie, po latach intensywnego rozwoju infrastruktury drogowej, nadszedł czas na równie ambitne działania w zakresie kolei.

To „nasza kolej”, bo będzie coraz bardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców naszej ojczyzny w różnych miejscach naszego kraju. To jest nasza kolej, bo to jest nasz czas – podkreślił premier. – W tej chwili podjęliśmy takie wielkie wyzwanie, żeby Polska, po tym jak zbudowaliśmy – i dalej budujemy – autostrady i drogi ekspresowe, i staliśmy się jednym z wiodących państw w Europie, jeśli chodzi o drogi, teraz stała się „nasza kolej” na to, aby również polskie koleje stały się wzorem dla wszystkich.

Szef rządu zaznaczył, że inwestycje nie są prowadzone dla efektu propagandowego, lecz mają realnie poprawić codzienne życie mieszkańców.

Chodzi nie o to, żeby komuś zaimponować, tylko o to, żeby ludziom wszędzie w Polsce żyło się lepiej i łatwiej – dodał.

Wizyta premiera odbyła się na terenie budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Obiekt, który powstaje na trasie Podłęże – Piekiełko, będzie miał niemal 4 kilometry długości. Jak zapowiedział Tusk, niedługo rozpocznie się również budowa tunelu o długości 10 kilometrów w ramach projektu CPK.

Tu już dwie tarcze wiercące tunel pracują. Niektórzy żartują, bo nazywają się Jadwiga i Kinga, tak? A to dwie święte, które wiercą w tunele na trasie do... Piekiełka – mówił z uśmiechem premier. – Ale nie chodzi tutaj o anegdoty. To jest wielkie przedsięwzięcie. Tutaj chodzi o włączenie całego regionu.

Premier wskazał, że jednym z kluczowych celów projektu jest skrócenie czasu podróży z Nowego Sącza do Krakowa. Obecnie zajmuje ona średnio ponad 2 godziny i 20 minut. Po zakończeniu inwestycji podróż ma trwać zaledwie godzinę.

I to oznacza absolutnie jakościową zmianę życia dla dziesiątków tysięcy ludzi tutaj, w tym regionie i dla całego regionu, jego szans rozwojowych – podkreślił Donald Tusk.

Szef rządu zaznaczył, że projekt Podłęże – Piekiełko jest jednym z przykładów efektywnego wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy, które przez długi czas były zablokowane.

Ten projekt warty blisko 2 miliardy złotych to są odblokowane środki z tego sławetnego KPO, a więc te pieniądze już w tej chwili tutaj pracują. Te pieniądze – nasze, od polskiego podatnika – i pieniądze europejskie pracują w setkach miejsc w tej chwili w Polsce – mówił Tusk.

Jak zaznaczył, nowa linia kolejowa otworzy zupełnie nowe możliwości komunikacyjne nie tylko dla Krakowa i Nowego Sącza, ale również dla Zakopanego, Gdowa, Mszany Dolnej i wielu mniejszych miejscowości.

Dziesiątki miejscowości, dziesiątki mieszkańców będą mogły komunikować się nie tylko szybko i wygodnie z metropolią, ale – tak jak powiedziałem – to ma wielkie znaczenie dla rozwoju – stwierdził premier. – Chcę dzisiaj bardzo mocno to podkreślić, że inwestujemy i czekałem na ten moment, żeby nie mówić, co my wam zamierzamy zrobić za ileś tam lat, tylko będziemy pokazywać miejsca, gdzie to się dzieje, gdzie za chwilę będziemy kończyli niektóre inwestycje.

Na zakończenie podkreślił, że celem rządu jest stworzenie spójnego systemu transportowego, który pozwoli każdemu mieszkańcowi kraju na szybkie i komfortowe przemieszczanie się.

Celem jest włączenie wszystkich odważnych w Polsce w taki system komunikacji, który pozwala na szybkie przemieszczanie się – podsumował Donald Tusk.

Dwa tunele, dwie gigantyczne maszyny

W ramach inwestycji powstają dwa równoległe tunele – jeden przeznaczony dla ruchu pociągów, drugi pełniący funkcję ewakuacyjną. Od końca marca tunel ewakuacyjny drąży maszyna TBM o imieniu Kinga, która do tej pory wydrążyła już 750 metrów. Główna tunelownica – o nazwie Jadwiga – rozpoczęła pracę pod koniec czerwca. Ta potężna, ważąca ponad 2,5 tys. ton maszyna, ma za zadanie wydrążyć 3750 metrów tunelu o średnicy blisko 11 metrów.

Proces budowy odbywa się z niezwykłą precyzją. Tarcza TBM, wyposażona w stalowe zęby, jednocześnie wybiera grunt i montuje betonowe segmenty obudowy tunelu. Wydobywany materiał jest natychmiast usuwany, a w przeciwnym kierunku transportowane są prefabrykowane elementy obudowy, produkowane na bieżąco w sąsiedniej hali. Cała operacja potrwa około 10 miesięcy i prowadzona jest w trybie ciągłym.

Największy projekt kolejowy w regionie

Budowane pod Pisarzową tunele są pierwszymi tego typu obiektami realizowanymi w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”. Łącznie w południowej Polsce powstanie 20 tuneli – 16 dla ruchu kolejowego o łącznej długości niemal 21 km oraz 4 ewakuacyjne, mierzące w sumie około 10 km.

Najdłuższy z tych obiektów powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie Limanowej. To część nowego przebiegu linii kolejowej nr 104, na odcinku Limanowa–bocznica Klęczany. Realizację powierzono konsorcjum firm Budimex S.A., Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Gülermak Sp. z o.o. Koszt tej części inwestycji przekracza 1,9 miliarda złotych, co czyni ją nie tylko najdłuższym, ale i najdroższym odcinkiem trasy.

Podróż w przyszłość

Linia kolejowa Podłęże–Piekiełko ma nie tylko poprawić dostępność komunikacyjną południowej Małopolski, ale również zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły poruszać się nowoczesnymi trasami, omijając trudny, górzysty teren.

Wizyta premiera Donalda Tuska na placu budowy podkreśliła znaczenie tej inwestycji dla rozwoju regionu i całego kraju.

"Nowy obiekt o długości niemal 4 km, drążony jest przez Jadwigę – tarczę TBM, która waży ponad 2,5 tys. ton i ma 90 metrów długości. To będzie pierwsza z 16 takich budowli, w których będą kursować pociągi, zaplanowanych w ramach projektu #PodłężePiekiełko – jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Projekt „Podłęże-Piekiełko” to największa inwestycja kolejowa w kraju. Powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, społecznego, turystycznego i transportowego w Małopolsce" - podsumował minister Dariusz Klimczak.

#Małopolska. Z wizytą z Premierem Donald Tusk na budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce💪 ⚙️Nowy obiekt o...

Opublikowany przez Dariusza Klimczaka Czwartek, 7 sierpnia 2025
Obserwuj nas w Google News

Małopolska - najnowsze informacje

Rozrywka