Skrzyżowanie ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale czeka remont, który ma na celu poprawę komunikacji tramwajowej, zwiększenie komfortu oraz zapewnienie większego bezpieczeństwa dla użytkowników tych dróg.
Inwestycja ta jest częścią szerszego planu modernizacji torowisk w centrum miasta, który uwzględnia również inne prace w okolicy.
Koordynacja z pracami na węźle Piłsudskiego
Planowany remont będzie skoordynowany z przebudową węzła tramwajowego przy ul. Piłsudskiego, co pozwoli na efektywne zarządzanie czasem i kosztami całego przedsięwzięcia. Prace rozpoczną się od remontu torowiska na ul. Franciszkańskiej, a dopiero po zakończeniu tego etapu przejdzie się do węzła Piłsudskiego.
Kolejnym krokiem będzie remont w rejonie ulicy Karmelickiej. Dokumentacja techniczna oraz plan realizacji inwestycji związanej z przebudową węzła tramwajowego pod Teatrem Bagatela i remontem odcinka Karmelickiej do ul. Garbarskiej są już gotowe.
Prace przygotowawcze w zimie
Chociaż główne prace budowlane rozpoczną się dopiero wiosną, już pod koniec grudnia bieżącego roku plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. W okresie zimowym, który może stanowić wyzwanie ze względu na trudne warunki atmosferyczne, skupiono się na przygotowaniach organizacyjnych.
Wykonawca będzie pracował nad opracowaniem projektów organizacji ruchu oraz uzgodnieniami dotyczącymi przebiegu prac, co pozwoli na sprawne przeprowadzenie dalszych etapów remontu.
W pierwszej fazie projektu zaplanowano produkcję prefabrykowanych płyt torowych, które będą wykorzystywane do montażu nowego torowiska. Do tych płyt wmontowana zostanie kostka brukowa, wcześniej zdemontowana z ulicy Karmelickiej. Zastosowanie prefabrykatów przyspieszy montaż torów tramwajowych, co pozwoli na skrócenie czasu budowy i zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców i użytkowników dróg.
Główne prace drogowe i utrudnienia w ruchu
Zasadnicze prace budowlane, w tym przebudowa torowiska oraz infrastruktury towarzyszącej, rozpoczną się w maju 2025 roku. Prace będą trwały przez siedem miesięcy, z przewidywaną datą zakończenia całego remontu na koniec listopada 2026 roku.
W tym okresie mieszkańcy Krakowa muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami w ruchu. W trakcie realizacji inwestycji możliwe będą zmiany w harmonogramie, które mogą skrócić czas utrudnień, jednak zależy to od wyników rozmów z wykonawcą oraz organizacji prac.
Cały proces planowania i realizacji inwestycji odbywa się we współpracy z Zarządem Transportu Publicznego oraz Wydziałem Strategii i Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Krakowa. Działania te mają na celu nie tylko poprawę jakości komunikacji tramwajowej, ale także zapewnienie lepszych warunków podróży i bezpieczeństwa dla pasażerów oraz kierowców.
fot: Zuzanna Gietner / Głos24