O liniach tramwajowych budowanych obecnie w Krakowie oraz o tych, które są planowane dyskutowano podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.
Informacje na ten temat przekazywali radnym: Andrzej Kulig - Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa, Ewa Bielas - zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz Łukasz Szewczyk - dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.
W trakcie budowy znajduje się linia tramwajowa KST, etap III – Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Prace rozpoczęły się 8 lipca 2020 r., wybudowane zostanie 5,5 km torów, 9 par nowych przystanków tramwajowych oraz przebudowywane zostaną cztery perony, pętla tramwajowa, terminal autobusowy na Górce Narodowej Zachód oraz trzy parkingi P&R. Zakończenie inwestycji planowane jest na początek 2023 r.
Linia tramwajowa powstaje także w trakcie budowy Trasy Łagiewnickiej – jest to linia tramwajowa o długości ok. 1,7 km, na odcinku od istniejącej pętli tramwajowej przy ul. Wincentego Witosa do ul. Zakopiańskiej, a około 0,7 km linii tramwajowej będzie poprowadzone w tunelu pod terenem Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum Jana Pawła II. Planowany termin zakończenia budowy to koniec 2021 r.
Oprócz tego na różnych etapach przygotowań są m.in. planowane linie tramwajowe:
- Meissnera – Mistrzejowice;
- pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Kazimierza Kostaneckiego, Leonida Teligi a osiedlem Rżąka;
- Nowy Kleparz – Plac Inwalidów;
- os. Krowodrza Górka – Azory;
- Cichy Kącik – Azory;
- Azory – Bronowice, w ciągu ul. Piasta Kołodzieja do ul. Powstańców
- budowa linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowa ulicy Mariana Domagały w obszarze Rybitw.
– Zależy nam na ograniczaniu transportu samochodowego i rozbudowie komunikacji zbiorowej na terenach z mniejszym do niej dostępem. Liczymy też na duży udział środków zewnętrznych dla tych inwestycji – mówił w trakcie posiedzenia Komisji Prezydent Andrzej Kulig. Radny Michał Starobrat mówił, że ten plan rozbudowy linii tramwajowych jest słuszny w 95 proc., gdyż brakuje w nim koncepcji budowy tramwaju na os. Kliny. Andrzej Kulig odpowiedział, że Zarząd Transportu Mobilnego ma przeprowadzić studium mobilności dla tego obszaru.
zobacz też: