poniedziałek, 28 lipca 2025 09:25, aktualizacja 8 godzin temu

Jakie są objawy uszkodzonej chłodnicy?

Autor Artykuł sponsorowany
Jakie są objawy uszkodzonej chłodnicy?

Chłodnica to jeden z kluczowych elementów układu chłodzenia silnika. Odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy jednostki napędowej, co ma bezpośredni wpływ na jej trwałość i wydajność. Niestety, jak każda część eksploatacyjna, również chłodnica może ulec awarii. Zlekceważenie jej uszkodzeń może prowadzić do poważnych i kosztownych konsekwencji, takich jak przegrzanie silnika czy nawet jego zatarcie. W tym artykule podpowiadamy, jakie są najczęstsze objawy uszkodzonej chłodnicy i kiedy należy działać.

Wzrost temperatury silnika

Jednym z pierwszych i najbardziej oczywistych objawów niesprawnej chłodnicy jest wzrost temperatury silnika. Jeśli podczas jazdy zauważysz, że wskazówka temperatury zbliża się do czerwonego pola lub zapala się kontrolka przegrzania, może to świadczyć o niesprawności chłodnicy. Może to być spowodowane niedrożnością, uszkodzeniem wewnętrznych kanałów lub nieszczelnością układu.

Ubytek płynu chłodniczego

Jeśli regularnie musisz dolewać płyn chłodniczy, mimo że nie widać wycieków pod samochodem, to sygnał alarmowy. Chłodnica może mieć mikroskopijne pęknięcia, przez które płyn paruje lub wycieka w sposób trudny do zauważenia. Warto wtedy dokładnie sprawdzić chłodnicę oraz przewody i połączenia. Długotrwały niedobór płynu chłodniczego może doprowadzić do trwałych uszkodzeń silnika.

Widoczne wycieki i ślady korozji

Jednym z bardziej oczywistych objawów uszkodzenia chłodnicy są mokre plamy pod autem (najczęściej pod przednią częścią pojazdu). Może to być płyn chłodniczy wyciekający przez uszkodzone przewody, złącza lub samą chłodnicę. Zielonkawe lub różowe ślady osadu na chłodnicy świadczą o nieszczelności i wycieku. Dodatkowo, jeśli chłodnica koroduje, może dojść do perforacji materiału, co skutkuje poważniejszymi wyciekami.

Spieniony lub zanieczyszczony płyn chłodniczy

Jeżeli płyn chłodniczy w zbiorniczku wygląda nietypowo - ma mętny kolor, zawiera osady, jest spieniony lub ma oleistą konsystencję - może to świadczyć o nieszczelności układu chłodzenia lub przenikaniu oleju do płynu. W skrajnych przypadkach może to oznaczać również uszkodzoną uszczelkę pod głowicą, ale często winowajcą bywa zużyta chłodnica.

Brak ogrzewania w kabinie

W sezonie jesienno-zimowym kierowcy często zauważają problem z działaniem ogrzewania. Jeśli wnętrze auta nie nagrzewa się prawidłowo, mimo że silnik osiąga normalną temperaturę pracy, przyczyną może być niedrożna chłodnica lub zapowietrzony układ chłodzenia. Niewłaściwy przepływ płynu chłodniczego zakłóca działanie nagrzewnicy, a to wpływa bezpośrednio na komfort jazdy.

Nienaturalne dźwięki i para spod maski

Sprawna chłodnica działa cicho i bez niepokojących dźwięków. Jeżeli spod maski zaczynają dochodzić odgłosy bulgotania lub syczenia, to sygnał, że w układzie mogło dojść do zapowietrzenia lub przegrzania płynu. W najgorszym przypadku może dojść do zagotowania płynu i wypchnięcia go przez korek zbiorniczka wyrównawczego. Para wydobywająca się spod maski to sygnał awaryjny - należy natychmiast zatrzymać pojazd i pozwolić mu ostygnąć.

Co robić w przypadku uszkodzenia chłodnicy?

Ignorowanie objawów niesprawnej chłodnicy może doprowadzić do kosztownych napraw. W przypadku zauważenia któregokolwiek z powyższych sygnałów należy jak najszybciej udać się do warsztatu, by dokonać diagnostyki i - jeśli to konieczne - wymiany chłodnicy. Na rynku dostępne są nowoczesne rozwiązania, które zapewniają wysoką efektywność chłodzenia i trwałość - np. chłodnice oferowane przez Valeo. Nasza firma oferuje jeden z najbardziej rozbudowanych asortymentów części zamiennych na rynku wtórnym - w tym chłodnice, wysokiej jakości materiały eksploatacyjne oraz szeroki wybór akcesoriów, takich jak zaślepki, korki czy dławnice węży.

Obserwuj nas w Google News

Motoryzacja - najnowsze informacje

Rozrywka