Gminy, które otaczają Kraków ze wszystkich stron, są przeciwko temu, by wprowadzić Strefę Czystego Transportu w obecnym kształcie. Czy dojdzie do zmian?
Łącznie 14 podpisów uzbierało Stowarzyszenie Metropolii Krakowskiej składającej się z wójtów i burmistrzów części gmin i miast znajdujących się pod Grodem Kraka. Przypomnijmy, że 1 lipca 2025 roku zobaczymy pierwsze zmiany na drogach dojazdowych do Krakowa. Stolicę Małopolski z kolei zmiany zaczną obowiązywać 5 lat później, od lipca 2030.
- Zobacz też:
![](https://cdn.glos24.pl/2024/12/2023-12-13-Pi-sudskiego---Krak-w---2023-005_w1000.webp)
Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie spełniają wymogów SCT, wprowadzony zostanie system opłat emisyjnych. Po dokonaniu opłaty, właściciele takich pojazdów będą mogli wjechać do strefy. Opłaty będą wynosić 2,50 zł za godzinę, 20 zł dziennie oraz 500 zł miesięcznie. System opłat będzie obowiązywał przez okres przejściowy do 30 czerwca 2028 roku, po którym wjazd pojazdów niespełniających wymogów SCT nie będzie już możliwy.
Mieliśmy okazję porozmawiać w ramach naszego nowego podcastu "Ósma za siedem" z Pawłem Momro z grupy "Nie Oddamy Miasta", która organizuje protesty przeciwko Strefie Czystego Transportu w Krakowie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pod pewnymi względami słowa naszego gościa zgadzają się z propozycjami wójtów i burmistrzów ościennych gmin i miast. Jednak lokalni politycy nie skreślają całkowicie pomysłu SCT. Wolą po prostu, by dialog i klarowność ze wszystkimi zainteresowanymi stronami była na wyższym poziomie.
Główne postulaty
Przede wszystkim władzom gmin chodzi o jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych. Mieszkańcy Stolicy Małopolski mają czas do 2030 roku, a ci spod miasta... do 1 lipca 2025 roku. Pokrywa się to z inną propozycją, czyli wprowadzenia okresu przejściowego, który miałby trwać minimum 5 lat, by mieszkańcy mieli czas na dostosowanie się.
"Redukcja emisji zanieczyszczeń transportowych to kolejny krok w walce o czyste powietrze zarówno, w Krakowie, jak i w całej Metropolii Krakowskiej. Potrzebujemy skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań, aby skutecznie ograniczyć ruch pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń, a jednocześnie nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gmin metropolii." – podkreśla Krzysztof Wołos, Wójt Gminy Wielka Wieś, Członek Zarządu Stowarzyszenia.
Kolejnym punktem ich uwag, jest dostosowanie granic strefy do realnych potrzeb i infrastruktury, w tym parkingów Park&Ride. Nie wszędzie powstały takie inwestycje, które realnie by pomogły w transporcie z punktu "A", do "B" bez posiadania samochodu, lub po jego opuszczeniu.
Wójtowie proponują ponadto stopniowe wdrażanie ograniczeń – zaczynając od pojazdów bez norm emisji. Większość mieszkańców nie może pozwolić sobie na nowy samochód, który spełni warunki postawione przez pomysłodawców dotychczasowego projektu SCT. Nie mówiąc o tym, że mają na to kilka miesięcy. Ostatnim punktem są przejrzyste zasady, by wszystkie informacje o funkcjonowaniu takowej strefy były jasne.
"Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego powalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji."– komentuje Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki, Przewodniczący Komisji ds. Środowiska, Przestrzeni i Mobilności Stowarzyszenia Metropolia Krakowska.
Co dalej z SCT?
Wydaje się, że cele postawione przez wójtów i burmistrzów gmin i miast znajdujących się pod miastem są dość proste do zrealizowania i brzmią sensownie. Walka o ekologię i jakość życia powinna odbyć się ze wszystkimi stronami, a nie jedną czy dwoma.
Wójtowie i Burmistrzowie Gmin Metropolii Krakowskiej rozumiejąc działania Prezydenta i Rady Miasta Krakowa w zakresie wprowadzenia SCT apelują o to, aby trwająca debata publiczna wykorzystywała pozytywne doświadczenia współpracy w likwidacji kotłów węglowych i doprowadziła do stworzenia rozwiązań, które zyskają szerokie poparcie mieszkańców Metropolii Krakowskiej.
Pod postulatami wysłanymi do prezydenta Miszalskiego podpisali się:
- Wójt Gminy Biskupice Renata Gawlik
- Wójt Gminy Czernichów Piotr Józefczyk
- Wójt Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce Barbara Gładysz
- Wójt Gminy Kocmyrzów-Luborzyca Marek Jamborski
- Wójt Gminy Liszki Wojciech Starowicz
- Wójt Gminy Michałowice Daniel Gajoch
- Wójt Gminy Mogilany Jerzy Przeworski
- Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice Michał Hebda
- Burmistrz Miasta i Gminy Skawina Norbert Rzepisko
- Burmistrz Miasta i Gminy Świątniki Górne Małgorzata Duży
- Burmistrz Miasta i Gminy Wieliczka Rafał Ślęczka
- Wójt Gminy Wielka Wieś Krzysztof Wołos
- Wójt Gminy Zabierzów Dorota Kęsek
- Wójt Gminy Zielonki Mirosław Golanko
Fot: Stowarzyszenie Metropolii Krakowskiej