wtorek, 30 stycznia 2018 14:43

Mielec: Komunikacyjne zmiany czyli mniej znaczy więcej

Autor Marzena Gitler
Mielec: Komunikacyjne zmiany czyli mniej znaczy więcej

Od 1 lutego MKS Mielec likwiduje kilka kursów autobusowych, a od lipca zapowiada podwyżki cen biletów. To początek zmian, wymuszonych optymalizacją sieci komunikacyjnej. Jednocześnie Mielec przy wsparciu dotacji realizuje wart 45 milionów złotych projekt, który ma usprawnić komunikacyjnie miasto. W ramach projektu do Mielca trafiły właśnie pierwsze najnowocześniejsze autobusy.

Nie pojedziesz już ostatnim
Zlikwidowane zostaną kursy nierentowne. Nie będzie ostatniego kursu linia nr 6 z Mielca do Chorzelowa z godz. 20:00 oraz powrotnego z godz. 20:20. Zlikwidowane zostanie również ostatnie połączenie z Mielca do Przecławia z godz. 21:20 oraz powrotne z godz. 22:00. Pasażerowie nie pojadą już więcej z Mielca do Ławnicy linią nr 39 o godz. 18:20 oraz w przeciwnym kierunku o 18:50. W sobotę zlikwidowany zostanie kurs linii 15 z Mielca do Przecławia z godz. 19:30 oraz powrotny z godz. 20:15. W niedziele i dni świąteczne linia 15 nie wyjedzie z Mielca do Przecławia o godz. 19:40 oraz z powrotem o godz. 20:20. To niby zaledwie kilka kursów, ale dla młodzieży i osób pracujących na drugą zmianę może to być duży problem.

Nowe ceny i nowe trasy
Jeszcze większe zmiany planowane są w lipcu. Wydział Dróg Miejskich i Transportu Publicznego Urzędu Miejskiego w Mielcu chce chce zoptymalizować całą sieć połączeń. (o proponowanych zmianach przeczytasz tu) Teraz mieszkańcy mają czas ustosunkować się do propozycji. Planowane konsultacje mają posłużyć aktualizacji Planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego dla gminy miejskiej Mielec, który został opracowany w 2014 roku przez firmę Refunda i w 2017 roku był już aktualizowany. Wprowadzone też zostaną nowe rodzaje i ceny biletów i niewielkie zmiany dotyczące uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych. Obecnie ceny biletów normalnych komunikacji w Mielcu w zależności od strefy wynoszą od 2,7 do 3,6. Po wejściu w życie nowej taryfy z pięciu obecnych stref biletowych pozostaną tylko dwie – miejska i podmiejska, w której bilety będą kosztowały odpowiednio 3 i 4 złote. Wprowadzone teą zostaną bilety przesiadkowe, dobowe i 30-dniowe. Miasto zapowiada też uatrakcyjnienie karty miejskiej i wprowadzenia dodatkowych uprawnień dla posiadaczy e-biletu na przykład możliwość przesiadania.

Wspólna koncepcja
Planowane zmiany komunikacyjne wprowadzane będą wspólnie z czterema sąsiednimi gminami – Gminą Wiejską Mielec, Gminą Gawłuszowice, Gminą Tuszów Narodowy i Gminą Przecław. Dzięki zawartym porozumieniom na trasach zachowane zostaną te same ulgi komunikacyjne i ceny biletów. - Zaproponowaliśmy gminom, aby właśnie na ich terenie obowiązywały takie same ulgi, jak na terenie miasta. Gminy zapoznały się z naszą propozycją i wstępnie wyraziły wolę dalszej współpracy właśnie na takich warunkach. Wówczas gminy z pełną świadomością będą partycypować w pokrywaniu ulg, które przyjmą swoją uchwałą – poinformowała na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Mielcu dodawała Monika Skowrońska-Ziomek naczelnik Wydział Dróg Miejskich i Transportu Publicznego Urzędu Miejskiego w Mielcu.

Ekologiczne i nowoczesne
Zmiany w komunikacji obejmują też wymianę taboru. MKS Mielec pozbywa się najstarszych, wyeksploatowanych pojazdów. Na ich miejsca miasto kupuje nowe. W piątek 29 grudnia do Mielca zawitały pierwsze cztery autobusy firmy Solaris. Wszystkie będą klimatyzowane oraz przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – będą to autobusy niskopodłogowe, z funkcją „przyklęku”. Pojazdy będą wyposażone w sieć „Wi-Fi” oraz gniazda USB do ładowania telefonów, tabletów, itp. Firma Solaris zapewni też obsługę techniczną pojazdów oraz szkolenia dla kierowców. (więcej na ten temat)

Nie wszystkich jednak zadowalają wprowadzane zmiany. O zasadność zakupu 50-osobowych autobusów pytał na ostatniej sesji radny Kazimierz Totoń. Na pytanie odpowiadała obecna na sesji Monika Skowrońska-Ziomek, która przypomniała, że miasto posiada koncepcję specjalnie opracowaną optymalizacji oferty przewozowej i wynika z niej, że najbardziej optymalne były zaproponowane te autobusy, które właśnie zostały zakupione. Zwiększeniu ilości przewożonych jednorazowo pasażerów ma również służyć zmiana układu linii komunikacyjnej. - Chcemy, żeby te autobusy się zapełniły – podkreślała Monika Skowrońska-Ziomek. - Mamy nadzieję, że tych sytuacji, kiedy autobusem jedzie dwie osoby, będzie jak najmniej.

Marzena Gitler, foto UM Mielec

Mielec - najnowsze informacje

Rozrywka